Skärpning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skärpning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skärpning!

Nu börjar jag verkligen ledsna på attidyden hos många här på FS . Tycker att det skapas en jäkligt dålig atmosfär här. När det ska gnällas i onödan så fort det visas en bild på en bonkad gädda. Ofta är det nån ny och ung medlem här på forumet som fått sin drömfisk, bonkat den för att visa mor och far och få ett kort på den. ( är mycket tveksam till om dagens 10-15 åringar har egna digitalkameror med sig i båten).
    Dock är det helt ok att berätta att det kan vara bra med C&R men personangrepp känns bara onödigt.

Sen verkar det vara en jäkla skillnad från fisk till fisk. Ingen som gnäller på en bonkad 20kilos lax eller en bonkad torsk ( som är akut hotad i östersjön tillskillnad från gäddan).

Kan vi inte i fortsättningen glädjas åt andras fångster istället för att gnälla, så får vi ett mycket trevligare fiskesnack

Du väldigt rätt, många håller nog med, eller till och med dom flesta. Men den lilla klicken som inte gör det försår inte en sån här tråd endå antagligen, det dom tycker, är rätt.. Svårt att ändra sån attityd tror jag.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke
      Nu börjar jag verkligen ledsna på attidyden hos många här på FS . Tycker att det skapas en jäkligt dålig atmosfär här. När det ska gnällas i onödan så fort det visas en bild på en bonkad gädda. Ofta är det nån ny och ung medlem här på forumet som fått sin drömfisk, bonkat den för att visa mor och far och få ett kort på den. ( är mycket tveksam till om dagens 10-15 åringar har egna digitalkameror med sig i båten).
      Dock är det helt ok att berätta att det kan vara bra med C&R men personangrepp känns bara onödigt.

Sen verkar det vara en jäkla skillnad från fisk till fisk. Ingen som gnäller på en bonkad 20kilos lax eller en bonkad torsk ( som är akut hotad i östersjön tillskillnad från gäddan).

Kan vi inte i fortsättningen glädjas åt andras fångster istället för att gnälla, så får vi ett mycket trevligare fiskesnack
      Lite skillnad att bonka en fisk som man brukar äta än att bonka en gädda på 10+ som näst intill alltid blir slängd på tippen. Finns väl inte så värst många människor nu för tiden som står och lagar till gäddfärs. Att döda ett djur som trofe kommer jag alltid att tycka är fel sen spelar det inte någon roll hur gammal man är.

Kommentera

Är inte heller direkt positiv till trofebonkande, men det jag börjar ledsna på är personangreppen som ofta kommer i samband med bilder på bonkade gäddor. Det går mycket bra att försöka påverka folk att ägna sig åt C&R utan att komma med personangrepp.

Ursprungligen postat av comer
        Lite skillnad att bonka en fisk som man brukar äta än att bonka en gädda på 10+ som näst intill alltid blir slängd på tippen. Finns väl inte så värst många människor nu för tiden som står och lagar till gäddfärs. Att döda ett djur som trofe kommer jag alltid att tycka är fel sen spelar det inte någon roll hur gammal man är.

Kommentera

Just stämningen på detta forum som fått mig att titta efter andra liknande sidor. Enda som drar mig hit är den oerhörda kunskap som finns samlad i de olika trådarna. Stor potential men synd på attityden.

Håller med om att fisk inte skall bonkas för att bli trofé men genom personangrepp tror jag att en ung snubbe/tjej skräms iväg och fortsätter sitt bonkade men berättar det absolut inte här. Bättre att ta det lugnt, efter ett tag på detta forum tror jag de flesta inser fördelen med rätt utförd c&r...även en tidigare flitigt bonkande knattefiskare.

Ha det!

Kommentera

Ursprungligen postat av comer
            Jag håller med dig om att trofédödande inte är i min smak heller.
            Comer: Du kommer ju förmodligen från en uppväxt med mycket fiske, kanske med din far eller liknande. Han lärde antagningsvis dig på ett tidigt stadium, hur man skall behandla, inte minst fisk men också naturen.
            Men jag tror (understryker vikten av att detta endast är ett antagande) aldrig att han kallade dig för en jävla snorunge när du var i 13 års åldern för att du tagit upp en gädda du var överlycklig över, men inte kunde dokumentera.
            Det var personangreppen och attityden mot dessa ovetande unga människor som var ämnet i denna topic.

Det finns bra sätt att lära dem hur vi tillsammans kan skapa ett mer drägligt förhållande för fisken och naturen. De dåliga hjälper sällan!

De personer som blir så "arga" kan väl åtminstone lägga ner lite tid på att försöka formulera sig varför samt på vilket sätt man skall föra sig när man är ute på det roligaste fritidsintresse som finns.
            *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
            http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus_isaksson
              Jag håller med dig om att trofédödande inte är i min smak heller.
              Comer: Du kommer ju förmodligen från en uppväxt med mycket fiske, kanske med din far eller liknande. Han lärde antagningsvis dig på ett tidigt stadium, hur man skall behandla, inte minst fisk men också naturen.
              Men jag tror (understryker vikten av att detta endast är ett antagande) aldrig att han kallade dig för en jävla snorunge när du var i 13 års åldern för att du tagit upp en gädda du var överlycklig över, men inte kunde dokumentera.
              Det var personangreppen och attityden mot dessa ovetande unga människor som var ämnet i denna topic.

Det finns bra sätt att lära dem hur vi tillsammans kan skapa ett mer drägligt förhållande för fisken och naturen. De dåliga hjälper sällan!

De personer som blir så "arga" kan väl åtminstone lägga ner lite tid på att försöka formulera sig varför samt på vilket sätt man skall föra sig när man är ute på det roligaste fritidsintresse som finns.
              Helt inne på den linjen också att personangrepp e fel och att man kunde försöka förklara istället och att attityden är kanske lite väl häftig här inne.

Frågan var också varför där var skillnad på lax eller torsk när man bonkar den. Jag valde att svara på delen.

Kommentera

bra

Har Sett en del otrevligheter, absolut har alla olika åsikter, men det man vill ha fram me denna tråden är att man kanske ska tänka båda en och 2 grr innan man vräker ut sig nått dumt om någon annas fångst.

Mvh Andreas

Kommentera

Personangrepp vill vi inte se, ifall ni ser fula personangrepp så ta kontakt med mig eller någon annan av moderatorerna. Så får dem en varning, ifall dem redan har en varning så blir det ban... Aldrig roligt med fula påhopp, det många inte förstår att ett sådant sätt inte hjälper ett dugg till att få en annnan person att ändra uppfattning i en viss fråga. Betydligt bättre att försöka förklara hur dem borde göra på ett vettigt och bra sätt! En bra regel är att behandla andra fiskesnackar på ett sådant sätt som ni själva vill bli bemötta...

Kommentera

men de här är väll ett internet forum och då ska man man väll säga vad man tycker och täncker de gör jag iaf och komemr fortsätta göra de..
                    men inga person angrepp.

mvh jimmie
                    Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 501 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 664 visningar
                    0 gillar