Någon som vet vad det är för svarta prickar som mörten har på sig? Är det nån sjukdom eller? Jag har fått många sånna mörtar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sjuka mörtar?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av OlofDu har säkert helt rätt Calle, har hört att det är en parasit jag också! Nästa stadie är fåglar om jag inte minns fel?
/O
VAAAA! Kan du inte detta på dina fem Olof???
Vet faktiskt inte så noga men det låter väl rimligt - det har iaf INTE med vattenkvaliteten att göra

Kommentera
-
Otroligt - jag har aldrig sett en gädda med endoparasiter eller med fläckar i stil med de här. Troligare att det är som Olof säger. Men Olof är ju gäddexpert . han har säkert bättre koll på vilka parasiter som kan drabba dem.Ursprungligen postat av villeOK, men om en gammelgädda slukar en sån, händer det något då? Blir den smittad?
Oavsett så är det ingen idé att avliva mört som ser ut sådär - sprid dem inte till andra vatten som inte är infekterade bara
Kommentera
-
hehe, man kan inte ha allt i huvudet Calle! Kallas även svarta pricksjukan, orsakas av en sugmask som heter Posthodiplostomum cuticula
Mycket riktigt var det en parasit som har fågel som slutvärd i deras tarmsystem. I deras avföring kommer ägg ut, som angriper posthornssnäckor. Från dessa kommer en ny sorts larver som angriper mört och sarv mfl. Dessa sätter sig mellan fjällen och suger i sig näring (celler). En fågel, häger företrädesvis, käkar mörten och sen är cirkeln sluten!
Läs det jag just skrivit.. suck
Senast ändrad av Olof; 2006-12-20, 11:03._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Naturen är fantastisk... Jag får lite ståpäls när jag läser sånt!Ursprungligen postat av Olofhehe, man kan inte ha allt i huvudet Calle! Kallas även svarta pricksjukan, orsakas av en sugmask som heter Posthodiplostomum cuticula
Mycket riktigt var det en parasit som har fågel som slutvärd i deras tarmsystem. I deras avföring kommer ägg ut, som angriper posthornssnäckor. Från dessa kommer en ny sorts larver som angriper mört och sarv mfl. Dessa sätter sig mellan fjällen och suger i sig näring (celler).
Läs det jag just skrivit.. suck
http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sarv2.htm
"Sugmask" - vad är det för fylum

Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
|
11 svar
1 479 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg