Jävlar vad folk blev arga för att man ställde en enkel fråga, jag har bara svårt att se det roliga i att använda 6 spön till vanligt gäddfiske, och som poppers man säger, man missar ju adrenalinkicken av hugget, men om folk tar illa upp av en fråga så får jag väl hålla käften.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddjakt 10
Collapse
X
-
Tycker själv trolling med spöhållare är sjukt tråkigt! Att dessutom behöva ha båten i stadig takt framåt för att inte trassla ihop betena förtar också mycket av känslan, känns som trollare bara sliter upp fiskarna nästan. Kör man dessutom nylonlina försvinner den sista gnuttan av det roliga. Det är ju trots allt inte fångsten som är behållningen av fiske utan känslan och där är hugget och direktkontakten med fisken en stor del, åtminstone för mig. Jag har själv bonnatrollat massor i min ungdom, känslan när en finare gädda drar på är obeskrivlig om man dessutom kör spunnen lina. Jag stängde alltid av motorn vid hugg för att fånga känslan. Tystheten och storgäddan som vägrar lämna botten och rusar är sjukt mäktig. Minns att jag fick stödja spöt mot knät när jag körde motorn med ena handen och höll spöt i det andra för att huggen var så brutala
Som tur är så tycker vi alla olika vilket är bra tur det. Fiska på och ha roligt bara, det verkar ni ha på filmerna när ni drillar i alla fall och det är ju faktiskt er film tråden handlar om!
Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Efter ett grymt pass senast med två gäddor över 10kg på trolling så kan jag inte klaga på metoden.
Trolling är inte bara att hänga ut beten och köra oplanerat rakt fram eller i kurvor.. Planera rutten, välj rätt beten och kör i rätt fart! Det är inte "bara" att köra bonntrolling, det är en hel vetenskap!
Det enda jag saknar är känslan av hugget som man gör vid spinnfiske men i övrigt så tycker jag metoden är klockren!
Är man flera i båten vid ett trollingpass så kan man ha grymt trevligt samt planera rutter och betesval mm på ett bra sätt!
Samma sak med ismete/angling, är grymt trevligt om man är ett gäng som är ute !
Jag avfärdar ingen metod, alla har sin tjusning!
Sen, med handen på hjärtat, så är det jäkligt skönt att bonntrolla lite när man har spinnfiskat sig less i några timmar !
Kommentera
-
Varför fiska med 2 spön när man har utrustning för upp till 10 spö eller mer? nu är det inte så att vi trollare bara hinkar upp fiskar bara för att vi använder fler spön, även vi får kämpa och leta upp fisken. En duktig spinfiskare tar i regel fler fiskar än va vi som trollar gör men däremot så är i regel medelvikten större vid trolling, för mig börjar det roliga från det att fisken har tagit betet och fajten börjar, tror inte att det är bränn kul att kasta 3000 kast på en dag utan ett hugg heller utan det är väll samma sak där? det roliga börjar när man krokat fisken och fajten börjar, om man väljer att kasta sitt bete eller att dra det har väll ingen betydelse.
Jag fiskar mycket på vänern efter lax och då funkar jerk spöt ganska dåligt, då är det bara trolling som gäller, så är det "ballare" att stå i vasskanten å jerka upp en 7kg gädda än att trolla på vänern och drilla in en 7kg lax som dessutom är dubbelt så stark som en gädda så kan jag mer än gärna vara ganska "oball"
Alla fiskar skilljer sig, fick en gädda på 12,3kg i fjol som tog mig ca 40 minuter att landa, tog en lax på halva den vikten i vår, 6,2 kg, tog mig 45min att landa, laxen i filmen på 7,3kg tog runt 30 min, båda dom stora gäddorna i filmen tog max 10 min st, med dom kamperna hur kan man tro att det inte skulle vara kul?
Nog om det, inget sätt är ballare än det andra, vi gillar alla olika metoder att fånga våran fisk på och inget sätt är sämre än det andra, en del vill kasta drag, andra väljer att flugfiska och jag gillar att dricka kaffe å ratta skutan
MEN när fisken väl nappat så nog får vi kämpa för att få upp fisken då vi både har fiskens kraft samt att vi fortsätter att köra framåt i 2kn, så till slut svar på din fråga, jaaaaa det är skit kul
)
Gädd och laxtrollare
www.teamtrollinder.blogspot.com
Kommentera
-
Sen ska man även veta att vid Trolling så kan det gå helt åt helvete ibland åxå.
Kolla bara på Freddas tidigare film, man skrattar f-n läppen ur led !
Som sagt, det är inte "bara" att köra trolling.
Ibland när jag har tråkigt då kollar jag den filmen och jag kan aldrig hålla igen garvet
Tänk att ett spö, två håvar och en keps kan vara så roligt
Kommentera
-
ha ha ja så kan det gå iblandUrsprungligen postat av HenkeW Visa inläggSen ska man även veta att vid Trolling så kan det gå helt åt helvete ibland åxå.
Kolla bara på Freddas tidigare film, man skrattar f-n läppen ur led !
Som sagt, det är inte "bara" att köra trolling.
Ibland när jag har tråkigt då kollar jag den filmen och jag kan aldrig hålla igen garvet
Tänk att ett spö, två håvar och en keps kan vara så roligt
klippet är med även i denna filmen, har du snabbspolat dig igenom och missat det
Gädd och laxtrollare
Kommentera
-
den dagen det krånglade så för mig då lånade jag en kompis båt, Master 500, sista gäddan i filmen 111cm:arn då är det mycket riktigt en buster rs
Gädd och laxtrollare
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av PikeAnglersChronicles, 2024-07-15, 09:10
|
5 svar
1 180 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg