Uppgradera min gamla PC. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera min gamla PC.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppgradera min gamla PC.

Ska snart uppgradera moder kortet, cpu och minnen till någonting fräshare.

Har nu en Athlon 64 X2 5600+ 4 gigabyte DDR II .

Har förutom det 2 x 74 gigabyte WD Raptor hårddiskar på 10.000 varv och ett Radeon HD 7850 graffe kort + ett Corsair TX 550W nät agg.

Kommer nog till en 128 gb SSD disk så småningom i stället för en av de gamla diskarna.

Funderar på detta uppgraderings paket: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...C/193178.7757/

Borde väl få burken att flyga på rätt bra?

Några tankar kring detta?

Är inte i behov av några värsting grejor och har en begränsad budget på 2.500:- till detta.

Ska tillägga att jag inte spelar mer än ett tungt moddat Oblivion och Skyrim. Annars är det vanliga göromål + lättare foto fix. Kör på Windows 7 Ultimate 32 bit.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Har du 32bitars system så kan du enbart använda 4GB ram-minne.

Jag hade köpt något sånt här för det pengarna

Är dock lite åt intel hållet även om AMD gör bra processorer.

______
    Med närmare eftertanke skulle jag köpt det paketet du länkade och en hårddisk för resterande 500kr t.ex. Seagate Desktop HDD 1TB 7200RPM | Art.nr: 180601 från netonnet, och fixat 64bitars system, det kommer din dator må bra av. aldrig roligt när man har för lite minne i datorn.
    Senast ändrad av daikai1; 2014-07-06, 11:21.

Kommentera

Tack för tipsen!

Jo, jag ska nog byta till 64 bitars Windows 7. Windows 8 gillar jag inte, och sägs dessutom vara RAM hungrigare än W7. Bra ide' med en ny hårdisk som har mer utrymme och större cashe. Det är ju aldrig fel.

Nä, klent med RAM har jag fått nog av.

Blir litet andra grejor än det paket jag listade innan. Vill ha en quad core processor som går att över klocka i framtiden. Alltså en "K märkt" AMD. De med "K" i modell beteckningen är ju inte låsta för överklockning. Blir också denna processor kylare då: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...2/178864.7052/

Gillar Noctua's fläktar. Har 3 x 120 mm sådana i min Antec P180B, big tower låda. Väldigt tysta och bra! Drygt 4 års användning, och har snurrat flera timmar dagligen utan det minsta krångel kan man ju inte klaga på.

Här är de grejor som jag har tänkt mig:

Moderkort : http://www.ginza.se/product/mk-msi-a...78-atx/952065/

Cpu: http://www.ginza.se/product/amd-athl...rafik-/952168/

RAM: http://www.ginza.se/product/corsair-...geance/951563/

Och så köpa till W7 - 64 bit och hårddisken så snart som möjligt då.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-14, 18:52.

Kommentera

Har uppgraderat pc:n i dag med grejorna ovan. Faan så den flyger fram jämfört med mitt gamla trötta moder kort, cpu och RAM! Det var väl värt de 2187:- + 60:- i frakt.

Nu stor trivs mitt Radeon HD 7850 i Skyrim och det moddade Oblivion på högsta kvalitets inställningarna också.

Känner inte något behov av att skaffa en bättre cpu kylare och klocka upp processorn i detta läget iaf.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-14, 18:51.

Kommentera

Slängde in en 120 gigabyte SSD hårddisk från Samsung i går. Med ett par mus klick i deras medföljande trim program så flyger datorn som ett jakt plan! Köpte min på Netonnet för 750:- Den får min gamla och ganska högljudda 10.000 varv W.D. Raptor hård disk att verka väldigt trött vid jämförelse. Den ligger i en låda nu bland reserv delarna.

Ladd tiderna för Windows blir avsevärt kortare b.la. Ingen defragmentering behövs heller. Och SSD, har inga rörliga delar + är väldigt liten till formatet. Samsung, är bland de bästa SSD diskarna man kan köpa.

Tänk på att du kan behöva en extra SATA, signal kabel + en SATA - 5 pinnar molex ström adapter om du funderar på att skaffa en sådan här disk och behålla din gamla disk i lådan dessutom? Har du ingen lämplig hård disk hållare i dator lådan? Tejpa bara upp SSD disken med litet silver tejp eller dyl. stark tejp på en lämplig plats.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-02, 14:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
          12 svar
          1 435 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mathias 70  
          Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
          259 svar
          87 455 visningar
          0 gillar