Rak horisont i ps - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rak horisont i ps

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rak horisont i ps

Go kväll !

Sitter här hemma framför datorn och har allmänt tråkigt och tittar igenom en hel del bilder på datorn, och ser att på en hel del bilder så är det inte rak horisont vilket jag stör mig på.

Och nu till min fråga: Hur gör man för att få horisonten rak i ps ? har hört att det ska gå.

Använder mig av Adobe Photoshop CS2.

Tacksam för svar ! / Nilsson

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    Go kväll !

Sitter här hemma framför datorn och har allmänt tråkigt och tittar igenom en hel del bilder på datorn, och ser att på en hel del bilder så är det inte rak horisont vilket jag stör mig på.

Och nu till min fråga: Hur gör man för att få horisonten rak i ps ? har hört att det ska gå.

Använder mig av Adobe Photoshop CS2.

Tacksam för svar ! / Nilsson

Rotera bildytan och så testa sig fram lite med olika grader, sedan beskär man bilden.

Kanske inte det bästa eller smidigaste, men det funkar, det bästa är ju att tänka på saken innan man knäpper
    sigpic

Kommentera

Vet inte om det finns någon plugin för att göra det automatiskt, men du kan ju rotera bilden genom att markera hela alltet, och sedan edit>transform>rotate.

Lägger du in någon lodrät stödlinje torde det bli bra.

Kommentera

Tack för snabba svar ! Jaa flodebanan du har helt rätt angående att man ska tänka sig för innan man knäpper

Kommentera

Under samma "knapp" som Pipetten finns det en Linjal-ikon som heter Measure Tool i den engelska versionen.

Använd denna och dra en linje som du tycker att horisonten ligger. Sen går du in på Image - Rotate Canvas - Arbitrary i den engelska versionen, valet under 90 grader motsols.
          Då kommer du att få upp en liten ruta som anger ett föreslaget gradantal för roteringen och sen får du välja Mot eller Medsols.

Detta är det enklaste och bästa sättet att räta upp horisonter om man varit i lite personlig obalans vid fototillfället.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
            Under samma "knapp" som Pipetten finns det en Linjal-ikon som heter Measure Tool i den engelska versionen.

Använd denna och dra en linje som du tycker att horisonten ligger. Sen går du in på Image - Rotate Canvas - Arbitrary i den engelska versionen, valet under 90 grader motsols.
            Då kommer du att få upp en liten ruta som anger ett föreslaget gradantal för roteringen och sen får du välja Mot eller Medsols.

Detta är det enklaste och bästa sättet att räta upp horisonter om man varit i lite personlig obalans vid fototillfället.
            Okej tack ! men det är så att jag inte hittar verktyget Measure Tool.

Kommentera

Den finner du i "Tools"-verktøylinja (den som står vertikalt til venstre i skjermen). Finn pipetten, høyreklikk på denne og så dukker measure tool opp.
              Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Ursprungligen postat av Oz Visa inlägg
                Den finner du i "Tools"-verktøylinja (den som står vertikalt til venstre i skjermen). Finn pipetten, høyreklikk på denne og så dukker measure tool opp.
                Tack ! nu hittade jag det.

Kommentera

Som oz skriver så kan du högerklicka, eller så håller du in vänsterknappen ett tag över pipetten (kan skilja i olika versioner).
                  Själv har jag alltid så kallade linjaler längs sidorna, då är det bara att peka på ex den horisontala linjalen och "dra ner" en stödlinje från den.

När det gäller horisonten så handlar det om att rotera bilden med följd av att det kommer bli tomma fält runt hörnen (beskär eller retuschera). Rotera gör du som dom beskriver ovan, genom att rotera arbetsytan (canvas). Finns dock alternativ. Ett ex. är att göra bilden till ett lager då kan du ta tag i hörnet på bilden med den svarta pilen och rotera bilden "för hand", du kan även åstadkomma det genom att först lägga en markering på hela bilden (ctrl-a) sedan använda den svarta pilen för att rotera markeringen.

lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu Visa inlägg
                    Som oz skriver så kan du högerklicka, eller så håller du in vänsterknappen ett tag över pipetten (kan skilja i olika versioner).
                    Själv har jag alltid så kallade linjaler längs sidorna, då är det bara att peka på ex den horisontala linjalen och "dra ner" en stödlinje från den.

När det gäller horisonten så handlar det om att rotera bilden med följd av att det kommer bli tomma fält runt hörnen (beskär eller retuschera). Rotera gör du som dom beskriver ovan, genom att rotera arbetsytan (canvas). Finns dock alternativ. Ett ex. är att göra bilden till ett lager då kan du ta tag i hörnet på bilden med den svarta pilen och rotera bilden "för hand", du kan även åstadkomma det genom att först lägga en markering på hela bilden (ctrl-a) sedan använda den svarta pilen för att rotera markeringen.

lycka till
                    Tack för tipset ! tack alla andra ochså.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 790 visningar
                    0 gillar