Fiske i HD, Bornholm Trolling master - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i HD, Bornholm Trolling master

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Äsch, de dör snart av p.g.a. allt dioxin..

Kommentera

Jag har visst missat att det är skottpengar på trollare här på fiskesnack.....
      På Scandinavian trolling känner man sig mer välkommen
      Skämt åsido, tror att trollarna tjänar på att starta ett eget förbund som i Norge.

Tror personligen att laxtrollarna alltid kommer ses som lata idioter och inte är värda många korvören...
      Jag vet många trollare som gärna svingar ett flugspö/spinnspöi en laxälv. Jag är en av dem, och vi är lite mer vidsynta tillskillnad från extrema flugtalibaner.
      Väntar med spänning på remissen från Hav, och hoppas att den inte går igenom.
      Det ända som är det rätta är en fångstbegränsning, inte fettfene förbud!
      Senast ändrad av shutterfish; 2012-05-19, 06:20.

Kommentera

Nja att det är skottpengar på trollare vet jag väl inte riktigt, däremot så verkar det vara en dödssynd att fiska och dessutom vilja äta av det du fångar, eller det räcker ju att du fångar en stor fisk av något slag så ska det naturligtvis ifrågasättas....
        Personligen har jag nästan slutat att läsa här på fiskesnack senaste året då det har övergått till någon form av extremistforum för C&R och viktifrågasättande istället för ett fiskeforum...
        Team Fanny Farm

Kommentera

verkar det vara en dödssynd att fiska och dessutom vilja äta av det du fånga
          Vet inte vilket som är värst, käka upp fisken eller bedriva djurplågeri som hobby ??

Kommentera

Undra hur långt dessa c&r-talibaner anser att man ska gå ?
            Ska sportfiskarna fördömma alla tävlingar som inte är c&r ? Hur ska det då gå med alla pimpeltävlingar ? Tänk om dom visste hur mycket abborre det tas upp och förgås vid sm i pimpe.l Vi pratar om ton och det är bara abborre som räknas och all fisk som vägs in måste avlivas. Men det förstås det är ju abboree vi pratar om då och flertalet av fisken väger nog under 8 hg så då är det väl okej??
            Jag är av följande åsikt att så länge fisken kommer till nytta och man tar med matfisk för eget bruk och inte för att sälja är det helt okej om det så är lax , mört , brax, abborre gös eller annan fisk man vill äta.

Kommentera

Jag tycker hela debatten glider iväg från vad iallafall jag uppfattar som kärnfrågan. Moral och CoR mm är egentligen helt ointressant och har diskuterats till leda genom åren.
              Vad alltihop handlar om för min del är debatten som handlar om vem som har rätt till laxen, vem ska nyttja resursen. Vem orsakar minst skada på det känsliga beståndet. Kärnpunkten blir som vanligt yrkesfiske eller sportfiske och dessa läger smutskastar alltid varandra.

Och i och med den här tävlingen så blev debattklimatet helt plötsligt väldigt mycket svårare för sportfiskelägret pga de mängder lax som slogs ihjä av sportfiskare och att det hela syns offentligt. Detta leder förstås till att sportfisket förlorar enormt mycket sympatier överlag i de oinsattas ögon medan yrkesfiskare kan gråta ut offentligt och visa att det minsann är sportfiskarna som är de största skurkarna. Och få medhåll av de oinsatta..

Här anser jag att sportfisket förlorade åratal av lobbyarbete i den hittills mycket ojämna kampen mot yrkesfiskets överlägset skickliga lobbyister.Och jag tror att man i och med denna tävling spelade yrkesfiskets lobbyister rakt i händerna och gav dom ett kraftfullt verktyg inför framtiden i sin kamp att fortsätta överutnyttja resursen lax i Östersjön. DET är vad jag anser att frågan handlar om, ingenting annat!
              Senast ändrad av jakobj; 2012-05-19, 13:28.
              Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Vad alltihop handlar om för min del är debatten som handlar om vem som har rätt till laxen,
                Tycker inte någon varken yrkes eller sportfiskare ska skylla på varandra bättre vi håller ihop och hjälps åt för ett hållbart fiske, finns ju ingen av oss som har något intresse av att laxen försvinner.

Om båda grupper går på myndigheterna borde det gå lättare att få igenom saker som förbättrar miljön för fisken vilket i sin tur borde göra mer nytta en förbud och regleringar.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-19, 13:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Tycker inte någon varken yrkes eller sportfiskare ska skylla på varandra bättre vi håller ihop och hjälps åt för ett hållbart fiske, finns ju ingen av oss som har något intresse av att laxen försvinner.

Om båda grupper går på myndigheterna borde det gå lättare att få igenom saker som förbättrar miljön för fisken vilket i sin tur borde göra mer nytta en förbud och regleringar.

Ja visst borde det vara så, men jag tror inte att det är möjligt eftersom det i grunden handlar om profit. Människan är ju funtad så att vi vill krama ur till sista blodsdroppen innan vi ändrar oss. I den här frågan verkar det viktigt att hitta syndabockar, dvs "motståndarsidan" för att legalisera sitt eget bruk av resursen. Det enda jag ser som "räddningen" är om den norska odlingsindustrin som är en ekonomisk gigant går in och pressar för att få bort Östersjölax från marknaden för att öka sina egna vinster. (Vilket jag hört indikationer på redan håller på att ske..) Men visst, den dagen sportfiskarna och yrkesfiskarna tillsammans drar åt ett håll, och det hållet är att stoppa sitt eget fiske för att rädda naturen ska jag erkänna att jag har fel och att min syn på problemet är överdrivet svart.
                  Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
                  12 svar
                  1 571 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av Henke E, 2023-04-30, 21:59
                  13 svar
                  2 390 visningar
                  1 gilla