Hur mycket orkar ni fiska på en veckas resa till en fiskecamp i Norge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket orkar ni fiska på en veckas resa till en fiskecamp i Norge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket orkar ni fiska på en veckas resa till en fiskecamp i Norge?

Hejsan!

Helt ny i forumet som reggad medlem.

Har dock hängt här en hel del senaste året både inför och efter en resa till Saltstraumen i Norge som jag gjorde i våras.

Blev tagen av den vackra naturen, fisket och mötena med andra trevliga fiskare i våras och har nu bokat en ny resa i maj nästa år.

Fick frågan av en kompis som funderar på att följa med nästa år. Hur mycket man egentligen orkar fiska under en veckas vistelse? (förstår att det är personligt men är intresserad av att höra vad ni rutinerade "fiskare" tänker kring frågan.)

Kommer att vara borta 8 dagar och mellanlanda på uppvägen en natt mellan lördag/söndag för att sedan vara på campen söndag till söndag. Kör sedan hem raka vägen till Stockholm på den sista dagen.

När jag åkte i våras hade vi begränsat med tid och maxade tiden på sjön och testade ett drygt 10-tal positioner, spenderade 12h+ per dag i båten uppdelat på två pass. Sen sov vi när vi kom hem... Men hur gör ni och hur mycket kan man utan att äventyra säkerheten räkna med att orka?

Fisket kommer till en början vara inriktat på sej, lyr och torsk. Sen när vi har en del "säkrat" kommer något eller några pass vara inriktade på hälleflundra och större torsk + sej.

Med tanke på tidvattnet i Saltstraumen har man ju vissa begränsningar och vi upplevde fisket mitt på dagen som "sådär" funderar därför på att köra ett morgonpass där man går ut mellan 04-06 och stannar ute ca 5-6h och därefter ett em/kvällspass på ytterligare 5-6h.

Vädret kan man ju aldrig styra över, men vi går ut så länge det är säkert och stannar inomfjords om det blåser, regnar eller snöar för mycket.

Nu är jag inte särskilt rutinerad på Norge-fisket, men jag var i Vesterålen för 3 veckor sen, 6 dagar på sjön med guide. 8 timmar per dag + rensa fisk var ganska lagom tyckte jag & min kompis. Om vi skulle struntat i att rensa fisk och grejja och bara kört C&R hade jag utan problem kunnat klämma ett par timmar till per dag. Men det var även väldigt trevligt att ta ett par kalla på altanen de dagar solen strålade och det hade jag inte velat vara utan.

Era 12 timmar+ pass i 6 dagar låter väldigt maxat! Det är ju så mycket fisk och iallafall jag blev lite mätt på fisket, det var jakten på stor flundra som höll mitt intresse och motivation igång efter 4:e dagen

Kommentera

Hej TPG,
      Hur hanterade du och din grupp mat, vila och utrustningsskötsel under de långa dagarna på vattnet? Märkte ni någon gång under veckan där trötthet började påverka beslutsfattandet eller säkerheten? Loggade ni också era fångster eller lade ni märke till några mönster i vilka arter som var mer aktiva under vissa tidvatten eller månfaser?​

Kommentera

viktorsaka
        Maten planerades i förväg och bestod av enkel turmat (tunnbrödmackor/rasker med mjukost, kaffe, cola och kexchoklad). Maten i land var enkel och bestod av grillkorv, fisk i paket och mer grillkorv :-).

Vila, ja eftersom vi hade begränsat med tid, så sov vi ca 5-6h natt det fick räcka. Utrustningen hade vi dubbla uppsättninga av, vi hade med varsitt sett hemifrån och sedan hyrde vi ytterligare ett haspelsett per person på plats.

Vi riggade ena uppsättningen med mindre pilkar på ca 100g-200g för vertikalfiske och den andra uppsättningen för jiggfiske med stora jiggar 200-400g. Trasslade ena, bytte man och fixade trassel om andra spöt också trasslade, annars tog man hand om det när vi kom iland.

Säkerheten var alltid prio och vi valde att stanna inomfjords vid ett tillfälle när våghöjden på Saltfjorden enligt prognosen skulle blir 2m+. Vi valde att vara ute ca 6h åt gången och passad tiderna noga så att vi kunde åka genom strömmen när det var som lugnast. Det innebär fortfarande kraftiga strömmar och vi har god sjövana, men lite spännande var det trots allt.

Tröttheten påverkade oss mest genom missade mothugg på slutet av passen, sjön suger och efter 3h är man inte lika alert som i början av passen. Vi loggade fångsten dagligen i den app som campen informerade oss om, men sej behöver ju inte loggas så första dagen "slapp vi det".

Vi var där under en mellanfas ca 1 v efter nymåne och fisket var "allmänt" trögt sa de som varit där tidigare. (Nästa gång åker jag till fullmånen tidigare i maj :-))

Rent generellt var kvälls och nattfisket bättre, nu blev det ju aldrig mörkt eftersom det var midnattssol - men jag personligen upplevde att torsken var mer på hugget när solen stod lite lägre. Gällande tidvattnet är fisket bättre vid flod/inflöde sa alla erfarna fiskare och personal vi campen så vi anpassade våra tider efter det och prövade inte att fiska under ebb.

Kommentera

På 80-talets mitt var vi 3 killar som hyrde en 50 fots trålare med skeppare som vi bodde på och fiskade i 1 veckas tid uppe i Harstad, Norge.1 dag blåste bort för oss och den dagen köpte vi 1 kg räkor och 1 l vodka och bjöd skepparn på. Det var riktigt trevligt.den dagen och sedan gick vi på Grand Hotel och dansade.och roade oss. Som tur kände jag folk där uppe så man kunde åka hem till dom o duscha. Det var bekantar från tidiga resor upp till Harstad.
          Detta var egentligen en riktad expedition Håkäring i Norges djupa fjordar.
          Jag har skrivit om detta på ett annat forum.

Skitfiske! : )
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

I "gamle dager" var jeg over 15 timer i døgnet, det siste døgnet fisket jeg 24 timer for å få maks ut av turen. Det tok gjerne en ukes tid etter hjemreise før jeg sluttet å agere som en zoombie....

I dag fiskes det fortsatt ganske hardt. Jeg liker å dra tilbake til bosted for skikkelig middag eller lunsj, og jeg må ha minst 7 timer søvn hver natt for å fungere, det fiskes i praksis 10-12 timer (inkludert tid til filitering) hver dag fortsatt.
            Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av LinusGrahn, 2025-02-15, 19:52
            0 svar
            131 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg LinusGrahn  
            Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
            1 svar
            286 visningar
            0 gillar