EU-valet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EU-valet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EU-valet

Det är inte ofta som undertecknad engagerar sig politiskt, men inför årets val så finns det faktiskt något som är på väg att braka iväg åt h-vete som kommer att påverka allas vår framtid (och denna gång tänker jag inte på miljöförstöring och fisket). EU håller just nu på att driva igenom att man ska kunna ta patent på mjukvara. Vad det handlar om är alltså att företagen vill få ett bättre grepp om vad deras programvara används till och vad vi enskilda användare ska få göra med de filer som vi skapar. Tycker DU att detta verkar vara en fråga av vikt så klicka på länken nedan och läs mer i det informationblad du där finner.

mvh
    Bibl
    som faktiskt gör mer än fiskar ;-)

Det är sjukt vad alla är penningkära och maktkära.... Visst gör vad dom vill men jag kommer alltid att haxxa..., ;P Hehe kommer ihåg när jag på mellanstadiet krashade hela skolan datasystem med sub7 jag kunde styra så gott som alla datorerna hemmifrån..... :P
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

"suck" Patent på mjukvara, vill inte jag ha!!!

Kommentera

Nej Stizo, vad det kommer att innebära är att alla som är i branschen kommer att behöva en stab av jurister som kollar att ingen har tagit patent på just den kod som du vill skriva för det program du håller på att skapa. Alltså kan man anta att det är slutet för alla småföretagare som livnär sig inom databranschen, det är även slutet för alla ungdomar som intresserar sig för programering. Vem f-n vågar sprida sitt program på gratis sajter på nätet, typ tucows, om man riskerar att bli stämd för patentintrång av Microsoft på X antal millioner dollar? Ens chanser att vinna mot deras horder av advokater är ju i princip lika med noll!!!

Kommentera

bibl, så länge du inte kör open source är ju risken obefintlig?

det kan däremot innebära en ganska hård smäll mot linuxvärlden vars källkod är öppen för alla att beskåda... eller så kanske det tvärt om kan göra livet jobbigt för jättarna som sun, novell och microsoft då det blir väldigt mycket krångligare att använda sig av kod från linuxvärlden...

Men jag skulle ha MYCKET svårt att tro att tex microsoft skulle patentera sin kod tex till windows, detta skulle ju innebära att koden blir öppen för alla att inspekera, just det som microsoft kämpar emot så hårt dom bara kan, för detta medför ju enligt dom enorma risker att hitta systemets luckor och kryphål... självklart är det också så...

Skulle dock microsoft patentera sin kod skulle det ge möjligheter för nya företag. nämligen de företagen som skulle skapa tredjehands patchar osv till microsofts operativsystem, dessutom skulle mycket kraftfullare integrerade tjänster kunna användas, en ny webservice tex, som inte är så jävla virusangripen som IIS...

Även om 99% av mej ät totalt emot monopol på kod är ändå 1% ganska optimistisk på hur framtiden skulle kunna bli om detta införs...

Men jag tror som sagt inte att microsoft är särskilt intresserade av detta iaf... Vi minns väl alla rabalderna som blev efter att källkoden till Win 2000 sp1 och win NT sp 3(?) kom ut för ett tag sen, som tur var för microsoft var den väl så pass manipulerad med skräpkod att det var svårt att avgöra vad som varit där från början och vad som kommit till senare (det där linux/windows integrationsföretaget)...

linu_z: jag tror ditt "haxxande" är ganska riskfritt, iaf ur denna synpunkten... du skapar ju inga egna program, din lilla "scriptkiddie" du leker ju med sub7...

En rolig grej vore ju att patentera M$ kod innan m$ själva hinner patentera den och på så sätt rättfäldigt äga m$ kod

Jag ser CAL avgifter framför mej... 3kr per såld licens kanske? eller kanske ännu mer?
          Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Läste i dagarna att microsoft tagit patent på dubbelklicket, rätt sjukt att det går igenom också om det nu stämmer...
            bottennapp är bättre än inget napp!!

Kommentera

piratbyran.org:

Microsoft patenterar dubbelklick
              Inlagd: 2004-06-04 06:33
              Nej, det är inte ett försenat aprilskämt. Den 27e april i år blev Microsoft tilldelade patent nr 6727830 i USA. Patentet gäller en "Time based hardware button for application launch", vilket innebär att starta program genom ett dubbelklick. Det lilla enkla faktum att det över huvud taget inte är Microsoft som uppfunnit dubbelklicket tycks ha gått de amerikanska patentmyndigheterna totalt förbi. Ytterligare ett klockrent exempel på hur tokigt det kan bli med mjukvarupatent.

Kommentera

haha jag ska ta patend på enkelklick!
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Äh, jag ska ta patent på trippelklicket! Det kommer nog så småningom...

När jag gjort det ska jag fixa så att Sverige inte blir inblandade i EMU och sedan kommer ut ur EU. (Alla känner väl till vad förkortningen står för? Extra Utgifter...)
                  Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  11 svar
                  1 440 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  88 178 visningar
                  0 gillar