Krokar utan hulling!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar utan hulling!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokar utan hulling!!

Jag undrar om man tappar mer fisk med krokar utan hullig än med hulling???

ja annrs vore det ju bäst att alltid köra hulling löst, men jag tror inte det är så stor skillnad
    Tube for life

Kommentera

Tja Matte!!Vart gävle bor du???såga att du hade Cantab.nu!!endast myrbacka och nåt annat som har det i gävle!!

Vad hade du tänkt dejj att fiska med hullningslösa krokar???
      Leta Inte Efter Fisken,Låt Fisken Leta Efter Dig!!!(Use Super Shad Rap)!!!=)

Kommentera

Beror nog på vilket fiske som tillämpas. Exempelvis Karp eller Sutarfiske med bottenmete med boltrig skulle nog det inte funka utan hulling... Men jag tror helt klart att vid gäddfiske att det skulle funka bra.

Kommentera

Jepp man tappar fler fiskar. Däremot krokar man fisken ytligare och underlättar vid C&R.

(Däremot när det gäller cirkelkrok har tester dock visat att hullinglöst med cirkelkrok är lika bra (sitter kvar) lika bra som hullingförsedda krokar.)

Som kuriosa kan tilläggas att hullingen från början ( i begynnelsen) var avsedd för att hålla kvar betet på kroken - inte för att kroka fisken bättre.

Kommentera

Klämmer själv in hullingarna på alla spinnbeten jag har.Betydligt enklare att vicka loss betet medan fisken fortfarande är i vattnet.Den lilla "knöl" som blir kvar räcker långt.Upplever inte att jag tappar fler fiskar än förut.Dom som sitter efter mothugget sitter i regel kvar så länge du håller linan spännd.

//S
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

jag brukar andvända hullinglöst när jag flugfiskar i fjällen, men använde även det till gädd flugfiske i kiruna för två år sedan tappade lite för mycket fisk då, men jag avänder fortfarande hullingfria krokar till öring o harr o sånt.
              Tube for life

Kommentera

Tjena pikerz!!
                Jag bor i bomhus nära sikvik!!
                VArt bor du då??

Kommentera

Upplever att jag tappar klart färre gäddor sedan jag började klämma in hullingarna.
                  Detta då jag fiskar med relativt stora beten o stora krokar.
                  Klämmer man in, så är det lättare att kroka ända in i böjen på kroken.
                  Att man tappar fiske på krok med hulling, är ofta för att man inte lyckas får in själva hullingen, utan att fisken bara är krokad på spetsen "utanför" hullingen, och att får in en t.ex 3/0 betyder att man ska driva in en hulling som kanske är uppemot 3 mm i hårt käkben.
                  Är hullingen inklämd, så glider kroken lättare in hela vägen.
                  Sedan är det bara att hålla linan spänd o parera fiskens ryck med slirbroms o spön..Sedan är det mycket enkelt att kroka av fisken utan onödigt stora skador. Extra viktigt när man krokar av "oviktig att väga o mäta o fota"-fisk redan i vattnet..

Att kroka av i vattnet minskar stressen hos fisken och chansen att den överlever en C&R ökar markant..

Kommentera

Sen beror det på vilken sorts krok man kör med, hoppas AB kommer ta in Owner hullinglösa....
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 576 visningar
                    0 gillar