Krokar/hullingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar/hullingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokar/hullingar

Tjena,

Jag är en något av en ny fiskare som blivit helt såld på gäddan, tycker det är de roligaste som finns. C&R har jag förstått är väldigt viktigt och dessutom tycker jag det är roligare på något sett, se den simma tillbaka igen.

Det jag undrar är om ni bockar in hullingen på krokarna så det blir lättare vid avkrokning? Har själv märkt att ibland är det riktigt svårt att få ut dom. Fastar kroken längre in kanske den inte ens klarar sig då man "sliter" sönder lite p.g.a hullingen. Antar att det blir lite svårare och kroka/drilla gäddan men de kanske är värt de? Hur gör ni?

Tacksam för alla svar, vill verkligen se dom jag fångar simma tillbaka igen.

MVH

/Matte

Kör du C&R ska du absolut ta bort hullingarna bäst är att köra med en enkelkrok utan hulling typ sådan som finns till pluggarna krokar lika bra vill du ha kroken lite svävande använd en öronpropp och finjustera rätt balans.

Kommentera

Ta en hyffsat stor tång och försök klämma in hullingarna, om du bara får in hullingen halvvägs kan du alltid ta en fil och slipa till kroken.

Tja, krokningen blir väl inte sämre, men det brukar oftast leda till större risk utav tappad fisk (om du nu är ovan att drilla fisk utan "säkerheten" med hulling). Bara du drillar lugnt och försiktigt bör det inte vara några helst problem att landa firren!

Kommentera

Då jag kör jerkbait så känns det ju inte som någon hit att byta till enkelkrokar:P
        Kommer ihåg att jag klämde in hullingen på mina wobblers då jag var yngre och fiskade en del.
        Är väl inte helt ovan att drilla fisk, heller inte något pro men man lär sig ju med tiden aye. Okej så dom flesta av er bockar alltså in hullingen? Kändes bäst att fråga hör först vore trist och bocka in alla hullingar och sen få reda på att det inte är så smart haha =)

Kommentera

Ursprungligen postat av skogstrollet Visa inlägg
          Då jag kör jerkbait så känns det ju inte som någon hit att byta till enkelkrokar:P
          Kommer ihåg att jag klämde in hullingen på mina wobblers då jag var yngre och fiskade en del.
          Är väl inte helt ovan att drilla fisk, heller inte något pro men man lär sig ju med tiden aye. Okej så dom flesta av er bockar alltså in hullingen? Kändes bäst att fråga hör först vore trist och bocka in alla hullingar och sen få reda på att det inte är så smart haha =)
          Det funkar hur bra som helst. Gör så på alla lite större krokar och har ännu inte tappat någon större fisk som kan bero på att hullingarna saknas. Sen tror jag tyvärr inte att de flesta trycker in hullingarna, men det är bra ju fler som gör det. Otroligt skillnad på hur fisken skadas vid avkrokning med en hullinglös krok.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
          11 svar
          1 459 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mathias 70  
          Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
          259 svar
          89 065 visningar
          0 gillar