Leköring dödas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leköring dödas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Leköring dödas!

Jag var i Stockholms ström igår och såg en massa fiskare vid Stadshuset.
    Dom hade fått en del LEK-ÖRING och dödat dem även fast de hade en kraftig lekdräkt! Fisk storleken låg på 2-4kg.
    När jag går lite längre bråt är det en snubbe som får en öring. Han håvar upp den tar bort krokarna, gör sig redo för den dödande "stöten". Då frågar jag om dom verkligen ska döda den. M det är klart det är ju en ÖRING.
    Frågar han igen om han verkligen ska göra det för trots allt så är ju fiskens kött inte så himla god att äta, plus att den ska LEKA! Men det ända jag får som svar är att det är en jävla öring.

Ibland förstår jag mig inte på folk. Öringen går upp i Strömmen för att leka för att kunna göra med öringar varför då ta upp den?
    Fiska öringen är väll helt okej om man tar hand om den och sedan sätter tillbaka den. Men om de personer som fiskar i strömmen tar upp all öring då kan det ju inte bli mer fisk! Som tur är så får de ju inte upp all fisk så det finns ju en del som får leka.

Jag ville bara mest med den här tråden få folk att förstå att det är fel att döda öringen som går upp och leker och säga vad jag tycker om den här skiten!
    Fiska Vidare Men Ta Fan Inte Upp Fisken!
    Tack //Jerkon

Ursprungligen postat av Jerkon Visa inlägg
    Jag var i Stockholms ström igår och såg en massa fiskare vid Stadshuset.
    Dom hade fått en del LEK-ÖRING och dödat dem även fast de hade en kraftig lekdräkt! Fisk storleken låg på 2-4kg.
    När jag går lite längre bråt är det en snubbe som får en öring. Han håvar upp den tar bort krokarna, gör sig redo för den dödande "stöten". Då frågar jag om dom verkligen ska döda den. M det är klart det är ju en ÖRING.
    Frågar han igen om han verkligen ska göra det för trots allt så är ju fiskens kött inte så himla god att äta, plus att den ska LEKA! Men det ända jag får som svar är att det är en jävla öring.

Ibland förstår jag mig inte på folk. Öringen går upp i Strömmen för att leka för att kunna göra med öringar varför då ta upp den?
    Fiska öringen är väll helt okej om man tar hand om den och sedan sätter tillbaka den. Men om de personer som fiskar i strömmen tar upp all öring då kan det ju inte bli mer fisk! Som tur är så får de ju inte upp all fisk så det finns ju en del som får leka.

Jag ville bara mest med den här tråden få folk att förstå att det är fel att döda öringen som går upp och leker och säga vad jag tycker om den här skiten!
    Fiska Vidare Men Ta Fan Inte Upp Fisken!
    Tack //Jerkon
    Fisken som kommer in till strömmen kan inte leka då det inte finns några lekplatser .Men dom är ju lekfärgade för att dom tror att dom är födda där . Men i själva verket är dom utsläppa från en tankbil.
    Likadant I edsviken i sollentuna lägger dom nån rom så käkar fåglarna upp dom på en gång .

Det är ett renodlat P&t fiske ända skillnaden från Regnbåge är att fisken växer upp naturligt å inte på Pellets .

Så har ja tolkat det allafall .

/Fredrik

Kommentera

Så har jag fattat det oxå, det förekommer trots årliga utsättningar i många år och massor av lekande fiskar varje år ingen reproduktion. Konstigt för någon gång borde förutsättningarna finnas .. De år luckan är öppen från höst till vår. Mig veterligen finns inte någon fångst av smolt som skulle kunna antagas är födda i strömmen..Fast bonkning av lekfisk är inte snyggt...

Kommentera

Jag trodde att dom hade fixat till lekbäddar i strömmen.Dom la ju ut en massa sten och jobbade som f-n förra året.Men jag ska kolla på ströstararnas hemsida.
        Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Visst leker öringen i strömmen alla som vill kan beskåda det varje år framför allt vid den sk "lekplatsen" precis uppströms norrbro, det södra valvet..Av strömmens fiskare skyddat område.Fast förekommer givetvis på många ställen.Men av någon anledning blir det ingenting..Rommen ligger nergrävd och fodrar syresättning av strömmande vatten från höst till vår..I de flesta fall stängs luckan då och då även vintertid, ingen ström,ankdam. Tror att det är huvudanledningen..

Kommentera

Exakt så Hemi! Romen dör. Skulle det mot förmodan finnas ett år med strömmande vatten hela tiden så skulle den försvinnande lilla delen yngel gå åt på ett kick bland alla predatorer runt strömmen och på väg ut i bassängen. De som lyckas kliva ut i den vida världen kommer att möta andra fiender där, vem vet någon raggare kanske hittar tillbaka blank som skrot och dör i gettot.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
            11 svar
            1 501 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mathias 70  
            Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
            260 svar
            89 730 visningar
            0 gillar