Strängaste tråden. För oss som gillar stränginstrument. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strängaste tråden. För oss som gillar stränginstrument.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Roligt med en sån här tråd i forumet, den har jag missat!

    Är själv basist med förflutet både som utbildad lärare, några år som heltidsmusik, samt massa frilans. Spelar nu med ett eget coverband ca 20-25 spelningar per år.

    Är puritan. En bas har inte nödvändigtvis, men bör ha logotyp Fender samt 4 strängar. 6 strängar sitter det då på gitarrer, det vet jag

    Kan "inte spela" gitarr, men har ändå några sådana hemma med. Faktiskt i dagsläget är det mes gitarr jag spelar hemma. Det är som roligare om man spelar själv, tycker jag! Däremot så är det ju himla skoj att spela bas i band!

    Om nån har någon cool bas till salu är jag alltid spekulant
    http://mortasfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
      Roligt med en sån här tråd i forumet, den har jag missat!

      Är själv basist med förflutet både som utbildad lärare, några år som heltidsmusik, samt massa frilans. Spelar nu med ett eget coverband ca 20-25 spelningar per år.

      Är puritan. En bas har inte nödvändigtvis, men bör ha logotyp Fender samt 4 strängar. 6 strängar sitter det då på gitarrer, det vet jag

      Kan "inte spela" gitarr, men har ändå några sådana hemma med. Faktiskt i dagsläget är det mes gitarr jag spelar hemma. Det är som roligare om man spelar själv, tycker jag! Däremot så är det ju himla skoj att spela bas i band!

      Om nån har någon cool bas till salu är jag alltid spekulant
      Inte för att jag har någon bas till salu. Men har du testat en Fender Standard Jaguar bas? finns att få nya för straxt över 7000:- Lätt den snyggaste Fender basen av dem alla.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #43
        Tycker dom gamla Jaguarerna var råsnygga. typ Click image for larger version

Name:	kisspng-fender-jaguar-bass-fender-precision-bass-fender-ja-jaguar-5ac2b813a5fae3.298345601522710.jpg
Views:	1
Size:	277,9 KB
ID:	1787673 Matching headstock, blockinlays samt kontrollplattorna gör ju 90% av att den är snygg, enligt mig. Hade gärna kommit över en japsare med den stilen, faktiskt, men beggatmarknaden svämmar inte över med dom. Hade ett tag en squier med matching headstock, p+j-konfiguration och shortscale, Snygg bas, men tyvärr inget vidare exemplar. Är ju inte att man inte har några bra basar hemma, men kan alltid vara intressant med nån till, om det är rätt instrument så att säga

        Har i dagsläget 2 p-basar, 3 j-basar, en Bach (sandberg california VM-kopia), en gammal yamaha från början av 90 samt någon billig, bandlös historia. Mest speltid får min Marcus miller signatur, samt Bach-basen, faktiskt! samtliga har 4 strängar (haft några 5or, som är bortsålda)
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
          Tycker dom gamla Jaguarerna var råsnygga. typ [ATTACH=CONFIG]102237[/ATTACH] Matching headstock, blockinlays samt kontrollplattorna gör ju 90% av att den är snygg, enligt mig. Hade gärna kommit över en japsare med den stilen, faktiskt, men beggatmarknaden svämmar inte över med dom. Hade ett tag en squier med matching headstock, p+j-konfiguration och shortscale, Snygg bas, men tyvärr inget vidare exemplar. Är ju inte att man inte har några bra basar hemma, men kan alltid vara intressant med nån till, om det är rätt instrument så att säga

          Har i dagsläget 2 p-basar, 3 j-basar, en Bach (sandberg california VM-kopia), en gammal yamaha från början av 90 samt någon billig, bandlös historia. Mest speltid får min Marcus miller signatur, samt Bach-basen, faktiskt! samtliga har 4 strängar (haft några 5or, som är bortsålda)
          He, he, he! Nej, avsaknad av basar ser du inte ut att ha precis.

          Jo, den Jaguaren var verkligen nice!

          Du skulle kanske skaffa en Höfner violinbas a la' Paul McCartney? Är man en bas samlare, så bör ju en sådan ingå i samlingen.

          https://www.thomann.de/se/hoefner_ig...s_bass_vsb.htm

          Jag har en Squire Vintage Modified Jaguar ( röd och svart ) kort skala som jag gillar skarpt. Likså en Ibanez Micro kortskala som alls inte är dum för det priset. Valde kort skala basar för att det känns mindre avigt att hoppa mellan en sådan och en gura.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #45
            Just Fender Jaguar och Höfner -64 har jag gitarrversionerna av, grymt snygga båda två. Härlig jazzton i Höfnern som väl var en billig postordergitarr på den tiden.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Just Fender Jaguar och Höfner -64 har jag gitarrversionerna av, grymt snygga båda två. Härlig jazzton i Höfnern som väl var en billig postordergitarr på den tiden.
              Höfner, är ett mycket gammalt företag som startades upp redan 1887 av Karl Höfner. Företaget var fram till att Paul McCartney gjorde basen berömd, mest berömda för sina violiner, cellos och liknande instrument. Därav den fina finishen på el instrumenten också. De tillverkade även gitarrer som du säger.

              På 60 talet tillverkade även Gibson en el bas med samma kropps form som Höfnern.

              Är din gitarr typ en sådan här?

              https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...Guitar-Red/J6O
              Senast ändrad av Jock Scott; 2018-10-06, 10:30.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera


              • #47
                En sån här är det:

                https://goo.gl/images/qf6D8z

                Kommentera


                • #48
                  Ok. Tyvärr hittade jag den inte i länken.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #49
                    Länken verkar inte funka längre, Höfner 455 Elektroakustisk är det i alla fall, finns en del bilder om man googlar.

                    Kommentera


                    • #50
                      Trist med länken men jag hittade den i alla fall. Inte så tokig alls den guran.

                      Det här är något jag måste testa med basen: https://www.youtube.com/watch?v=HciL9Ox5q54

                      Man kan använda den vanliga stämningen eller drop D.
                      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      76 626 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      73 svar
                      4 893 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg aegon1
                      av aegon1
                       
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      562 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 363 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      560 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X