Jigga orm!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga orm!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga orm!?

Jodå Du läste rätt ;-)

För några veckor sedan upptäckte jag att jag hade en objuden gäst ombord i båten, en orm som hade flyttat ombord i min Sun Buster och det är så att jag inte gillar ormar inte att jag är rädd för dem men ogillar dem väldigt mycket så det var ingen höjdare med nya inneboenden ;-(

Då jag bor på en ö är båten i tjänst varje dag för transporter och fiske men det var lite märkligt att veta att det under durken fanns en orm när jag var ute och åkte, men att fånga en orm är inte lätt och jag är djurvän så att avliva den var absolut sista utvägen även om fridlysningsreglerna ger mig den rätten, men hur bli av med den?
    Förra helgen förvärrades läget då jag insåg att jag felaktigt artbestämt inkräktaren som en Snok men det var egentligen en Svart huggorm och då blev det genast mera otrevligt att dela båt med den!

Så i tisdags stod jag på bryggan och kastade lite runt bryggan och båten då det brukar ge en del borre och gädda, körde med lilla lättspinn utrustnigen ett 6" spinn med en liten lågprofil multi och en Relax med 10gr.
    Ser då ormen ligga och sola på den svarta termoplasten på aktertoften och fick en helt galen ide, jag försöker fånga ormen med jigg!

Visst låter det knäppt?

Sagt och gjort jag smög ut på bryggan och höll fram spöt med lite lina ute och svängde jiggen ovanför huvudet på ormen som reagerade direkt, den reste sig i försvarsställning och jag gjorde några svep till med jiggen och då small det!
    Ormen högg sig stadigt fast i jiggen men utan att fastna på kroken och medans den bet sig fast så svingade jag med hjälp av spöt ut den över vattnet och där släppte den taget!
    Tror den blev ganska överraskad när den landade i vattnet, men jädrar vad den simmade och rakt tillbaka mot båten, men jag störde den med spöt och fick den att simma in i vassen och försvinna.
    Snabbt som attan hämtade jag en rulle silvertejp och tejpade för de hål i båten den använt för att smita undan och faktiskt så tror jag det har gjort susen för sedan dess har jag inte sett ormen ombord mera!

Så är det någon mera här på FS som fångat orm på jigg?

Nu blev jag lurad här, jag som trodde du skulle sätta ormen på ett jigghuvud och fiska med den.

Kommentera

Uppstår det att du har orm i båten ofta får du bygga en ormsnara att flytta dom med eller köpa en sån där arm man plockar sopor med.
      Har messt råkat ut för snok ja när dom gillar fisklukten då har ja flyttat dom för hand, men man ska fan va säker på att det är snok isf annars kan det gå illa.

Kommentera

Hur mycket är reg vikten på huggorm ?
        "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
          Uppstår det att du har orm i båten ofta får du bygga en ormsnara att flytta dom med eller köpa en sån där arm man plockar sopor med.
          Har messt råkat ut för snok ja när dom gillar fisklukten då har ja flyttat dom för hand, men man ska fan va säker på att det är snok isf annars kan det gå illa.
          Jo jag klurade på hur man skulle kunna fixa en sådan snara om det händer igen, några tips eller ritningar?
          Jepp snok har jag haft ombord förut och jo då var jag säker, och även om jag inte gillar ormar så kan jag stå ut med en snok i närheten pga de är ofarliga. Men att ha en svart huggorm i båten som kan komma upp ringlande runt fötterna när jag står och fiskar det kändes klart olustigt så flytt var nödvändigt vill inte avliva då de är bra på att jaga råttor och annat elände som jag gärna blir av med.

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
            Hur mycket är reg vikten på huggorm ?
            HeHe ja det kan man undra vi får se vad Bergman lägger den på för detta måste ju vara en ny art för jiggfiske?
            Den var +-60 cm och svårt gissa vikt men när den hängde i spöt så skulle jag säga att det kändes som en halvkilos borre så runt så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
              Skalleorm är god på grillen, så varför inte huggorm?

Jaja ja vet.... men det hände en gång på 80talet, och som alla vet så det som hände på 80talet räknas inte.
              Nja inte för att jag har några problem med att döda mitt eget käk men orm är nog det sista valet innan svältdöden ;-)

Kommentera

Ormar är mycket nyttiga djur! Trevligt att det finns folk som hanterar dem utan att direkt börja slå vilket verkar vara ryggradsbeteendet hos många grottmänniskor. Att man har hund är ingen ursäkt, den går att träna eller hålla undan!

Med det sagt så måste jag dock tillägga att "jag hört" att huggorm smakar mycket bra när man tillbringat några dagar i skogen med kniv och tändstickor.... (Man ska åtminstonde äta det man dödar, oavsett om det gäller fisk eller orm)

Kommentera

Spännande att se en C&R om nu din krok hade fastnat i ormen. Det hade kunnat bli lite jobbigt läge, hehe
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ha ha det va inte dåligt att ta den på jigg!
                    Det hade jag gärna sett. Häftigt!

Kanon bra att du lät den leva.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 076 visningar
                    0 gillar