Artikel: Att smörja en klassisk Ambassadeur av Wreckbender - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Artikel: Att smörja en klassisk Ambassadeur av Wreckbender

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Artikel: Att smörja en klassisk Ambassadeur av Wreckbender

    Skriven av: Michael "Wreckbender" Palm
    En gåva från MiekoFishing.se skickas som tack för bidraget



    Med spole av UC-typ (nyare)
    Basic smörjning efter fisketuren
    Denna beskrivning funkar för rullar med rak och kupad gavel
    45-46-55-56-65-6600


    "För det första så skölj alltid av rullen i ljummet vatten efter varje tur.Detta är speciellt viktigt om du fiskar i saltvatten. Efter tvätten är det dags för basic smörjningen som är a och o för att rullen skall fungera som den skall. Ta fram ett skokartongslock eller liknande som du håller allt över när du mekar, då är risken att något ramlar ur och ner på golvet där man aldrig hittar något mycket mindre. Sedan så skruvar du av vevgaveln, lossa de här tre muttrarna, pilarna på bilden nedan. Håll rullen som på bilden med vevgaveln uppåt. Dra gaveln rätt upp, spolaxeln följer med. Det här är inte farligt, inget kommer att ramla ut.



    Pilla sedan ut spolen, som sagts tidigare, håll allt över ett skokartongs lock för har du rocket typen av centrifugalbroms kan dessa vikter ramla bort, detta är inget allvarligt bara du vet var de är, jag återkommer till var de skall sitta. Ta bort det vita nylondrevet som sitter i ena ändan, innanför där sitter ett lager eller en bussning. Tittar du i andra ändan av spolen sitter det också ett lager eller en bussning. Se bild nedan, det är ett lager. Bussningen är bronsfärgad.



    Dessa lager skall ha en droppe olja, den som följde med rullen för de som önskar det. Men jag rekommenderar Rocket fuel Yellow label, eller Red label om du vill ha en lugnare rulle. UT Reel Technology säljer dessa i Sverige. Är det bussning så använd Red label.
    Titta nu på insidan av den gavel som sitter kvar på stativet, där inne sitter ett vitt drev till, ge det en liten droppe olja på toppen av axeln också. Här går det med en tjockare olja, så du kan ta vanlig syntetisk motor olja. Just denna rulle har en lite äldre gavel, de nyare har ingen skruv utan en tapp bara som har en klicklåsning när drevet är nertryckt till rätt läge . Se bild nedan.



    På vevgaveln som du skruvade av sitter det en lång pinne som kallas spolaxel. Där den går in i gaveln sitter en liten mässingsring med en lite större utanpå, pinjongen, lägg en liten oljedroppe i skarven mellan dessa också. Se bild nedan.



    Nu sätter du ihop sakerna igen. Sätt på det vita drevet i spolgaveln igen, se till att det kommer rätt, de små spåren på drevet och i hålet på spolen ska stämma överens, det skall inte bankas in, det skall gå in med handkraft.



    Håll stativet som bilden ovan visar lägg en droppe olja vid lagringarna till linspridaren, där pilarna på bilden visar. Lägg i spolen i stativet med det vita drevet ner i gaveln som sitter kvar, om du har rocket typen av c-broms, sätter du tillbaka vikterna på sina pinnar i c-bromssystemet som vi pratade om förut, det ska se ut som på bild typ1, peta in vikterna så långt det går, de skall gå lätt ut och in. Detta gäller även typ2 och 3.



    Håll kvar rullen som på bilden och ta vevgaveln och stoppa i axeln i hålet i lagret, håll vevgaveln så att hålet stämmer överens med piggen utan gängor. Se bild nedan.



    Som tidigare sagts så se till att vikterna är inpetade, för ner gaveln över piggarna, vicka lite lätt tills den ligger an emot stativet. Går den inte ner så kolla så inte vikterna åkt ut och ligger emellan. När du fått ner gaveln riktigt så drar du åt muttrarna som håller fast den.
    Håll rullen upp och ner, droppa lite olja på evighetsskruven. Se bild nedan.



    Nu är lilla basicsmörjningen av UC typ spole klar. Lilla basicsmörjningen av äldre typ av spole kommer senare. Även den stora smörjningen kommer vi till.
    Copyright text och bilder Michael Palm."
    Senast ändrad av Bergman; 2008-10-03, 17:01.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Snyggt, prydligt och rakt på! Med det underhållet kommer glädjen att vara länge!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Fin fint skrivet! Du råkar inte kunna göra en liknande fast för Revo Inshore Jäkla knepig rulle det där!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

      Kommentera


      • #4
        Fy fan vad bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



        Precis en sån här beskrivning har jag letat efter.

        SUPERTACK!

        Kommentera


        • #5
          Bravo!

          Funkar det där för Ambassadeur JB? (jag kan inte mycket om rullar...)


          [FONT=Impact]Blogg[/FONT]

          [FONT=Impact]Filmer[/FONT]

          [FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Så där skall en slipsten dras. Utmärkt!
            www.utreel.com

            Kommentera


            • #7
              Mycket bra gjort!!!!
              En fråga bara om man har tumtangent så har jag hört att man måste vara noga med att hålla upp den när man sätter ihop rullen för annars kopplar den inte in. Stämmer det?
              Saknar gammal hederlig tryckknapp på min sketna JB.
              / H

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Mycket bra gjort!!!!
                En fråga bara om man har tumtangent så har jag hört att man måste vara noga med att hålla upp den när man sätter ihop rullen för annars kopplar den inte in. Stämmer det?
                Saknar gammal hederlig tryckknapp på min sketna JB.
                / H
                Oj det glömde jag, ja du måste hålla tangenten upptryckt när du för på gaveln. Ska göra en kompletterings bild senare.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                Kommentera


                • #9
                  Hej Michael "Wreckbender" Palm och tack för en genomtänkt och lärorik artikel om hur man servar och sköter sina ABU Ambassadeur multirullar. Den ska jag kopiera och spara till vintern när jag servar alla mina gamla multigodisar.
                  Save the Big Ones for me!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack OF och ni andra som uppskattar den. Jag tänker skriva en mer genomgående regörings och smörjnings artikel för säsonsslutet när man ska lägga rullen på hyllan ett tag. När man gort den och våren kommer så är rullen klar för nya bataljer.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 039 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X