Havsöringsfiske med fluga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske med fluga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöringsfiske med fluga.

    Havsöringsfiske med fluga på kusten

    Det kristallklara vattnet gnistrar av solskenet. Lunchtimmen är kommen. Solen står högt. Snart händer det. Jag vet det. Smörjer på lite mer ismedel i mina frusna spöringar. Stränderna är snöbeklädda. Tittar ut över vattenytan koncentrerat. Svaga dyningar från finlandsbåtens vågor gungar sakta fram. Tankar om vilka julklappar som ska inhandlas försöker jag stöta bort i min fokusering på fisket. I ögonvrån syns en snabb virvel en bit ut. Löslinan ligger rätt sorterad i flytringens linbricka. Gör ett par snabba drag och vispar ut flugan bredvid virveln. Det känns som tiden står stilla. Jägaren i mig har hittat sitt rätta jag. Hinner dra några drag innan det tar tvärstopp följt av en snabb och kort rusning.. . . . . Havets silver har fallit för frestelsen, min fluga.

    Första kastet
    Havsöringfiske med fluga är grymt kul och härligt. Men samtidigt väldigt svårt. Alla fiskare tänker och har olika teorier och det finns egentligen inget rätt eller fel om du frågar mig.
    Här nedan tänkte jag skriva ner hur just mitt tänk fungerar när jag söker efter havets silver längs Stockholmskusten. Även utrustningsval och bra att ha grejer kommer finnas med. Jag fiskar mest med flytring, men kommer även vara mycket allmänt tänk som kan omvandlas till t.ex. Vadfiske eller landfiske.
    Jag har cirka två och ett halvt år på nacken som öringfiskare med koncentration på höst och vinterfiske. Men även en hel del vår. Så jag är rätt ny i gamet ändå. Har fiskat både spinn och fluga. Med det sistnämnda som mitt sätt att fiska havsöring sen två år tillbaka
    Hoppas den här artikeln kan hjälpa dig att fånga havsöring längs din kustremsa även om det här kommer handla om Stockholms skärgård just nu.

    Allmänt om öringen i skärgården
    Öringen finns som både vild och inplanterad. Den inplanterade fisken har fettfenan avklippt. Den sätts i som ett litet smolt för att sen växa till sig. Öringen äter allt från spigg och räkor till stora strömmingar.
    När öringen närmar sig leken ändras färgen på fisken från silverblank till mörk och brun. En färgad fisk sägs inte smaka bra. Om fallet är så kan jag inte uttala mig om. Däremot ser en silverblank bra mycket mer aptitlig ut. Öringen har sin lekperiod under hösten i små åar som mynnar ut i havet.

    Click image for larger version

Name:	Färgad fisk.jpg
Views:	1
Size:	53,2 KB
ID:	1804864Click image for larger version

Name:	Blank 800g fin..jpg
Views:	1
Size:	111,1 KB
ID:	1804865
    Skillnaden mellan en färgad och blank fisk.

    Utrustning
    Självklart är utrustningsvalet en personlig sak. Men jag tycker inte att man ska ha för lätta eller för tunga grejer. Ute på kusten blåser det oftast mycket och klimatet är hårt. Det är inte någon fjällharr vi fiskar, utan fiskar som har styrkan att riva ut x antal meter lina under fighten. Därför kanske inte myggspöet och myggrullen fungerar så bra ute på kusten. Viktigt är att man har grejer man trivs med och som har funktionen för ändamålet.
    Förutom själva enheten du fiskar med är det viktigt att ha en bra kroklossare/peang, våg, måttband, vågsäck, håv med knutlöst nät och en kamera.

    Spö
    Ett 9 fots #8 funkar väldigt bra. Klarar vinden bra. Samt har ryggrad att drilla en fin havsöring på x antal kilo.
    Min personliga tanke är att man aldrig ska gå under #6. Speciellt om man förespråkar C&R. #7 är en ganska bra kompromiss.
    En fightingbutt underlättar väldigt mycket när väl öringen har klivit på.

