Upp till råne älv! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upp till råne älv!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Upp till råne älv!

    tjena, tänkte åka norrut och fiska gädda.
    Undrar lite över om det finns campingplats eller stugor att hyra runt råneälv. Hört att det ska vara bra gäddfiske där runt mynningen. Och vilken tid ska man åka för bra fiske?

  • #2
    Den som söker finner... http://gaddfiskenorrland.se/camper/ranealven/

    Kommentera


    • #3
      Sett den sörrö, har inget behov av båt eller att bo på en båt. Tar med min egna såfall och 10k för boende en vecka är lite saftigt för en fattigman som mig. Bor gärna i ett fattigt tält och har de bra eller en stuga som man hyr för vettigt pris

      Kommentera


      • #4
        Boendet Behöver ju inte heller ligga precis vid vattnet. Kan ta en liten åktur varje morgon

        Får tacka för tipset dock! Nån gång blir det nog nå sånt:P dock inte denna sommar hehe
        Senast ändrad av Alltiallo; 2017-03-27, 10:34.

        Kommentera


        • #5
          Nu har jag inte jättebra koll rörande var man får/kan bo, dock fiskat en jävla massa i råneälven (och tänkte väl det i år igen ) dock utan båt.
          Men, jag vet att det finns (eller fanns, var ärligt talat nåt år sen jag var ut just dit) en slags "camping" ute på Kängsön, där brukar det iaf stå uppställt förr nåra husvagnar ibland. Om jag minns rätt så är det dock en rätt deprimerande grusplätt för husvagnarna.
          Där har jag då också för mig att det pga husvagnarna (och badplatsen?) finns typ toalett av nåt slag och rinnande vatten av nåt slag? däremot så vet jag inte hur det är med tältuppställning på det stället (om det ens är tillåtet eller finns nåt vettigt ställe).

          Annars kolla med råneå båtklubb om dom har tips på billigt boende nånstans i närheten.
          http://www.raneabk.se/bathamnen.html

          Luleå finns det väl säkert enkelt att ordna boende, men, blir ju en bit att köra då isf varje dag.

          Skulle kunna gräva lite bland kontakter kring råneå/töre om det är nån därikring som vet av nån stuga eller hyr ut typ hus eller så pga borta på semester.

          mvh/peter
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-03-27, 13:28.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Skulle vara riktigt snällt om du kunde gräva i dina kontakter! En liten stuga hade ju vart optimalt.
            grillning fiske å en elr 2 kalla öl är ju vad livet handlar om

            Kommentera


            • #7
              Tjena igen! Strulat till det med semestrarna här. Är det värt att åka upp å fiska gädda i augusti eller är det lika värdelöst som de här i västmanland på sommarn?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                Skulle vara riktigt snällt om du kunde gräva i dina kontakter! En liten stuga hade ju vart optimalt.
                grillning fiske å en elr 2 kalla öl är ju vad livet handlar om
                Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                Tjena igen! Strulat till det med semestrarna här. Är det värt att åka upp å fiska gädda i augusti eller är det lika värdelöst som de här i västmanland på sommarn?
                Tjo!!!
                seg! Höll på glömma detta, kollade upp lite men glömde sen bort å skriva nåt då jag gick bet på min tanke om att kunna komma med nåt tips på boende/stuga, hahahahahaaaa, så går det då man inte håller sig så värst ajour med sina bekanta, dom jag känner som haft eller haft tillgång till ställen där uppe hade antingen flyttat eller sålt bort tyvärr...

                Angående fisket i augusti så tycker jag det klart kan vara bra i råne, visst, det beror en hel del på hur vädret är/varit å det kan variera rätt stort från år till år, faktiskt väldigt stor skillnad från år till år ibland då augusti oftast är lite av en sån "mellanmånad", men, råneälven är oftast bra oavsett nästan tid på säsong kan jag tycka. Själva älven håller sig ju förhållandevis sval och syresatt ändå liksom, om det inte, mot förmodan, kommer nån längre värmebölja som håller i sig nån längre tid.

                Däremot så kan det vara knivigt/svårfiskat i perioder om man som jag oftast får nöjja mig med att fiska från land/vada. Blir en hel del växtlighet (på gott och ont, är inte helt dumt alltid heller) som kan försvåra åtkomst för vissa sträckor under delar av säsongen.
                Därför har jag heller inte nån koll på mer liksom mynningsfisket/verkligt utloppet, där får nån som har vana och båt gärna svara på hur det brukar vara.

                Men, om man (som du väl skrev nåt om tidigare) har båt så ser jag inte nån anledning till att tro att det inte har potential att vara bra fiske även augusti.
                Tyvärr sjukt dåligt minne och sämst på föra anteckningar (varje år så tänker jag/lovar jag att jag ska börja föra lite enkla anteckningar men blir hittills aldrig av kanske denna säsong) så jag kan inte riktigt se hur jag upplevt fisket sådär ordentligt månad till månad...

                mvh/peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • #9
                  Helt klart är juli-mitten av september den sämsta perioden att fiska i norrbottenskusten, även så i Råneälven. Men nedanför forsarna under strömmen står de stora gäddorna och surar året runt, så nog går det allt! Lättare än i en insjö ett stenkast bort, men juni och oktober är helt klart mina favoritmånader för STOR gädda. De små får du året runt här uppe
                  http://mortasfiske.blogspot.com

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
                  8 svar
                  561 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Vallviksuffe  
                  Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
                  4 svar
                  482 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                  0 svar
                  113 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg alfons74  
                  Arbetar...
                  X