Svenskt Akvarium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenskt Akvarium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svenskt Akvarium

Hej!

Är lite sugen på att fixa ett akvarium med lite svenska fiskar, typ abborre, gärs, löja och mört. Endast mycket små exemplar typ 10 cm vore av intresse. Akvariumet skulle då vara typ i 300 litersklassen.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Skulle även vara intressant med en diskussion om detta är etniskt korrekt...att ta fisk från en sjö till mitt akvarium för mitt egna lilla nöjes skull.

Kommentarer...??

Tight lines!

jag har funderat på att göra lika, men i brist på akvarium så sket det sig
    Bajen forever!

Kommentera

Detta har diskuterats några gånger här och söker du lite i forumet hittar du någ en hel del. Även någon filmsnutt på aborrar när dom blir matade.

Rasmus här på forumet vet en del i ämnet.

Det största bekymret verkar vara hur man ska hålla vattnet någorlunda kallt. Man kan väl bygga en liten kylare om man är händig iofs ...
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Precis som Bergam skriver probl. är att kunna hålla en låg vattentemp.
        Bor man i kåk med källare där det är svalt året om är det inga probl.

Men 300l. nja minsta laget, 500l. skulle jag nog anv. mig av men skulle nog ändå tveka på om det inte är för litet.

Har pulat med akvarium i snart 15år håller på med diskus så jag vågar nog säga att jag har rätt bra kunskap om hur det funkar.

Är det något så bara fråga.

Ang. kylsystem så finns det att köpa dock så blir det dyrt när man har stora akvarium, mycket vatten som ska kylas.

Kommentera

Andersson, jag funderade på om man inte kan modifiera en gammal frysbox tämligen enkelt. Man tar ett 10mm-kopparrör och gör en spiral av. Kopplar på slangar och en pump. Slangarna srar man genom frysdörren och tätar med silikon. Borde funka hyggligt men jag har inte testat då jag inte har något akvarium ännu. Vet du om någon gjort något i den stilen ?

Om man bara har platsen så är ju delarna i princip gratis.

Kommentera

Vad kostar ett riktigt kylsystem förresten ?

Kommentera

Jo det kan nog funka med frysboxvarianten, tar lite plats bara om man inte hittar en väldigt liten frysbox. (Man ska ju ha en jämn temperatur) Fisk har en tendens att bli rätt kännsliga i akvariemiljö, små saker som lite matrester försämrar vattnet otroligt mycket, matar man med kraftigt foder (proteinrikt) försämras vattnet väldigt fort.

För att lyckas gäller det att hitta en balans, jämn temperatur, stadigt ph (bra riktvärde 6.5) växter trivs bra vid ph6.5, sen finns det ju massa andra saker att mäta hårdhet osv. inte så viktigt med tanke på att det brukar vara relativt mjukt till medelhårt vatten i kranen.

Men visst inreder man tanken med koraller, kalksten och grus mm. så kommer ph bli högre efter varje dag som går.

Ett bra ytterfilter är det bästa för att rena och syresätta vattnet, här får du också en biologisk rening (bakterier som käkar upp skiten) här får du hjälp i akvariebutiken med vad du ska ha för filtermaterial.

Vattenbyte 1/3 av vattnet byter du ca: 1 gång i veckan.

Länge sen jag kollade var kylsystem kostar men jag kan nog gissa på runt 3000:- för att klara av ca:500l vatten.

Kolla in Akvarielagrets hemsida, ligger i Bromma så bor du i närheten är det ju bara o kila dit o höra med dom, ev. ringa o höra med någon djurpark hur dom har löst probl.

Arter jag skulle köra på är björkna, mört, braxen, sarv, gädda, abborre.

Kolla in på zoopet, en hemsida där du hittar det mesta hoppas sidan fortf. finns kvar.

Är det något specielt du undrar över efter du läst där så bara fråga.

Kommentera

Bergman kom på att koppar är nog inte det bästa med tanke på att den ärgar och ger ifrån sig lite ämnen som fiskarna ev. inte uppskattar, bättre om du kör siliconslang.

Typ borra upp två hål i frysboxen ett för att dra in slangen och en för att dra ut slangen täta med silicon, sen får du väl testa dig fram till hur många meter slang du måste ha i frysboxen för att hålla en bra temp i akvariet.

Kommentera

kolla saltvattensguiden, en kylare där kostar runt 5000.
                  men abborre trivs ju i 20 gradigt vatten? kan man ju hålla hemma om man kör en pump som inte blir så varm
                  /Lazinko

Kommentera

6.5 i pH dör svenska fiskar av. det kör man ju till sydamerikanska.
                    7-7.5 pH är lagom i ett svenskt akvarie

Originally posted by Andersson1
                    Jo det kan nog funka med frysboxvarianten, tar lite plats bara om man inte hittar en väldigt liten frysbox. (Man ska ju ha en jämn temperatur) Fisk har en tendens att bli rätt kännsliga i akvariemiljö, små saker som lite matrester försämrar vattnet otroligt mycket, matar man med kraftigt foder (proteinrikt) försämras vattnet väldigt fort.

För att lyckas gäller det att hitta en balans, jämn temperatur, stadigt ph (bra riktvärde 6.5) växter trivs bra vid ph6.5, sen finns det ju massa andra saker att mäta hårdhet osv. inte så viktigt med tanke på att det brukar vara relativt mjukt till medelhårt vatten i kranen.

Men visst inreder man tanken med koraller, kalksten och grus mm. så kommer ph bli högre efter varje dag som går.

Ett bra ytterfilter är det bästa för att rena och syresätta vattnet, här får du också en biologisk rening (bakterier som käkar upp skiten) här får du hjälp i akvariebutiken med vad du ska ha för filtermaterial.

Vattenbyte 1/3 av vattnet byter du ca: 1 gång i veckan.

Länge sen jag kollade var kylsystem kostar men jag kan nog gissa på runt 3000:- för att klara av ca:500l vatten.

Kolla in Akvarielagrets hemsida, ligger i Bromma så bor du i närheten är det ju bara o kila dit o höra med dom, ev. ringa o höra med någon djurpark hur dom har löst probl.

Arter jag skulle köra på är björkna, mört, braxen, sarv, gädda, abborre.

Kolla in på zoopet, en hemsida där du hittar det mesta hoppas sidan fortf. finns kvar.

Är det något specielt du undrar över efter du läst där så bara fråga.
                    /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 436 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 545 visningar
                    0 gillar