He he, här är det nog 20-80.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FRB-moddad rocket...
Collapse
X
-
Både ja och nej.
Det går att få ett vanligt kullager att rotera lika lätt som ett hybridlager, men då gäller det att man smörjer med ett tunnt smörjmedel och att man gör det tillräckligt ofta för att lagret inte ska skära.
Hybridlagret är tåligare och därigenom lite mer användarvänliga i fiskerullar.
Ett exempel är Mörrumrullar av första generationen som hade stora problem med originallagren. Ett par hybridlager i dem skulle göra stor skillnad i livslängd. I det fallet kan man också säga att de inte innebär någon större skillnad i kastlängd när rullen är ny men att den med tiden fortsätter att kasta bra medan en rulle med originallager blir sämre och sämre om de inte sköts minutiöst.
I ett längre perspektiv lär detta gälla även för andra rullmodeller.
Kommentera
-
Ok
Funderar nog mest på modifieringar som förbättrar rullen
Typ amb JB med IAR funkar det?
Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
hurra! så har min rocket äntligen anlänt efter FRB´s kärleksfulla behandling. kom hem efter jobbet och såg postavin på hallgolvet. upp med lillkillen på cykeln och trampade iväg till paketutlämningen (tempo, johanneshov). förklarade, helt i onödan, för expediten ungefärlig storlek, vikt och utseende på paketet. fick paketet, och med lillkillen i andra handen stövlade vi ut och satte oss på en bänk för att öppna det. då ville lillkillen öppna paketet, han är snart fyra år så det tog sin lilla tid (-nej, inte där. nej! släpp den sidan, ja men hmm, men om du tar i tejp...jaha, ja gör så då! bra! så, dra i tejpen och öppn...nej, nej inte så. jo, ja precis JA! där ja, osv osv). tillslut satt jag där med ett gigantiskt och fånigt leende på läpparna och vevade på min rocket. tror inte att det "på riktigt" var någon större skillnad, men vem fan bryr sig? jag TYCKER att det känns fantastiskt, och en värld av skillnad. om inte annat så är det skönt med dom nya knopparna. men jag tycker nog att mekaniken känns bättre nu. löjligt? barnsligt? ja kanske det, men som alla vi fiskeintresserade vet. det viktigaste är att man "tror" på det! och det gör jag.
till slut tröttnade lillkillen på mitt barnsliga beteende, och tyckte att det var orättvist att jag har hur många rullar som helst, och han bara två. det är rätta takter! så upp på cykeln igen och trampa hemmåt. nu har han gått och lagt sig och jag sitter med rullen framför mig och bara njuter.
förlåt om jag slösade bort er tid med en lång och för vissa meningslös berättelse, men jag blev så glad över min moddade rocket. dom av er som känner igen sig har nog förståelse, till er andra, ja ja ni växer väl upp ;-)
ett supertack till FRB för goda råd, proffsigt jobb och ett stort tålamod (har väl bombat stackarn med 50 st PM).achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Åsunden! jag vet att du hajar!!!
ska ta till mig ditt råd och vara mycket försiktig vid första provfisket, vilket enligt dina erfarenheter kan kosta en del lina efter moddningen. det blir i helgen på åland. efter det kommer en rapport om en rulle som går så bra att vassen bågnar!
skit fiske på mig, minsan!Senast ändrad av ALQ; 2004-05-18, 22:26.achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
ja, då var man tillbaks från premiärturen med en "moddad" rocket.
JAPP! Åsunden kan nu få äran att säga: -vad var det jag sa!
SAAAAATANNNNNN! vad det gick undan efter FRB´s modifikationer. började med bromsen nästan på max, och på första kastet drog jag en 2 kg´s gädda på en sprängd advokato (zam) och självförtroendet växte i ljusets hastighet. raskt lättade jag på bromsen och bytte bete till en slider, vilket resulterade i lintrassel! fan också! nåja, redde ut det och hystade iväg ett riktigt skönt kast. brukar kunna bedöma kastlängden på en meter när, men icke denna gång. slidern bara fortsatte och fortsatte och ville aldrig landa. men när den väl landade så var det på land (bergshäll). slidern pajade, och det kommer nog ta en säsong innan jag har ställt om känsligheten i kroppen. kontentan är att FRB´s modifikation resulterade (i mitt fall) i betydligt längre kast. dessutom så är gången mjukare än innan. TACK!
ps FRB ( jag skickar en faktura på 139:- för en ny slider och 20:- för 10 meter power pro ;-)achilles
Brokeback Fishing Team
\m/
Kommentera
-
Jag vet hur du kände det när betet bara fortsatte flyga.
Jag var ute och testade min super Mörrum i går. Samma sak där. Har väl aldrig nått de längderna tidigare med ett 20g bete.
Testade därefter en lättare spinnare. Gick bra men ingen vidare längd. Justerade kastbromsen så spinnaren precis började dala när jag vippade till med spöet.
Nu skulle det ses på grejor. Och det gjorde det! Har väl aldig sett ett värre skatbo!
Var tvungen att montera isär rullen för att få bort eländet. Upptäckte då att jag glömt sätta in de redan tidigare saknande centrifugalbromsclutcharna. Hade ju beställt en påse såna av FRB men i den gör de ingen nytta.
Endera dan ska jag sätt dit två så rullen funkar som den ska. Endera dan...Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
|
11 svar
1 507 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg