Tailbete - Enkelt och effektivt (skriven av MastaPike) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tailbete - Enkelt och effektivt (skriven av MastaPike)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Träslag har absolut betydelse och kan även vara till en stor fördel om man vill få fram en egenskap av betet. Men tycker inte man ska dyka ner i det för mycket i början utan börja med att få ihop ett bete bara och testa. Annars dödar men nästan all inspiration genom för mycket detaljer.

    Väldigt kort så för lättare funkar furu och lärk. För hårdare och tyngre så bok och ek.

    Sen hur man blyare tex vikten högt upp så gungar det lite och vikten långt ner så blir det stabilare. Även var och hur du placerar öglan till tafsen påverkar gången.

    Mycket läsvärd för att förstå olika träslag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4slag

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
      Gå en motorsågskurs så lär du dig vad varje träfiber tål... Sen kan man ju alltid klanta sig vid isättning av skruvöglorna förstås, försiktighet vid montering är att föredra! Gjorde själv enklare gäddbeten (dock makalöst effektiva) för 20-talet år sedan och använde skruvöglor, aldrig slets någon ur träet av en gädda!
      Tack för rådet, men efter att ha jobbat 30 år som snickare på verkstad och bygge och efter att ha varit med och byggt ett antal timmerstugor (inte fabrikstillverkade) med bla motorsåg, så tror jag att jag vet hur trä är som material. Men jag tror dig och alla andra att det håller, var som sagt bara lite skeptisk, men får erkänna mig överbevisad.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
        Skruvöglorna är inget problem. Tänkte mest på vikt, gång i vattnet och tåligare mot att spricka vid ev. vattenläckage. Vilket träslag är lämpliga/används normalt? Jag körde för typ 15 år sedan furu aom är relativt lätt men det spricker också lättare. Vad används på bilden ovan?
        Min favorit är ek men även bok och al är bra tycker jag.

        Kommentera


        • #24
          Är det någon som labbat med att lätta upp ett massivt träslag? Jag tänker mig tex att man använder Ek och att man sedan borrar ur material i toppen och ersätter med lättare material (exempelvis skumplast). På så vis borde man ju kunna få hårdträets fördelar även med flytande beten och kanske även komma från behovet av att blya (så mycket) i underkant.
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

          Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

          Kommentera


          • #25
            Grymt fin gädda och bete!

            Kommentera


            • #26
              Bra skrivet Tobbe! Spännande läsning!

              Kommentera


              • #27
                Snyggt bete!!! GRATTIS TILL NYTT PB!!!

                Kommentera


                • #28
                  Mycket snyggt.
                  Vad använder du till ögon på betet?

                  Kommentera


                  • #29
                    Gammal tråd men fortfarande ett intressant ämne nu när våra fiskevatten har eller börjar frysa till och inspiration behövs.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 023 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X