Max 5hk i drevviken?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Max 5hk i drevviken??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Max 5hk i drevviken??

Jag har båt i drevviken och ska nu byta min gamla tohatsu 3,5hk som knappt orkar föra båten framåt.

Hur noga är det med max 5hk? och vad händer om man har större?

Är det fiske vakterna som kollar?

Har en polare som säger att polisen brukar åka runt och kolla i sjön ibland, finns det nån sanning i det han säger eller är det bara ett rykte?

Vad har ni andra för stolek på era motorer?

Jag har kollat efter lite större motorer som fortfarande går att bära.
    tex tohatsu 9,8 2takt (26kg).

Jag är inte ute efter att köra runt som fan i sjön utan det vore kul om båten gör 5knop med 3 peroner i

/Christer

Händer att sjöpolisen dyker upp. Även om det är sällsynt. Många av oss som har motorer i Drevan, och Magis brukar fuska lite med motorstyrkan. En del målar om kåpan och sen klistrar på en 5:a.
    Andra tejpar över typ 9,8 och sätter en 5 över. Fast det finns en gräns även för oss. Kommer nån med en 30-40 hk med en 5:a.
    Då har det klart spårat ut. Några hästar över eller på en båt där det inte går fortare med större motor.
    Är inget att tjafsa om tycker jag. Polisen tar nog dom som spruttar på ordentligt.
    Klisternummer finns hos Claes Ollson. Vad dom tänkt med 5 hk som max vet jag inte. För fart kan det inte vara. En Tohatsu 5 hk är egentligen 7 hk. Och den kan man med lätt båt komma upp i ganska hög fart. Ljudnivå, nja det är väl inget som skiljer mellan 5 hk och en 8 hk. Eller till och med större motor.
    Avgasutsläpp, en sunkig gammal tvåtakt 5 hk och en 15 hk fyrtakt. Då är nog fyrtakten bra mycket renare. Fast nån gräns måste väl dras. Är visst ett EU-direktiv.
    Är nog som alltid med EU ogenomtänkt. Fast i vissa av vattnen är det ju helt motorförbud. Men det är på mindre sjöar. Ältasjön, Flatenbadet, Albysjön (Tyresö), och en del andra i omgivning.
    Där är det ju klart förståeligt.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Håller med Elanen till 100%
      Så länge man håller en skaplig nivå så kanske man kan se lite mellan fingrarna !
      Dvs har man en båt som går t.ex gör 10knp med 5 hk å du har en större båt med en tystgående 9,9 4 taktare som gör 10 knp så bör ju inte folk störa sig på de .
      Sen kan man ju se att sjöpolisen kommer å tar bort vattenskotrarna som dundrar förbi en i 30-40 knop förbi stränderna !!
      En riktig karl kan stå ut med att de luktar lite fisk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
      12 svar
      1 426 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mathias 70  
      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
      259 svar
      86 871 visningar
      0 gillar