Brutala tjuvjaktsmetoder på björn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brutala tjuvjaktsmetoder på björn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Brutala tjuvjaktsmetoder på björn

Sjukt i mina ögon, men vad vet väl jag som inte är renägare...

http://mangemo77.blogspot.com/

Blir så förbannad......

Kommentera

Och dom är nog inte helt ovanliga, det hittas nån varje år och mörkertalet är nog stort. Tragiskt nog.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Tyvärr är det så hos vissa människor, de är inte riktigt riktiga.

Farsan har hittat nån fälla någon gång som han lämnat in till Polisen.

Sen så har vi även hittat gamla kvarglömda och apterade räv och björnsaxar som legat ute i naturen, dessa hade förmodligen legat ute i 50 år och det var tur att man inte råkade trampa mitt i dem för de fungerade fortfarande.
        De hänger numera på väggen hemma hos pappa.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

program ledaren var mest skrämmande,,

Kommentera

Jävla idioter att jaga på det sättet!
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Jag och min pappa är båda renägare, t.o.m. min dotter äger en ren.

Alla samer är inte ute efter att utrota rovdjuren......
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Nej, klart att det finns rötägg bland samerna lika väl som bland 08orna och alla andra.

fattar inte hut man kan hysa så lite respekt för en björn att man jagar på det sättet...
                Gädda & Jäger
                www.gaddajager.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                  Jag och min pappa är båda renägare, t.o.m. min dotter äger en ren.

Alla samer är inte ute efter att utrota rovdjuren......
                  Nej, så är det ju. Det finns ju tyvärr folk i alla samhällsgrupper som väljer att ta lagen i egna händer. Då är risken att alla i den gruppen dras över en kam, och det är bara att beklaga. Ibland talar man ju innan man tänker! Just de otäcka jaktmetoder som besrkivs i inslaget gör nog att man blir extra förbannad.

Har genom bl.a. naturbevakarna i Norrbotten hört om att ett antal samebyar har ett mycket nära och gott samarbete med länsstyrelsen och andra i arbetet med att förvalta viltstammen. Jag tror att dialogen mellan samebyarna och staten måste vara mycket öppen, och att staten lägger ned nödvändiga resurser på att bl.a. förse björnar med sändare. Samebyarna bör därefter få tillgång till data över björnarnas rörelsemönster så att de kan ha överblick över vilka björnar som rör sig nära kalvningsområdena. Då kan man också koppla in länsstyrelsen som får bevaka om björnarna går in och slår kalvar, och därigenom besluta om eventuell skyddsjakt eller åtminstone beräkna antalet slagna kalvar - så att samebyn får en viltskadeersättning som står i paritet till skadan.

Om detta skulle fungera tillfredsställande så tror jag att problemet med tjuvjakt skulle kunna upphöra (eller åtminstone minska), för samebyn är det ju först och främst en ekonomisk fråga. Varje ren kan ju ses som några tusenlappar på ditt och mitt bankkonto, och självklart skulle jag bli förbannad om det varje vår var någon som traskade in på banken och gjorde några uttag. Jag skulle så klart vilja ha tag på den personen... men om jag visste att jag fick tillbaka mina pengar så småningom så vore det ju inte så farligt.
                  http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Rovdjuren har samerna levt med så länge de funnits och balansen dem emellan har gjort att rennäringen överlevt och utvecklats. Jag tror därför inte att det värsta hotet mot samernas traditionella utkomstmöjligheter kommer från de stora rovdjuren. Det värsta hotet är vi sörlänningar, storsvenskarna, vi som tror vi vet något om liv vi aldrig upplevt eller känner de innersta och yttersta förutstättningarna för.

Varhelst man kommer i världen stöter man på traditionella fenomen och tänkesätt när det gäller utövandet av jakt och fiske med metoder som utan tvekan medför stort lidande för fångna djur eller fiskar. Metoderna är utvecklade ur beprövade fångsttraditioner och bygger enbart på nödvändigheten att på något sätt ta livet av ett djur man annars inte skulle kunna komma åt men ändå måste få bort för gott eller fånga in för att ha mat för dagen.

Idag finns andra metoder, andra redskap och förfinade tekniker med en mera skonsam och sk human jakt eller fiske som följd. Men har man inte i det akuta skedet tillgång något annat, är det de gamla sätten man tar till. Det må sen kallas självförsvar, SGT eller överlevnadsstrategi men i den lilla världen är man sig själv närmast och kallar dem som påpekar det orimliga i detta beteende för världsfrånvända eller avundsjuka.

Och får någon detta jag skrivit till ett försvar för grymma metoder så har de läst fel. Jag har skrivit min förklaring till att grymheter och dumheter i jakt och fiske förekommer men jag ursäktar dem inte.
                    Senast ändrad av BeBest; 2007-10-09, 10:07.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 501 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 637 visningar
                    0 gillar