Design patent - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Design patent

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Design patent

    Jag vill ansöka om design patent för mina fiskedrag och marina lösningar. Är detta kostsamt och svårt? Går det att få designpatent för en sån trivial sak som givarfäste? Titta bara hur det gick för VPF givarfästet, det kopierades rakt av och kopian med liten modifiering säljs på Fb.

    Sen har jag kommit på en uppfinning inom sportfisket och för den vill jag ansöka ett riktigt patent, globalt! Annars kommer Kina att massproducera den och snuva mig på ersättning. Jag har inga problem att andra tillverkar min uppfinning men kräver en rimlig ersättning.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-24, 14:15.

  • #2
    Jag tror det kan bli svårt och dyrt... är det en uppfinning eller en ny design?

    Ganska dyrt med både med patent och att hävda patentet i rätten om det kopieras ändå. Designpatent/mösterskydd är särdeles svårt vill jag minnas, det är ju, anses ju inte ny uppfinning i vanlig bemärkelse utan mer en designskillnad... är det man hittat på snarlikt vad som redan finns lär patenträtt bli svår att få.

    Människor har i alla tider inspirerats av det befintliga och fått fram ngt delvis annorlunda, när man verkligen har uppnått verkshöjd är svårt att definiera...

    Helst bör du höra med någon som sysslar med immaterialrätt.

    Kommentera


    • #3
      Jag har en uppfinning som jag tror är väldigt värdefull och innovativ och här vill jag ansöka om både patent och design patent.

      Resten är saker jag designat, jag vet inte hur värdefullt andra kommer att tycka att dessa är. Exempelvis en wobbler som kan kastas 70-80 meter och fiskar på cirka 12 meters djup. Undra om
      Zalt har design patent.

      Jag förstår inte hur ett företag som Rapala kan få patent på en så trivial sak som en wobblersked eller en tång men att det ska vara så svårt för andra att få patent. Hade jag haft deras kapital och advokater i ryggen hade jag fått patent på allt skit jag kommer på.

      https://patents.justia.com/assignee/...mc-corporation
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-24, 11:27.

      Kommentera


      • #4
        Jag tittar på PRV hemsida och på vilka "uppfinningar" som fått patent.

        http://was.prv.se/spd/patent?p1=G3-Y...tart=0&start=7

        Det är ju skrattretande, helt värdelösa skräp som inte ens kan betraktas vara en ny teknisk lösning.

        Kommentera


        • #5
          Då är det ju bara att köra på...?

          Kommentera


          • #6
            Ja, jag antar det. Jag bör dock samtidigt ansöka om Europeisk och Amerikansk patent. Sen är jag villig att sälja mitt patent till en jätte som Rapala. Jag kommer i längden aldrig att kunna försvara min patent.

            Kommentera


            • #7
              https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Håkan_Lans
              https://www.svd.se/hakan-lans-tioari...ed-saab-avgors

              Lätt att ha rätt, svårt att få rätt..
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Det är lätt att föreställa sig att man har en genialisk uppfinning eller produkt som ingen annan tänkt på, men då ska man ställa sig följande frågor

                1) Finns det en befintlig produkt på marknaden som uppfyller samma behov lika bra eller bättre?
                2) Fungerar produkten precis som den är tänkt att fungera i teorin?
                3) Finns det ett verkligt behov av produkten hos flertalet fiskare?
                4) Finns det ett intresse hos leverantörer och återförsäljare att marknadsföra och lagerföra produkten?

                Med dessa frågor ställa så faller kanske 95% av alla uppfinningar bort.

                Det finns många exempel på produkter som patenterats men inte kunnat säljas i speciellt många exemplar. Det som jag tycker är intressant kanske ingen annan ens vill prova.

                Kommentera


                • #9
                  Man måste också svara på frågor om nyhetsvärde, uppfinningshöjd och ”obviousness”. Genom att titta på närmaste lösning idag kan man bedöma om den föreslagna lösningen lätt skulle kunna förutses av en insatt person.
                  Hoppas du hittar rätt i patentdjungeln!
                  Non é pericoloso sporgersi

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                    Jag vill ansöka om design patent för mina fiskedrag och marina lösningar. Är detta kostsamt och svårt? Går det att få designpatent för en sån trivial sak som givarfäste? Titta bara hur det gick för VPF givarfästet, det kopierades rakt av och kopian med liten modifiering säljs på Fb.

                    Sen har jag kommit på en uppfinning inom sportfisket och för den vill jag ansöka ett riktigt patent, globalt! Annars kommer Kina att massproducera den och snuva mig på ersättning. Jag har inga problem att andra tillverkar min uppfinning men kräver en rimlig ersättning.
                    Hej Laxen 2;

                    Idag är det både dyrt och svårt att erhålla patent på föremål och uppfinningar...
                    Min farfar Bernhard Engström som bodde i Skönsberg utanför Sundsvall var uppfinnare och hade även några patent. För att du ska kunna få några idéer som kan vara dig till stöd kan du läsa om min farfar här...https://www.geni.com/people/Bernhard...00025889185742 ....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    76 626 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    73 svar
                    4 893 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg aegon1
                    av aegon1
                     
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    560 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X