Jag undrar om man tappar mer fisk med krokar utan hullig än med hulling???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Krokar utan hulling!!
Collapse
X
-
Tja Matte!!Vart gävle bor du???såga att du hade Cantab.nu!!endast myrbacka och nåt annat som har det i gävle!!
Vad hade du tänkt dejj att fiska med hullningslösa krokar???Leta Inte Efter Fisken,Låt Fisken Leta Efter Dig!!!(Use Super Shad Rap)!!!=)
Kommentera
-
Jepp man tappar fler fiskar. Däremot krokar man fisken ytligare och underlättar vid C&R.
(Däremot när det gäller cirkelkrok har tester dock visat att hullinglöst med cirkelkrok är lika bra (sitter kvar) lika bra som hullingförsedda krokar.)
Som kuriosa kan tilläggas att hullingen från början ( i begynnelsen) var avsedd för att hålla kvar betet på kroken - inte för att kroka fisken bättre.
Kommentera
-
Klämmer själv in hullingarna på alla spinnbeten jag har.Betydligt enklare att vicka loss betet medan fisken fortfarande är i vattnet.Den lilla "knöl" som blir kvar räcker långt.Upplever inte att jag tappar fler fiskar än förut.Dom som sitter efter mothugget sitter i regel kvar så länge du håller linan spännd.
//SDu kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.
´til things are brighter, I´m the man in black
Kommentera
-
jag brukar andvända hullinglöst när jag flugfiskar i fjällen, men använde även det till gädd flugfiske i kiruna för två år sedan tappade lite för mycket fisk då, men jag avänder fortfarande hullingfria krokar till öring o harr o sånt.Tube for life
Kommentera
-
Dinsdale Piranha
Upplever att jag tappar klart färre gäddor sedan jag började klämma in hullingarna.
Detta då jag fiskar med relativt stora beten o stora krokar.
Klämmer man in, så är det lättare att kroka ända in i böjen på kroken.
Att man tappar fiske på krok med hulling, är ofta för att man inte lyckas får in själva hullingen, utan att fisken bara är krokad på spetsen "utanför" hullingen, och att får in en t.ex 3/0 betyder att man ska driva in en hulling som kanske är uppemot 3 mm i hårt käkben.
Är hullingen inklämd, så glider kroken lättare in hela vägen.
Sedan är det bara att hålla linan spänd o parera fiskens ryck med slirbroms o spön..Sedan är det mycket enkelt att kroka av fisken utan onödigt stora skador. Extra viktigt när man krokar av "oviktig att väga o mäta o fota"-fisk redan i vattnet..
Att kroka av i vattnet minskar stressen hos fisken och chansen att den överlever en C&R ökar markant..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
253 svar
83 138 visningar
0 gillar
|