angående denna artilkel som publicerades i Ålandstidningen onsdagen den 9 maj 2003, där bl.a. gäddfiskare som tillämpar C&R anklagas för att vara djurplågare!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Upp till diskussion
Collapse
X
-
Hej
Helt rätt. Det är inte schysst att fiska lekande fisk - förr gjordes det inte heller (möjligen för eget matbehov bara).
Jag har dock förmånen att bo där det är fiskeförbud på lekande Gädda och Aborre. Det finns dock de som fiskar på för fullt och släpper tillbaka 100% och tycker att det är ok. Är de så kåta på det så går det inte att stoppa dem hur eller hur.
Det enda förekommande gnället i tidningarna på fiskeförbudet kommer från korttänkta redskapshandlare som bla säger att det finns jäääättemycke fisk...
Det är för övrigt likadant med malen i Emån som det är totalförbud på att fiska året runt. De säger att de fiskar "Ål" - med havsfiske-storlek på grejorna... som tur var går det väl över när de blir stora kan man hoppas.
/ Fisho
Kommentera
-
Det är inte det att han inte skriver om något viktigt ämne i stort utan snarare att artikeln påstår saker som han inte har en aning om. Antingen är han oinsatt eller så har han bara skrivit dåligt. Vidare blandar han diskussionen om c&r med slaktandet av lekfisk för frysdiskarna på ett ytterst osnyggt sätt genom att kategorisera dem sida vid sida som ondskan själva.
Själv anser jag att man inte bör släppa tillbaka gädda om man inte vet hur man ska gå tillväga (är man läskunnig ska detta inte vara något problem).
Slutligen, vem har sagt att fiske är osjälviskt?BJ@
Kommentera
-
Hej
… oj då. Artikeln handlade visst om två saker - dels om fiske efter gädda under leken och dels om catch & release.
Vad skulle kunna vara bättre än att släppa tillbaka fångad fisk? Möjligen att inte fiska överhuvudtaget, men då skulle å andra sidan värnandet om fisken och dess miljöer också avsevärt minska. Det tror jag ingen skulle tjäna på, allra minst fisken.
Jag tycker däremot inte att man medvetet ska störa leken genom att fiska vid just den tiden.
/ Fisho
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
|
12 svar
1 420 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg