Nu är akvariumet klart. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu är akvariumet klart.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg

hur många liter är ditt akvarium på? jag har ett på 222 liter 110 brett 45 cm djupt och 50cm högt. där har jag hyst i 2 sarvar på 23 cm, 2 mörtar på 14 cm, 5 abbisar på 16 cm, en ruda på 22 cm och en silverruda på 22cm. de har levt där i ett år nu och mår bra och äter som de ska. inga problem med temperaturen. undrar bara hur man fångar smågäddor.
    Själv har jag fångat smågäddor ( 10 cm) med skaftförsedd håv...Ja tom den första med plåtburk..Ganska lätt när de befinner sig i ytan (håva framifrån, huvudet) inte mycket svårare än att ta vattenödlor..svårigheten handlar nog snarare om att hitta ställena där de finns...Men försommar är den rätta tiden, hade tidigare smågäddor varje år i akvarium..Släppte de på hösten..Några större tog jag (20-30 cm) iofs på liten spinnare..

En story: Min första akvariegädda..Var egentligen ute efter att fånga snokar vid Magelugnen, inga problem. Såg att det stod smågäddor i "skitån" hittade en plåtburk och en plastpåse (iofs van vid att fånga groddjur i vattnet under enkla förhållanden, förutsättningen är att gäddan står precis i ytan)) knipsade en 7-8 cm lång gädda. Gick hem med gäddan i den vattenfyllda plastpåsen.

Rensade snabbt ett akvarium, 25 liter, på alla fiska utan en guppi...Hällde ner den sedan typ 45 minuter förvarade nyfångade gäddan..Den högg guppin direkt..typ inom två sekunder.;-) Den käkade allt utan tvekan mask och nesinglande leverpastejsbitar...Släppte den på hösten i magis...typ 10 cm längre..
    Senast ändrad av Hemi; 2009-01-10, 23:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
      Själv har jag fångat smågäddor ( 10 cm) med skaftförsedd håv...Ja tom den första med plåtburk..Ganska lätt när de befinner sig i ytan (håva framifrån, huvudet) inte mycket svårare än att ta vattenödlor..svårigheten handlar nog snarare om att hitta ställena där de finns...Men försommar är den rätta tiden, hade tidigare smågäddor varje år i akvarium..Släppte de på hösten..Några större tog jag (20-30 cm) iofs på liten spinnare..

En story: Min första akvariegädda..Var egentligen ute efter att fånga snokar vid Magelugnen, inga problem. Såg att det stod smågäddor i "skitån" hittade en plåtburk och en plastpåse (iofs van vid att fånga groddjur i vattnet under enkla förhållanden, förutsättningen är att gäddan står precis i ytan)) knipsade en 7-8 cm lång gädda. Gick hem med gäddan i den vattenfyllda plastpåsen.

Rensade snabbt ett akvarium, 25 liter, på alla fiska utan en guppi...Hällde ner den sedan typ 45 minuter förvarade nyfångade gäddan..Den högg guppin direkt..typ inom två sekunder.;-) Den käkade allt utan tvekan mask och nesinglande leverpastejsbitar...Släppte den på hösten i magis...typ 10 cm längre..

testa större akvarium, ca 200-300 liter med riktiga växter är najs=), rudor och abborrar är de mest intressanta fiskarna att studera, men hur får man tag i smågäddor? vart? hur? vilken metod? tacksam för svar

mvh anton

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av snej12, 2015-07-15, 09:12
      2 svar
      2 704 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg onikolaus