    Rulle
    Storspolig. Slitstark. Hållbar. Den ska rymma mycket lina och backing för att vara på den säkra sidan. Man får räkna med att bromsen på rullen tjärvar efter en höst, vinter och vår. Men huvudsaken är att den är hel. Man kan ju även bromsa fisken med t.ex. Fingret. Jag föredrar rullar som byggda i lätta material men som ändå är starka.

    Lina
    Här finns det två alternativ som funkar bra. Jag har testat båda och tycker det är hugget som stucket. Klumpsystemet funkar dock bra när det blåser på.
    Antingen använder du en runningline och skarvar på en klump.
    Alternativ två är en heldragen lina som är taperad.
    Anpassa linan efter djupet. När man fiskar havsöring strandnära brukar en flytlina eller intermediate lina funka utmärkt.
    Enda anledningen till att använda en sjunklina som jag kan komma på är om du fiskar ute i fjärdarna vid strömmingstimmen.

    Jag använder mig av en runningline som jag sen skarvar på en flytklump eller intermediate klump beroende på vilket ställe jag fiskar på. En intermediate lina ger mer direktkontakt och kan vara en fördel om det blåser mycket och vågorna får en flytlina att slingra sig fram. Dock kan det hända att man fastnar lättare. Jag har en lösning på flytlinor som gärna slingrar sig fram på vågorna och gärna inte förmedlar hugget från öringen. Jag kommer till det lite längre ner under avsnittet om tafsar.

    Click image for larger version

Name:	DSCN8760.jpg
Views:	1
Size:	735,0 KB
ID:	1804866
    Skarvad runningline till flytklump.

    Tafs
    Havsöringen är en skygg fisk. Därför blir tafsen extra viktig för att inte fisken ska syna bluffen. Vanligaste materialen är nylon eller flourocarbon. Det sistnämnda sägs vara osynligt under vattnet. Men jag håller inte med om att det är det. Dock är det ett väldigt bra material ändå. Ska ni köpa flourocarbon rekommenderar jag er att köpa något med kvalité. En kvalitets spole med 50meter flourocarbon kostar cirka 150-200kr. Den håller under hela säsongen för mig med det sättet jag bygger upp mina tafsar på. OBS. Flourocarbon tar lång tid för naturen och bryta ner. Tänk på det när ni klipper bort rester efter en knut eller liknande.


    Min favorit tafs uppbyggnad

    Jag har en tafs som är 3,5-4meter lång. Den består av en intermediate polytafs som är taperad och längst ut cirka 30centimeter flourocarbon 0,27 mm. En polytafs är en nylonlina med genomskinlig coating runt för att inte stötas eller rivas sönder vid stenar och liknande.
    Jag bygger upp tafsen enligt följande
    * Koppla ihop fluglinan med polytafsen med hjälp av två öglor. Polytafsen har alltid en ögla, medans på fluglinorna måste oftast fixa en själv med hjälp av en loop connector som man köper eller så gör man en själv enligt bra beskrivningar som finns på internet.
    * Längst ner på polytafsen gör jag en överhandsknut så det blir en fin liten ögla. Sen använder jag mig av flourocarbonen. Gör en ögla på ena änden med överhandsknuten återigen.
    * Koppla sedan ihop öglan från polytafsen med öglan från flourocarbonen.
    Nu har du en stark och minimalt synlig tafs för havsöringen.
    Ni kommer ihåg att jag skrev att jag hade en lösning på problemet om slingriga flytlinor som inte registrerar hugg? Lösningen på problemet skrev jag precis här ovan.
    Varför är det lösningen?
    Jo, intermediate tafsen sträcker ut sig själv med tanke på att den sjunker under vågorna. Flourocarbonen sjunker snabbare än nylon. Lägg därtill att du har en fluga längst ut som drar ner lite av tafsen. Med andra ord, hela tafssystemet sträcker ut flytlinan. Det blir lättare att känna ”tjuvnypen”. Och du kan fortfarande fiska riktigt grunt.
    Fastnar man inte med intermediate lina?
    Det fina med den här tafsen är att den sjunker sakta, väldigt sakta. Pga att det bara är cirka 3meter gentemot en klump på 9-12 meter eller en heldragen på 20 meter. På det här sättet kan du styra flugan på vilket djup du vill fiska på ganska bra. Den här lösningen passar bra för fiske på djup mellan 10centimeter till 3meter.


