Vad har mumsat på dessa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har mumsat på dessa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har mumsat på dessa?

Härom veckan såg jag smuts, typ lera på bilens motorplastkåpa (och batteri) under huven. Jäkla konsigt tänkte jag. Såg ut som om någon ställt ett par leriga kängor på kåpan några gånger med 'lersmulor' här och där...

Tvättade bort inför en kommade bilservice och strax innan den så kollade jag kåpan på nytt några dar senare och då såg jag detta:
    Click image for larger version  Name:	20250524_124729.jpg Views:	7 Size:	2,48 MB ID:	2655506

Bad bilservice köra en motortvätt och kolla efter 'besökare...

Ett par dar efter service/tvätt kollade jag på nytt:
    Click image for larger version  Name:	20250530_074739.jpg Views:	7 Size:	2,21 MB ID:	2655507 nu tänker jag att bilen får nattbesök på varm motor. Men vad sätter sig och äter snäckor på en motor om det är vad vi ser rester av i bild?
    Möss? Fågel? Nu närom dagen sattes musfälla ut på kåpan och under bilen betade med Snickers utan fångst... vad tror ni? Snäckskalen hade ett hackat/gnagt hål på ovansidan. Ingen synligt kabelgnag vad jag eller servicekillen kan se...
    Senast ändrad av anteman; 2025-06-09, 20:08.

Näbbmus eller mullvad kanske

Kommentera

Större Skogsmus : https://artfakta.se/taxa/206011/information brukar bosätta sig i bilar, och det särskilt på vintern då de samlar ihop ätbart som de gömmer i dem, tex lönn frön. Hittade själv en massa lönn frön och musskit i ett par bilar som hade stått oanvända på gården över vintern.
      Förhoppningsvis är det inte en Stenmård: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenm%C3%A5rd som har varit framme då de är ökända för att käka upp elkablar mm i bilar.

Kommentera

Tack för input, läste att näbbmöss och mullvad äter hussniglar men tar de sig in i bilar? Näbbmöss är väl dessutom ganska ovanliga, inga kolonier som möss tänker jag.

Tror inte den, de var det nu kan vara bor där, vi har aldrig varken sett mus, spår eller hört något tidigare som indikerar mus i bilen eller kring bilarna där den står. Bilen står tämligen centralt bland lägenhetshus, men mkt nära en häck, bor det skogsmöss i stan tro?

Kommentera

Förmodligen möss eller råttor. Prova att ha en sådan under motorhuven: https://www.granngarden.se/mus-ratts...r-mr50-batteri
          Senast ändrad av Backslag; 2025-06-10, 10:55.

Kommentera

Detta har jag också råkat ut för.
            När jag skulle serva min bil med olje och filterbyten så såg jag en massa tomma "snigelhus" uppe på plastkåpan som sitter ovanför ventilkåpan.
            Jag har frågat runt bland mina bekanta men ingen har något svar på vad detta kan vara.

Mycket märkligt är det iallafall.

Kommentera

Ett annat alternativ är att någon småfågel har använt motorkåpan som matsalsbord.

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
                Förmodligen möss eller råttor. Prova att ha en sådan under motorhuven: https://www.granngarden.se/mus-ratts...r-mr50-batteri
                Tänkte på en sån men Villaägarna riksförbund sa att de ej funkar så har inte köpt... än.

Kommentera

Ja konstigt är det och i morse var det smuts på kåpan igen. Musfällan vittjad...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Ett annat alternativ är att någon småfågel har använt motorkåpan som matsalsbord.
                    Tänkt fågel med men är ju så jäkla mkt smuts och 'större' fågel som gillar snäckor har jag svårt att tänka mig att de tar sig in där underifrån...
                    Senast ändrad av anteman; 2025-06-10, 18:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 382 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    258 svar
                    86 051 visningar
                    0 gillar