Laxfiske med nät (Sjukt) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske med nät (Sjukt)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av donking Visa inlägg
    När det gäller just lax så är det ju en av de absolut lättaste fiskarna att odla så där kan väl norrbaggarna få fortsätta odla i sina fjordar oxå låter vi vildlaxen vara till sportfiske. Men håller med dig när det gäller torsk med flera som är svåra att odla. Jag vägrar köpa torsk var den än kommer från...
    Samma här köper ingen torsk alls och nu är även fisken hoki hotad. Som hmm är en slags "replacement" för torsken i frysdisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde_96 Visa inlägg
      Idioter.... många personer får ju inte ens så där mkt lax under hela sitt liv
      Nej, och jag kan definitivt skriva under på att jag är en av de som INTE får så där mycket lax under hela mitt liv....
      Med vänliga hälsningar
      Linus

Kommentera

Nu har jag inte kikat men om det rör sig om hundlax så dör all lax efter leken. Blir oftast björnmat då kadavren driver ut ur floden. Jag misstänker att detta fiske tillåts på lekfisken pga att det reproduceras redan tillräckligt med fisk, dvs det finns ett överskott (det brukar koka av hundlax vid leken). Nackdelen är att det selektiva urvalet av de bästa fiskarna vid reproduktion minskar om fisken fångas före lek.

"Beskrivning: Blankdräkt: silverblå översida, vitgrå undersida. Mycket varierande lekdräkt: svartgrå rygg, gulgröna sidor med tvära rödaktiga flammor, ljus undersida. Hanen får långa krokformiga käkar med stora tänder under lekperioden.
        Fortplantning: Leker i juni(Kamchatka) - april(Deep Day, västra Canada) i strömmande sötvatten över grunda grusbottnar. Honan gräver gropen, lägger 2.000 - 4.300 romkorn, kläcks efter 90-130 dygn. Honan skyddar romgropen i cirka 10 dygn för att förhindra andra laxar leka där. Ynglet simmar till havet när gulesäcken förbrukats. Föräldrar dör efter leken. Snabbväxande, produktiv lax.
        Populationsfördubblingstid: 1,4 - 4,4 år.
        "

Kommentera

Kommentera

Är det inte hundlax som säljs som chumlax i butikerna?
            Smakar skit. Torr som fan.
            Min inre sekretoriska körtelverksamhet, var tydligen ställd på maximum

Kommentera

Oavsett matkvalité så tycker jag det är sorgligt att se, har även för mig att just den laxen som dör i så stora mängder efter lek är väldigt viktig för hela biotoppen efter sin död.
              Man kan rikta sin kritik direkt mot yrkesfiskarna som plockar upp enorma mängder fisk, men dom gör det ju såklart för att tjäna stålar (inte för att det är en ursäkt), men dom som gör att detta kan fortsätta är ju "vi" konsumenter.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
              12 svar
              1 515 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av Alex N, 2022-11-02, 19:24
              7 svar
              1 318 visningar
              1 gilla