Gör dina egna djupkartor (skriven av MastaPike) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gör dina egna djupkartor (skriven av MastaPike)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    MastaPike... Hur funkar det med public filer? Kan man söka efter dom? Hitta inget på IG

    Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
    I Mälaren så har det fungerat för mig att slå ihop filer som ligger en bra bit ifrån varandra och köra på samma karta! Vet dock inte om det finns någon geografisk begränsning filerna skall vara inom.

    Just för Vänern har jag laddat upp delar av Klarälvens mynningsområde och sen hela Klarälven hela vägen upp till Höljes som "Public" filer som du kan använda!
    http://tokfishingteam.blogspot.com

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av kellen Visa inlägg
      MastaPike... Hur funkar det med public filer? Kan man söka efter dom? Hitta inget på IG
      Det undrar jag åckså, nu när man börjat kika på IG.
      http://vertikalblogg.wordpress.com/

      Kommentera


      • #33
        Publicfunktonen är sagd att den skall lanseras i jan/feb nu i år. Antar att den kommer dyka upp när som helst!

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Jag frågade Insight teamet precis när Insight kom ifall man kunde ha mer än en karta på samma kort. Då fick jag till svar att det var beroende på enhet och kunde fungera, har dock inte testat att ha fler än en karta på min plotter så jag vet inte hur det fungerar för HDS7 touch.
          Jag har kört med flera kartor på samma kort, funkade felfritt på min HDS-7T
          http://tokfishingteam.blogspot.com

          Kommentera


          • #35
            Tack för en riktigt bra artikel!

            En teknisk fråga, är det möjligt att använda plottern för att navigera samtidigt som du loggar eller måste man ersätta "navionics" sjökortet med ett tomt minneskort för att kunna spela in?

            Fiskar mestadels i östersjön där det är mycket grynnor, dvs svårt att navigera utan plottern. Men jag vill gärna kunna logga om jag ska åka runt, för att bygga ett bättre sjökort.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Patman Visa inlägg
              Tack för en riktigt bra artikel!

              En teknisk fråga, är det möjligt att använda plottern för att navigera samtidigt som du loggar eller måste man ersätta "navionics" sjökortet med ett tomt minneskort för att kunna spela in?

              Fiskar mestadels i östersjön där det är mycket grynnor, dvs svårt att navigera utan plottern. Men jag vill gärna kunna logga om jag ska åka runt, för att bygga ett bättre sjökort.
              Hvis du har en enhet (feks en HDS 8) med plass til to minnekort, kan du fint se på et kart ala Navionics fra den ene kortslotten, og ha et tomt kort i den andre slotten som du logger på.

              Hvis du bare har plass til ett minnekort, er det offisielle svaret at du ikke bør logge på Navionicskortet. I følge Navionics kan du overskrive data på kartkortet, eller risikere at du ikke får oppdatert det via Navionics update.

              Det litt mindre offisielle svaret er at det går fint å logge rett på Navionicskortet. Jeg har testet dette selv, og har ikke hatt noen problemer med det. Men det er selvfølgelig noe du gjør for egen risiko. Ulempen slik jeg ser det er at Navionickortet er ganske lite, så det er litt begrenset hvor mange timer med logging du har plass til før kortet er fult. Jeg har ikke tatt tiden, men mener at mitt var fult etter 4-5 timer.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Patman Visa inlägg
                Tack för en riktigt bra artikel!

                En teknisk fråga, är det möjligt att använda plottern för att navigera samtidigt som du loggar eller måste man ersätta "navionics" sjökortet med ett tomt minneskort för att kunna spela in?

                Fiskar mestadels i östersjön där det är mycket grynnor, dvs svårt att navigera utan plottern. Men jag vill gärna kunna logga om jag ska åka runt, för att bygga ett bättre sjökort.
                Samma läge för mig oftast. Har loggat på mitr navionics gold i flera år utan problem hittills! Se bara till att tömma det mellan turerna så att det inte blir fullt.

