Använda DV-kamera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda DV-kamera

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Använda DV-kamera

Har nyss skaffat mig en dv-kamera och tabkar över innehållet till datorn. Kör Pinnacle Studio 9.

Alla råd och tips om hur man redigerar en film välkomnas. Filformat, komprimering osv. Observera att jag inte har en dvd-brännare, enbart cd-brännare. Om jag vill lägga ut en snutt på nätet hur gör jag då på vbästa sätt?

Är totalgrön så alla tips som berikar min nya filmkarriär tas tacksamt emot

Ta en titt på Adobe Premiere, påstås vara ett bra verktyg att redigera film med.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

18 minuter okomprimerat på över 4 gig. Huvaligen. Här får det komprimeras. Fortfarande 40 min kvar av bandet.

Vad brukar vara lämpligt format när det ska läggas upp på nätet? Vilket format samt codex?

Kommentera

Jag kör också med pinnacle, något enklare än adobe.
        Bäst för nätet blir det om du sparar som Windows Media Video-stream. Bredbands-Pal (768 kb/s) är lagom, inte för dålig kvalitet, heller inte så stor fil. Annars kan du prova med mpeg i någon lagom upplösning och Kb/s.

Svarar gärna om du undrar om något i programmet.

Kommentera

Du är du i samma sits som mig.
          Vad blev det för DV?

Jag gjorde en VCD till syrran, det fungerade fint. Nu skall jag bara ha ett stativ som fungerar i båten..

Bergman gjorde sin gäddfilm i Adob Preiere, super trevlig, programmet är som photoshop, massor med funktioner..

Vi hörs!

Kommentera

Det blev en billig Panasonic NV-GS11. Ska också leta stativ för båten är det tänkt. Nu blir det en hel del mixtrande och lära i nnan man ska filma sin kommande drömfisk :-)

Kommentera

Om jag känner drömfisken rätt så blir det den den dag man glömt kameran, laddningen eller filmen.

Men jovisst. Det är en del av planen.

Kommentera

Pinnacle är ett hyggligt program med de vanligaste enkla funktionerna. Har man inte tänkt göra massa specialfeatures så duger det nog gott. OM man jämför Pinnacle och Premiere så är det väldigt stor skillnad både hur man jobbar i det och mängden funktioner. När jag startade Pinnacle första gången så kunde jag redigera med en gång utan att läsa mig till en massa ... när jag startade Premiere var jag som ett frågetecken ...

Ang format så är nog WMV eller MPG att föredra. Jag brukar göra en hårdkomprimerad WMV (typ 768kbit eller möjligtvis upp till 1500). Gör jag MPG brukar jag göra i VCD-format (PAL) med defaultinställningar så man enkelt sa kunna bränna en VCD-skiva. Vill du ha ännu bättre kvalité på CD så ska du välja SVCD och skruva upp bitraten så mycket det går och får plats på skivan. Om din stationära DVD nu klarar SVCD-formatet.

Räkna med att det tar en sjuhelvetes jävla tid att både filma, redigera och komprimera.

Bara fråga på om du undrar nåt så svarar jag i mån av tid.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tackar för alla tipsen!

Börjar få lite halvkoll på Pinnacle (de nödvändigaste bitarna). Väldigt användarvänligt när det gäller att komma igång.
                  Hade inte en susning om att okomprimerade filmer var så sju i helsikes stora. Det är t.o.m svårt att få plats med en mindre kortfilm på en DVD (om man nu hade en).

Undrar lite kring publicering av snuttar på nätet. Den bästa komprimeringen jag fick till var RM-format, dvs real media. Okej bildkvalité och en 4 minuters-snutt på 11 MB. Men hur står sig formatet för att använda på vanliga hemsidor? Hur användarvänligt är det?

/ MVH Daniel

Kommentera

filma i båt

Ett litet tips angående att filma i båt. Skaffa en vidvinkellins till din kamera så får du lättare med vad du vill i en trång båt. Det finns något som heter "wide conversion lens" som man skruvar fast framme på kameran. Den kostar iofs knappt en tusenlapp har jag för mig, men filmandet i båt underlättas.

Kolla på cyberphoto.se
                    Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 806 visningar
                    0 gillar