    Öringsäsongen

    Öringen gillar generellt sett kallt vatten. Därför är det lättast att komma i kontakt med den under de kyliga månaderna. Jag hittar öringen i vikar, sund och stora farleder. Jag börjar fiska öring lite lätt redan i början av oktober och avslutar sedan säsongen i maj någon gång. Jag kommer här nedan dela upp säsongen i fyra olika delar. Höst, vinter, vår och sommar. Med en liten anteckning på vad vattentemperaturen brukar ligga på just då för att göra allt lite förenklat. Värt och nämna är att jag oavsett årstid söker öring grunt. Jag brukar dra gränsen vid 3 meters kurvan på sjökorten. Det får gärna ligga ett par stora stenar inne på området också.

    Höst (Havsöringen är fredad i GBG med västkusten och södra Sverige

    Oktober-November
    6-10°C

    Höstperioden är ofta svårfiskad och lynnig. Havsöringen har sin lektid på hösten. Alla fiskar leker inte. Men överlag verkar ”alla” öringar vara lite små förvirrade, blanka som bruna.
    Ett plötsligt snöfall eller annan rejäl väderförändring brukar vara kunna vara ett fisksäkert kort. Om dom inte fastnar på kroken så visar dem sig i alla fall via vak, virvlar eller efterföljen. Vaken är ofta en rejäl pulshöjare när fisken på rent språng hoppar upp ur vattnet för att slutligen landa i ett visuellt plask med ett dån som slutkläm. Oftast är det färgad fisk som håller på.
    Bäst fiske har jag haft på uddar och bakom små öar som ligger i lä från vinden. Jag kan inte riktigt svara på varför höstsäsongen är så svår för oss flugfiskare men antar att det delvis har med lekbestyr att göra. Öringen rör på sig mycket så chanserna att den kommer in grunt är relativt stora.
    Fisket brukar kunna visa en uppåtgående trend i mitten av november och framåt.
    Bäst fiske har jag haft när ljuset ändrar skiftning från mörkt till ljust D.v.s. Gryning
    Många säger att man ska söka öringen på pålandsvind och liknande. För mig har det inte gett något bra resultat. Däremot läfickor eller helt lä från vinden är heta ställen för mig under hösten.

    Click image for larger version

Name:	DSCN6393.jpg
Views:	1
Size:	125,4 KB
ID:	1804868
    Novemberöring från 2008 som högg i gryningens plötsliga snöstorm. Dock tagen på spinn, men en indikation på att öringen gillar plötsliga väderförändringar.


    Vinter (1 januari har södra Sverige öringpremiär)

    December - Februari
    0-5°C

    Vinterperioden är en vacker och tänkandets fisketid. Att beskåda snöbeklädda december stränder och bara insupa tystnaden utan motorbåtar och annat skärgårdsstojj är helt underbart. Ibland känns det som tiden står stilla när man guppar runt i flytringen eller vadar längs stranden. Det enda som väcker en från tidsstilleståndet är havsöringen. Oftast är den blank den här årstiden. Första hälften av december är behaglig att fiska på i vanliga fall. Visst kryper tempen neråt under nollan titt som tätt ibland ändå.
    Ismedel är därför en naturlig del av min packning den här årstiden. Läs mer om det under avsnittet extra utrustning längre ner.
    Öringens huggperioder är ofta korta. En eller två snabba raider in på grundvattnet brukar jag kunna vara med om. Bäst är garanterat soliga dagar när man blir totalt röd i ansiktet av solens strålar. Lunchtid har varit bäst för mig. 11-13 cirka beroende på om det varit sol eller inte. En annan het period inträffar den ”Sista timmen”. När dagens ljus övergår till mörkt brukar havsöringen kunna smyga sig in grunt om den inte redan gjort tidigare.
    Hård vind har inte varit bra. Däremot lite halv lugnt har fungerat. När det har blåst riktigt hårt 12-14 m/s har jag fått öring i läkanter från vinden.
    Strax innan julafton brukar vara en het period.
    Januari och februari brukar vara väldigt svårt. Delvis för att isen brukar kunna lägga sig på öringstråken. Men även för att öringen kan bli stationär och bara stå och chilla i någon grop eller annat lämpligt ställe. Det syns genom att öringarna är beklädd med maskar när man får upp dem. Man ska alltid vara flexibel och kunna byta plats som öringfiskare, men nu gäller verkligen det 110%. Under årets två första månader försöker jag bevaka vädret och försöka hitta dom där dagarna som skiljer sig från resten av vintern, dagar med 3-5°C plus. Värt och notera är att jag ungefär från julafton och till februari mest är ute och fiskar öring för att jag gillar och vara ute skärgården. Men självklart finns hoppet om hugg även då. Men det är inte lika mycket besvikelse om jag inte får någon.
    En viktig sak jag höll på och glömma; De ställen jag haft bäst öringfiske på under vinterperioden är ställen med sank botten i närheten stora djup. Om man vadar så känns det som lera, det är halt och grumlar upp ordentligt. Nästan som dy men ändå inte. En annan grej som ska vara het är att köra ”drop shoot” med flugan. Det går till som så att man låter bara flugan hänga och dingla i vattenmassan. Nästan som mete med långsam intagning.
    Click image for larger version