                Kommentera


                • #38
                  Första inlägget blev visst i denna tråden, har vart inne och tjuvläst ett tag och tänkte att nu var det dags att regga sig och ställa sin första fråga

                  Var inne i min fiskebutik idag och skulle precis till att lägga en beställning på en Lowrance 5 HDI, men hade en fråga dom inte riktigt visste svaret på själva så dom hänvisade mig till Navico så att jag skulle få riktiga uppgifter, frågan var om det finns någon kostnad för att logga egna kartor med 5an, alltså köra vattnet och sen spara infon så man vet vart djupdalar och grundare partier finns tills nästa vända man är ute, får då till svars att det kostar 800kr, detta har jag inte sett info på i denna tråden så tänker som så att hon kanske missförstod mig eller jag henne ( jag är rätt så yr i bollen och kan snurra till det gött ibland ) stämmer detta eller är det bara att köpa 5an och ut och köra utan kostnad?

                  Kommentera


                  • #39
                    Har frågat något liknande förut men kan inte minnas att jag fått något bra svar.

                    Men hur fungerar IG med korrigering av fellodningar?
                    Vissa loggar innehåller fel som måste korrigeras innan kartan skapas.

                    Tex om man drar på och givaren tappar en sekund, min kan visa och logga tex 8-12-32-44-12-8 meter fast man håller 8 meter hela tiden.

                    När jag använder reefmaster så går jag bara in och tar bort de 4 dåliga punkterna innan kartan skapas.
                    Man ser ju när lodet tappar och jag gör en waypoint så man lättare hittar felet sen.

                    Har man loggat säg 20 timmar totalt och kanske har totalt 10sek fel så blir kartan helt galet fel annars då dessa enstaka punkter påverkar så mycket.
                    Framförallt transportsträckor där man sällan åker samma spår eller korsar så kan det bli tokfel

                    Laddar man upp data med felaktigheter så blir ju ingen glad.
                    Tex så visade min pga vegitation 22 meter på bara 2 punkter på ett stort 4 meters flackt område.
                    Den kartan såg väldigt spännande ut och skulle nog locka många att söka sig till den djuphålan.

                    Man skulle ju bli måttligt nöjd när man sökt runt och konstaterat att det bara är 4 meter överallt.

                    Känns som bäddat för strul om folk bara loggar och laddar upp utan att korrigera.
                    Det är väl fler givare än min som kan tappa signalen under vissa omständigheter...
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
                      Första inlägget blev visst i denna tråden, har vart inne och tjuvläst ett tag och tänkte att nu var det dags att regga sig och ställa sin första fråga

                      Var inne i min fiskebutik idag och skulle precis till att lägga en beställning på en Lowrance 5 HDI, men hade en fråga dom inte riktigt visste svaret på själva så dom hänvisade mig till Navico så att jag skulle få riktiga uppgifter, frågan var om det finns någon kostnad för att logga egna kartor med 5an, alltså köra vattnet och sen spara infon så man vet vart djupdalar och grundare partier finns tills nästa vända man är ute, får då till svars att det kostar 800kr, detta har jag inte sett info på i denna tråden så tänker som så att hon kanske missförstod mig eller jag henne ( jag är rätt så yr i bollen och kan snurra till det gött ibland ) stämmer detta eller är det bara att köpa 5an och ut och köra utan kostnad?
                      Velkommen.
                      Her må noen ha misforstått. Så lenge vi snakker om en Elite 5 HDI, så kan den logge data uten at det koster noe mer enn prisen for et minnekort.

                      Når det kommer til hva du kan gjøre med disse loggene, så finnes det flere alternativer. Men skal du lage skikkelige kart er Insight Genesis Premium alternativet du trenger og det koster 99 USD per år. (Ikke så langt fra 800 så det er nok dette damen svarte på.) Du kan derimot opprette en gratis konto på Insight Genesis, og se på de enkelt loggene dine med den, men du får ikke slått sammen loggene til et kart.

                      Et annet alternativ er et program som heter Reefmaster, og selvfølgelig å sende loggene dine til djupkarta.se. (Begge har egne tråder her på forumet.) Reefmaster koster penger, djupkarta.se er gratis.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                      78 svar
                      102 048 visningar
                      13 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X