Ska jag köpa mig en Audi A6 avant 2.0TFSI? Eller vilken annan bil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska jag köpa mig en Audi A6 avant 2.0TFSI? Eller vilken annan bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ska jag köpa mig en Audi A6 avant 2.0TFSI? Eller vilken annan bil?

    Jag hade väl bestämt mig egentligen. Är ointresserad av bilar. Har kört en gammal Audi A6 de senaste åren och varit toknöjd. Den jag har nu är en 00a 1.8T A6 avant. Helt ok, men har snart gått 30000 mil. Dags för pensionering.
    Efter diskussioner med min chef/övervakare/hon som bestämmer kom vi fram till att en bättre beg A6 vore "da shit" som vi säger. Det skulle då bli en 2.0TFSI. Men har läst om motorproblemen. Är lite bekymrad angående detta.
    Nuvarande A6a har vi inte kört long-Life på någon gång utan servat var 1500ade mil. Det har jag förstått är bäst även för en ev ersättande A6a. Men vad tycker ni som är bilnördar? Verkar det vettigt för att slippa motorras?

    Andra alternativ finns, men är inte många. Först dock en profilbeskrivning av oss användare:
    Lull-lull = fullständigt ointressant.
    Stor motor = fullständigt ointressant.
    Sen årsmodell = ganska ointressant, nånstans 05-08 i modellår är ok.
    Prislapp max 90 pga av ointresse. Vill inte lägga mer på en jäkla bil. Nånstans 80-90 är rätt lagom.
    Lastkapacitet har hög prio, hur ska man annars kunna fiska vettigt? ;-)
    Komfort har ju viss prio, vi gillar vår gamla A6a!

    Alternativ som jag ser det är A6an, V70 (men gud vad trist), nån BMW-kombi i 5-serien?
    Inget franskt, man kör inte franskt på allmän väg... ;-)
    Fler ideer? Synpunkter på alternativen? Har kollat på Subaru, Avensis och Mazda 6, men njaä...
    Jag kan typ inget om bilar. Fler bilar jag borde kolla på?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

  • #2
    Varför inte Subaru? Tycks vara väldigt nöjda ägare. Eller kan VW Passat vara ett alternativ?

    Kommentera


    • #3
      Min erfarenhet är att det är ytterst sällan, för att inte säga snudd på aldrig att en "motor" ,som får den service den ska ha, går sönder.
      Oftast är det prylar runt ikring som börjar jävlas och kosta pengar. Det ökar också i regel med bilens ålder.
      Köper du en nyare för de pengarna , oavsett märke, så är förutsättningarna stora för att du kommer vara lika nöjd med den om några år som den du har nu.
      Är man inte så kunnig så är det något tryggare att köpa av en handlare. Dock lite dyrare, men kan vara värt det ifall problem skulle dyka upp då konsumentskyddet är väldigt bra om man har vett och ork att kräva det vid problem.

      Kommentera


      • #4
        Tjena

        Jag drar min båt med en VW Transporter 4motion, går som på räls på vägen.

        Kommentera


        • #5
          Om ni inte vill lägga för mycket i inköp för att intresset saknas så antar jag att ni inte heller vill lägga för mycket pengar på underhåll. Att då ha en bil som skall ha service var 1500:e mil känns ju inte helt rätt. Vad betalar ni för en vanlig service idag? Jämför det med andra märken, tex. Volvo har serviceintervall på 2-3000 mil beroende på motor.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

          Kommentera


          • #6
            VW Transporter 8000 mil nu det är dags för service nr 2, stor service 8200,- kr ink moms
            även oljebyte i 4motion.

            Kommentera


            • #7
              de första TFSI motorerna har haft problem med koksade ventiler som leder till problem. Detta vet tillverkarna om och vet inte om problemet är åtgärdat på de nyare motorerna.

              Varför inte en diesel ? Skatten blir förvisso lite högre men inte så mycket jämfört med bensinare. Så i slutändan blir det nog samma kostnad, bränslekostnader + skatt per. Diesel drar mindre men högre skatt och bensin drar mer men mindre skatt. Så om man åker långa sträckor så är diesel att före dra. Prestanda mässigt är det nästan ingen skillnad på dagen bilar och bensin bilar.

              Glöm inte det viktigaste 4 hjulsdrift, drar ytterst lite mer än FWD men fördelarna man får gör det värt den lilla kostnaden. Kan jämföras med orginal krokarna på ett drag man köper (FWD) och nya kemvässade krokar (quattro) man sätter dit istället.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

              Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

              Kommentera


              • #8
                Har ingen aning om den nyare Avensis'en.
                Jag har den äldre modellen (kaross T25).
                En slitvarg som aldrig krånglar.
                Har bytt nån lampa, fyllt på olja eller spolarvätska nångång förutom servicen på Toyota på 5 år jag haft den nu.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla synpunkter!
                  Diesel är ett väldigt kreativt förslag!
                  Vi gör alltid service innan 1500 mil har passerats.
                  Avensis? Ev! Japanska bilar är bra, det är helt klart.
                  Subaru också intressant. Lite trångt om benen där bak för barnen, bara, men jag får fundera igen.
                  Som tidigare: tacksam för synpunkter, detta är väldigt svårt för mig.
                  Ska titta igen på FWD, trailar en liten tvålkopp. ;-)
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ge fransoserna en chans! "Alla" kollar och älskar tyskt på vaga grunder vilket gör den begdyra och fransoserna tvärtom! Provkör en Peugeot 508 eller en Citroen C5 (nya modellen fr 2009), ljud- och fjädringskomfort! Gäller båda men ffa C5 med luftfjädring som håller bilen plan även med last på kroken (finns även med vanlig fjädring) 508 blev nyligen (2013-2014) utsedd till en av den bästa valen (mest nöjda) när ägarna blev tillfrågande. Inga kända, dyra typfel vad jag minns. Fransmännen kan diesel bra, kör du 1500 mil eller mer eller bara gillar bra vardagsvrid (slippa gasa/varva) så kan en diesel bli både lönsam och bekväm. Provkör och begrunda!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    77 686 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    74 svar
                    5 154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg WalterChang  
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    571 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X