Montering av ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering av ekolod

Tja alla smarta "out there" jag behöver hjälp!
    De är så här att jag får en ny båt i sommar. Nu e de så att jag har bestämnt mig att lyxa till de och skaffa ett ekolod till detta. Ekolodet jag har tänkt mig är en Fish Easy 2 Portablet.
    Nu e de så att jag vill veta vad jag moste ha för saker för att bruka detta. Ska man ha ngt specielt under båten? Hur tar jag bort ekolodet när jag ska till nästa destination?

Vem ska jag kontakta? kan Båtleverantören fixa?

Alla tips & Trix är mer än vällkomna!
    Fish hard Go PRO

Du får en utförlig handbok med ekolodet då du köper det, det går inte att göra fel.

Kommentera

Tror att du borde få med en sugprop eller liknade som du bara trycker fast under båten eller på sidan av båten under vattenlinjen Men jag är inte säker
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jupp. Så är det.
        Jag har det gamla Eagle Fish Easy, fast jag köpte inte portabel varianten.
        Jag monterade hållaren för skärmen på en bräda, och beställde en sugpropp (som annars följer med det portabla). Det blev lite billigare så, och bra för min del.
        Men är nog enklast om du köpter det portabla.

Sugkoppen sätter du så långt ner det går, så att givaren är under själva skrovet. Och för säkerhetens skull följer det med ett snöre ifall det mot förmodan skulle lossna. Händer sällan, det är till och med jobbigt att få loss sugkoppen ibland.

Sen kopplar du rubbet till båtbatteriet (eller ett mc batteri som du kan ta med dig).
        Eller så kan du göra som jag, skaffa en batteri hållare för 8 st 1,5 Volts batterier. Jag kör faktiskt bara med R6/AA batterier. Räcker faktiskt längre än man tror. Man kan ju om man vill ha laddningsbara sådana.

Kommentera

har precis köpt ett likadant
          köpte mitt från http://www.fishfinder-store.com/
          tar 2-3 veckor och kostar ca. 2000 med frakt, moms och tullavgift

Instruktionsboken är väldigt bra och där förklaras allting på ett bra sätt, ekolodet används på det sätt som Nikke beskriver, alltså sugpropp och batterihållare för 8 st
          Tyvärr har jag inte hunnit prova det så jga kan inte betygsätta det men det verkar helt ok för att se bottenstruktur, djup och fisk till viss del

Kommentera

Jag har ett vanligt ekolod (nån budget variant av eagle oxå) där jag har fäst givaren på en smal planka som jag sedan fäster med en skruvtving mot aktern av båten. Det fungerar rätt bra faktiskt.
            Lite meckigt att sätta upp det varje gång men om man orkar det och inte vill ha ett med sugkop så kan det kanske vara ett tips.
            När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
            12 svar
            1 429 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mathias 70  
            Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
            259 svar
            87 110 visningar
            0 gillar