Vhf - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vhf

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vhf

Tjena.

Jag funderar på att köpa en vhf radio till båten, och jag undrar om kanalerna L1 och L2 behövs, eller om det är nån annan kanal som används för att snacka mellan båtarna?

MVH/Andreas

Ursprungligen postat av silverfisken75
    Tjena.

Jag funderar på att köpa en vhf radio till båten, och jag undrar om kanalerna L1 och L2 behövs, eller om det är nån annan kanal som används för att snacka mellan båtarna?

MVH/Andreas
    För att använda VHF måste du ta ett VHF-certifikat som visar att du kan använda VHFen på rätt sätt, kostar ett par hundra . Ett Id och anropsnummer ifrån Telestyrelsen måste du också ha för att man skall veta vem som gör anrop. kostar 150 kronor om året. Se bara till att ha med respektive certifikat och licens i båten när du är ute om du blir stoppad av polis eller kustbevakning

L1 och L2 används för prat emellan båtar. Kanal 16 används för att anropa en annan båt.

Dom nya VHFerna har samtliga kanaler inklusive L1 L2 samt att du kan ha passning på kanal 16 av anrop, du kan koda in ditt idnummer i radion och koppla till GPsen. Om du skulle råka ut för haveri ellr läckage på båten kan du trycka på larmknappen och radion sänder iväg ditt id nummer och position till sjöräddningen.

Detta är det bästa vännen i sjönöd.

Kommentera

Att använda L1 eller L2 är inga måsten.. Det du man skall göra är att leta rätt på en kanal där du inte stör annan trafik ..

Därefter ropar du upp vedbörande på kanal 16,(utan att störa annan trafik) för att sen snarast växla till tidigare kontrolerad ledig kanal..

Kom ihåg : VHF-certifikat krävs för att få använda en VHF-radio.
      Dessutom, för att inneha (äga) en VHF-radio krävs tillstånd, som sökes hos Post- & Telestyrelsen

Nu är det ett par år sen jag tog mitt cert , och ens använde en VHF.. Och rätta mig om jag har fel.. Men visst motsvarar L1 och L2 två förisntällda frekvenser, som går alldeles utmärkt att leta rätt på manuellt..
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av castnet
        För att använda VHF måste du ta ett VHF-certifikat som visar att du kan använda VHFen på rätt sätt, kostar ett par hundra . Ett Id och anropsnummer ifrån Telestyrelsen måste du också ha för att man skall veta vem som gör anrop. kostar 150 kronor om året. Se bara till att ha med respektive certifikat och licens i båten när du är ute om du blir stoppad av polis eller kustbevakning

L1 och L2 används för prat emellan båtar. Kanal 16 används för att anropa en annan båt.

Dom nya VHFerna har samtliga kanaler inklusive L1 L2 samt att du kan ha passning på kanal 16 av anrop, du kan koda in ditt idnummer i radion och koppla till GPsen. Om du skulle råka ut för haveri ellr läckage på båten kan du trycka på larmknappen och radion sänder iväg ditt id nummer och position till sjöräddningen.

Detta är det bästa vännen i sjönöd.

HEHE ditt inlägg fanns inte när jag skrev mitt..
        Senast ändrad av Abelsson; 2006-11-25, 23:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av silverfisken75
          Tjena.

MVH/Andreas
          hmm... det blir till att skola om oss i vinter då!

Kommentera

Tror du det jojjon.. Eller också inte

Kommentera

L2 är en anropskanal som man kan använda för avlastning av kanal 16. L1 är pratkanal. Dock finns inget krav på L1 L2 även om de flesta moderna apparater har dom. För trafik mellan fritidsbåtar använder du 72 och 77 utöver L1 L2 L står för leisure . . .

Kommentera

av det jag har fått lära mej så verkar alla som är i trollingsvängen köra på kanal #72, eller har jag fel?

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                  av det jag har fått lära mej så verkar alla som är i trollingsvängen köra på kanal #72, eller har jag fel?

Gå en vhf kurs och få ett behörigt cert.. Då få du reda på vilka kanaler som rekomenderas att användas av vilka..

//Abel

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
                    Gå en vhf kurs och få ett behörigt cert.. Då få du reda på vilka kanaler som rekomenderas att användas av vilka..

//Abel
                    känns lite uberkill att gå en kurs skaffa sej cert för att kunna snacka med varandra på dom här småsjöarna här hemma med berg runtomkring, men kan ju va bra att ha om man ska iväg nånstans

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 508 visningar
                    0 gillar