Name:	Räka.JPG
Views:	2
Size:	136,1 KB
ID:	1804867
    Vit räkfluga.

    Click image for larger version

Name:	DSCN8752.jpg
Views:	1
Size:	574,5 KB
ID:	1804862
    En januari förmiddag stötte jag på ett helt stimm med havsöringar som gick och zippvakade lugnt och försiktigt på en helt blank yta. Vad åt dom? Jag gissar på märlor eller döda fjädermygg som låg på ytan. Hade jag haft den här rosa miniräkan med horn kanske jag hade fått någon av dom att hugga? Små flugor är inte att underskatta när det är riktigt kallt.

    Vår
    Mars – Maj (GBG med västkusten har öringpremiär 1 april)
    5-10°C

    Våren är helt klart årets bästa öringperiod. Öringen är aktiv från tidig gryning till mörkret intar sin plats. Går säkert även bra att fiska i mörker. Jag har dock inte haft något bra resultat under den tidpunkten på dygnet.
    Tidig vår tycker jag eftermiddagsfisket och skymningsfisket är bäst. Skymningen får gärna vara vindstilla. Det känns som öringen tar många raider in grunt och bara käkar allt möjligt.
    I början av april till mitten av månaden så tycker fortfarande eftermiddagsfisket är bra, med en topp i skymningen.
    Blåser det dagtid tycker jag flugor med tratt framtill funkar bra. Det verkar trigga igång fisken ordentligt och huggen brukar bli riktigt hårda. Möjligtvis är det så att fisken ser flugan bättre och känner av vibrationerna från tratten och det därför ger många kontakter. Gentemot en smygande Zonker dagtid. Tyvärr band jag upp mina trattflugor på dåliga krokar i våras och dem var princip omöjliga att kroka fisken med.
    Slutet av april och början av maj var jag i kontakt med grov fisk nu i år. Ju högre vattentemperaturen blir, desto mer koncentrerar jag mitt fiske till tidig gryning och sen skymning. Med bäst resultat sen skymning återigen, ibland drillades det fisk in i kolmörkret för att sen avta.
    Jag föredrar vindstilla under dem här två tidpunkterna. Det har funkat riktigt bra för mig. Min teori är att det dåliga ljuset just i gryning och i skymningen gör fisken mindre skygg. En fördel för dig om det är vindstilla är att du lätt ser om fisken visar sig ytligt, även dem mest försiktiga rörelserna ser du bra i dåligt ljus. Jag var med om flera gryningar när fisken klev på eller visade sig när vinden vilade. Så fort vinden kom dog fisket av.
    När du fiskar tidig gryning i slutet av vårsäsongen får du räkna med att gå upp rejält tidigt. Men det är värt det när silvret sitter i andra änden.
    När väl vattnet ligger runt 10°C eller strax över börjar öringen bli svår. Den är gärna ute i fjärdarna och på stora djup och jagar strömming. Den glider in grunt för att smälta maten. Då finns chansen och ta den. Men då kan en trigger vara bra. T.ex. En extremt flashig fluga som tas hem i turbofart. Eller så kanske fisken är sugen på någon liten räka mellan måltiderna. Det är väl olika. Ibland avgör slumpen som i allt fiske. Enligt en väldigt duktig öringfiskare är gryning garanterat bäst på strömmingsätare.

