JiggFiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JiggFiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JiggFiske

Tjena!
    Jag har funderat på att börja jiggfiska lite, Men skulle behöva lite hjälp då!
    Ska jag låta Jiggen sjunka till bottnen, sen börja små rycka och veva?
    Kan man ha '' Gädd Tafs '' till jiggfiske?
    Har jiggfiske några speciella knutar eller kan man köra på vanlig fiskeknut?
    Är JiggFiske effektivare för Gädda?
    Vilka färger rekomenderas i insjöar?
    Någon bra webbutik för jiggar?

MVH: Robban
    http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

Vi fiskar rätt mycket gös och abborre med jigg från flytring, det är grymt kul.

Jag vet inte om det är effektivt på gädda iom att jag inte fiskar gädda med jigg särskilt ofta. Tafs av något slag måste du ha vid gäddfiske, när vi fiskar vissa sträckor där vi bara får gädda så brukar vi ha mjukt, knytbart tafsmaterial.

Vad gäller färger får du testa dig fram, det brukar vara rätt annorlunda från sjö till sjö.

En film jag kan rekommendera om du vill lära dig lite om jiggfiske är "Jigmaster" : http://www.tradera.com/DVD-FISKE-FIL...0117_110995442

Många kör ju vertikalfiske och säger att det är grymt effektivt till de flesta predatorer.

Kommentera

Personligen har jag upplevt att färger på jiggar som fungerar bra (för mig) är gula och vita kroppar. Färgen på huvudet verkar inte ha någon större betydelse

Kommentera

Tack för svar, Men vet ni om det finns några speciella knutar eller är det bara att fästa jiggen i lekaren?
        Finns det någon bra webbutik där man kan köpa färdiga jiggar, så att man slipper sätta ihop dom själv?

Kommentera

Det bästa är om du lär dig det, det är väldigt lätt faktiskt, jag har inte upplevt att det är någon exakt vetenskap direkt utan bara gör det.

Kommentera

Ursprungligen postat av FilleV Visa inlägg
            Det bästa är om du lär dig det, det är väldigt lätt faktiskt, jag har inte upplevt att det är någon exakt vetenskap direkt utan bara gör det.
            Är det bara på med jiggen på en lekare och köra igång?

Kommentera

När jag fiskar gös/abborre knyter jag bara på den direkt på linan

Något som jag inte anammat än men jag vet att många använder vid vertikalfiske, är att dom kör flourcabon eller vanlig nylonlina sista biten mellan flätlinan och jiggen.

Just det flätlina är ett måste enligt mig vid jiggfiske.
              Senast ändrad av FilleV; 2010-06-09, 20:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Structure Visa inlägg
                Är det bara på med jiggen på en lekare och köra igång?
                Jiggfiske är mycket lätt och du kan fiska på många olika sätt och tekniker. Du kan ta hem den med små hopp på botten i en mängd olika tempon. Du kan fiska den i princip stillastående om du vet att det finns fisk på just det stället där du är . Du kan veva in jiggen i mellanlagret eller närmare ytan med rak hemtagning precis som ett drag. Det finns hur många sätt som helst att fiska jiggen på beroende på hur fisken jagar och viken typ av jigg du har på linan..
                Sen ett litet tips bara det heter inte lekare utan lekande. Det är i princip stålvajer som består av en kontruktion där det finns öglor att fästa linor och någon form av rölighet inbyggd för att unvika att linan tvinnar sig. Till lekandet så fästs ofta ett beteslås av något slag.
                Detta är det smidigaste sättat vid jiggfiske då du snabbt kan byta till olika sorts jiggar.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                  Jiggfiske är mycket lätt och du kan fiska på många olika sätt och tekniker. Du kan ta hem den med små hopp på botten i en mängd olika tempon. Du kan fiska den i princip stillastående om du vet att det finns fisk på just det stället där du är . Du kan veva in jiggen i mellanlagret eller närmare ytan med rak hemtagning precis som ett drag. Det finns hur många sätt som helst att fiska jiggen på beroende på hur fisken jagar och viken typ av jigg du har på linan..
                  Sen ett litet tips bara det heter inte lekare utan lekande. Det är i princip stålvajer som består av en kontruktion där det finns öglor att fästa linor och någon form av rölighet inbyggd för att unvika att linan tvinnar sig. Till lekandet så fästs ofta ett beteslås av något slag.
                  Detta är det smidigaste sättat vid jiggfiske då du snabbt kan byta till olika sorts jiggar.
                  Okej, Tack för hjälpen! Jag ska dra och köpa lite nya jiggare idag då
                  Hoppas jag får min första fisk på en jigg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  12 svar
                  1 435 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  87 485 visningar
                  0 gillar