    Click image for larger version

Name:	78184-m.jpg
Views:	1
Size:	17,8 KB
ID:	1804863
    Havsöring som högg i en kylig aprilskymning. Ljusförändringarna ska man verkligen vara med på. Det brukar kunna sätta igång en liten huggperiod.

    Click image for larger version

Name:	DSCN8755.jpg
Views:	1
Size:	561,4 KB
ID:	1804871
    Svart Zonker med lila glisterkropp. En riktigt skymningsdräpare.

    Sommar
    Juni – Augusti

    Väldigt obeprövat i Stockholms skärgård. Jag har testat några nätter med resultatet av en liten Id och ett par felkrokade braxar som indikerat hugg.
    Men enligt vissa guider så vakar det rätt mycket under speciellt juni månad. Visst går det och få fisk. Men det är betydligt svårare och lokalkännedom är nog ytterst viktigt.
    Jag kommer dock fortsätta testa lite lätt sommartid. GBG har ett bra fiske dem här månaderna.

    Flugvalet
    Jag har ovan visat ett par bra flugor som jag gärna fiskar med. Jag tror inte havsöringen är speciellt kräsen. Utan den käkar lite av det som finns för tillfället. Så med flugor som imiterar spigg, räkor, och strömming kommer man långt. Givetvis skall dom anpassas till olika situationer. T.ex. Början av Juni är öringen inriktad på strömming. Då kan en strömmingsvariant vara toppen. En liten räkvariant när öringen käkar små saker i kyliga månader. Men överlag så fiskar jag mest med flugor som kan imitera en liten fisk. Ibland levererar starka färger och ibland levererar naturliga färger.
    Värt och nämna är att öringen ibland kan bli otroligt selektiv och präglad på en viss föda.
    Jag går inte in mer på flugvalet då det är en ytterst personlig sak vad man gillar, krokstorlekar m.m. Men ovan tre imitationer nämnda som bas tror jag man klarar sig bra.


    Extra utrustning
    Nu har vi gått igenom öringsäsongen och flugval. Vi går vidare till den sista delen. Här tänkte jag ta upp grejer som kan rädda en fisketur eller allmänt bara göra den bättre. Vi delar upp det i två olika delar. Inför fisketuren och under fisketuren.

    Inför fisketuren
    Linrengöring
    Perfekt att gnida in i linan och få bort repor och smuts. Kasten blir betydligt mycket bättre och snabbare med en fräsch lina. Jag brukar rengöra linan ungefär efter var tredje eller fjärde tur i snitt när jag inne i öringsäsongen.

    Dator med internet
    Med en dator och internet kan man lägga mycket förarbete inför fisketuren. Inte minst hålla koll på hur vindarna har varit, hur vindarna kommer vara framöver, temperaturer, lufttryck och allmänt väder. Jag har ett 7-8 tal ställen som jag varierar fisket på beroende på väder, vind och andra förutsättningar.
    Flygfoto scouting
    Ett annat bra användningsområde är någon som jag kallar ”flygfoto scouting”. Det går till som så att man använder flygfotot på t.ex. Eniro och letar upp schyssta grundområden eller andra ställen som man kan tro håller öring.
    Jag har under min tid som öringfiskare hittat ett par fångstgivande platser bara genom att kolla runt lite bland uddar, sund och liknande. Rekommenderas starkt.

    Click image for larger version

Name:	Flygofoto.jpg
Views:	1
Size:	176,8 KB
ID:	1804870Click image for larger version

Name:	landväder...jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	1804869

    Under fisketuren
    Termometer
    Att kunna hitta kyligare eller varmare vatten kan vara skillnaden mellan hugg eller ej. Min termometer har jag satt fast hängandes i min flytring så den alltid är med.

    Bryne

    Skärgården håller mycket sten och andra ”krokdödare”. Sätter du flugan i en sten blir kroken lätt slö. Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är med en bra krok. Blir kroken slö brynar jag upp den direkt.
    Du kanske bara får ett eller två hugg på en dag. Då gäller det verkligen att den här detaljen funkar som den ska.

    Ismedel
    När temperaturen kryper under nollan i luften bildas det lätt is i ringarna vilket försvårar flugkastningen. Jag använder ett ismedel som man smörjer in i ringarna. Det funkar relativt bra. Om det bildas is i ringarna så fäster den ofta inte utan det räcker med att skaka lite på spöet så ploppar isen ut. Ett annat tips om man inte har ismedel är att doppa spöet i vattnet och slå butten längst ner på spöet mot t.ex. handflatan eller någon sten. Kör du på den här metoden får du räkna med att doppa spöet väldigt många gånger under dagen.

    Doftmedel

    Det är verkligen något som har gett bra resultat för mig. Speciellt i sämre ljus och vindstilla. Min teori är att man kan hålla kvar öringen inne i strandzonen om det ligger en doft som är intressant. Har man tur brukar öringen kunna hitta flugan som doftar vilket brukar resultera i hugg. Jag använder mig av räkdoft.
    Visst funkar det och spraya på doft på vanliga kustdrag, men just en fluga suger åt sig doften extremt bra.
    En annan fördel med doftmedel som jag tror är; Har öringen väl huggit en gång men lossnat och fått känna smaken, hugger den nog gärna igen. Min teori bara.

    Sista kastet
    Då har jag beskrivit hur jag tänker och tycker när det gäller fisket efter havsöring. Som sagt, detta är ingen konstaterad fakta eller vetenskapliga belägg utan mina teorier och tankar.
    Öringfiske handlar mycket om tålamod, våga misslyckas och kunskap. Orka håll ut i kylan, det är mödan värt när det väl smäller på sen. Våga testa nya flugor, våga testa udda platser. Våga testa lä trots att alla säger att det ska vara pålandsvind. Läs böcker eller se filmer om havsöringens beteende. Det krävs fler än en bit i ett pussel.
    Avslutar denna artikel med en vädjan till er öringfiskare eller blivande öringfiskare.
    Släpp tillbaka all färgad fisk, ta inte upp mer fisk än du äter, respektera minimimått och fredningstider/zoner. Använd vågsäck/håven om du ska väga fisken. Fisken kan skadas om den hängs lodrätt i gälarna.

    [FONT="Garamond"]
    John Kärki
    Öringjägare Stockholm[/FONT]

    Senast ändrad av karki; 2010-12-06, 10:56.
    http://www.silverbums.com

  • #2
    mycket trevligt att läsa manen det finns mycket att tänka på om öing och läsa vatten och allt kör hårt

    Kommentera


    • #3
      Bra läsning! är abborrfiskare men blev sugen på testa havsöring
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Vill du annonsera på Fiskesnack.com ?Klicka här för mer information
      Joina Fiskesnack.com på Facebook Klicka här

      Kommentera


      • #4
        Bra skrivet och informativt!

        Kommentera


        • #5
          Fin fint! Stort grattis
          http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

          Kommentera


          • #6
            fan Kekke är nästan så du borde börja skriva i nån fisketidning
            Lite snack, stor verkstad!

            Kommentera


            • #7
              Tack för kommentarerna . Öringfiske är riktigt kul. Hoppas det har hjälpt någon.

              P-Kock: Hoppas allt är bra uppe i Norrland. Hör av dig när du kommer hem mot sthlm nästa gång.
              http://www.silverbums.com

              Kommentera


              • #8
                Bra och inspirerande artikel john! Kör hårt så ses vi på spotsen
                http://silverbums.com

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
                  Bra och inspirerande artikel john! Kör hårt så ses vi på spotsen
                  Det gör vi, och till sommaren satsar vi på stålblanka öringar nattetid.

                  / John
                  http://www.silverbums.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Jajjemen, jag har ett par riktigt heta ställen vi ska nöta av då.

                    Simma lugnt! /Jonas
                    http://silverbums.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                    78 svar
                    102 023 visningar
                    13 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X