Ajdå, tråkigt att höra, dock man kommer långt med redan skrivet, inga tvivel, hoppas det blir bättre! mvh
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter Mälaren 2012
Collapse
X
-
-
Nya fiskeregler för Mälaren 1 juli 2012
"Önskar att ni informerar fiskare, båtfolk och allmänhet om de nya fiskeregler som träder i kraft 1 juli 2012:
Reglerna gäller alla som fiskar i Mälaren. Det handlar om nytt minimimått för gös på 45 cm (fullängdsmått på fisken från nosspets till stjärtspets, tidigare var måttet 40 cm). Gös som är för liten men ändå fångas måste återutsättas snaras oavsett kondition.
För att undvika liten gös höjs även gränsen för nätmaskans storlek till 120 mm sträckt maska, d.v.s. nätstolpe 60 mm. Så då gäller att fiske är förbjudet med sträckt nätmaska 60-120 mm (tidigare 60-100 mm). Små nätmaskor <60 mm (stolpe 30 mm) är fortfarande tillåtet för att kunna fiska siklöja.
Myndigheterna ser strängt på de nya reglerna, nät och fiske med felaktig nätmaska beslagtas och polisanmäls.
Andra fiskeregler för Mälaren som kan behöva repeteras är:
Lagen om fritt handredskapsfiske gäller sedan 1985. Innebär en stor möjlighet för de som gillar sportfiske.
För alla, även enskilda fiskerättsägare gäller:
Siklöjefisket är förbjudet 1/9-14/10 samt 16/11-15/6.
Nät ska utmärkas med fiskekulor i var ände, märkt med fiskarens namn, tel.nr och F eller ER (F=Fritidsfiskare, ER= Enskild rätt).
Minimimått för fisken: gös 45 cm, lax 60 cm, öring 50 cm, kräftor 10 cm. Ål är fredad. Kräftfisket är förbehållet fiskerättsägaren.
För Mälarens enskilda frivatten där alla får nätfiska och trollingfiska:
Max 10 beten/båt vid trolling/dragrodd.
Max 100 meter nätlängd, max 3 meter djupa.
Regler, fisketips, kartor över frivattnet finns att hämta från ”Fiskeguide för Stockholms län”: www.stockholm.se/idrott/fiske
Eller via länken: http://www.stockholm.se/Global/Stads...eStock2010.pdf
Fiskekort finns att köpa för trollingfiske på enskilt vatten, ex. TDA-fiskekortet (Trolling, Dragrodd, Angel) som gäller på en hel del områden i Ekoln, runt Stockholm och Södertälje."
Detta skriver Sverker Lovén, Fiskerikonsulent i StockholmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-07-19, 10:51.
Kommentera
-
Kul att du lyckats så bra. Själv har jag också varit ute några ggr på Lövsta- och Lambarfjärden, men inte haft ett enda hugg. Förra året vid den här tiden hade jag också några bra dagar med ett flertal gösar över 4 kg, största på 5,2 kg. De gösar jag tagit i år har varit på jiggfiske (ej vertikal) på rätt grunda vatten, 4-6 meter, på fiskarfjärden bl a. Inga större dock, mellan 1-2 kg.
Kommentera
-
Tjena alla Göskamrater! Jag (Vi) är nya här på forumet. Är egentligen inbitna abborrfiskare men har bestämt att lägga mer tid på gösfisket i år med lite blandat resultat. Gick bra i våras på områden som kända gösprofiler dömt ut. Tur för oss som har fått vara i fred i dessa vatten. Letar frustrerat efter dom rackarna nu. Kommer några då och då på trolling. Som mest 5st på en kväll-natt men det var snart en månad sen. Kan det vara så att den senaste tidens dåliga väder påverkar huggviljan hos gösen även på trolling. Vi ser ibland mycket aktivitet på lodet men inget som hugger...Var senast ute igår och trolla på Björken med bara en gädda utanför Stenskär på 7,5m. Körde bottentackel med NilsMastersSenast ändrad av TeamJJ; 2012-07-21, 11:25.
Kommentera
-
Sjukligt bra gösfiske senaste veckan ! Vi har landat ca 350 gös sista veckan på vertikalt , både pelagiskt o botten nära .
Storleken har varit mycket bra
Naturliga färger har varit bäst samt stora jiggar .Vi sätter alltid tillbaka 99 % av all fisk ,men tyvärr har vi sett flera båtar som kör rent slakt fiske på gösen.
Så tänk efter nu allihop som vill fiska gös i framtiden ! Det är helt ok enligt min mening att ta hem en till två gösar per vecka ! Men man måste inte fylla hela släktens frysar bara för att man kan.
Kommentera
-
Nu vet jag inte hur du tänker...hade du bonkat dessa gösar så hade det räckt till en nu Skoda Fabia..hade du dessutom filéeat dom så hade du haft råd med sportpaket också
Vi har "bara" fått 36 gösar sen vi började fiska från båt 2009 och vi var väldigt stolta över dessa tills nu......Ursprungligen postat av BigWalley Visa inläggSjukligt bra gösfiske senaste veckan ! Vi har landat ca 350 gös sista veckan på vertikalt , både pelagiskt o botten nära .
Storleken har varit mycket bra
Naturliga färger har varit bäst samt stora jiggar .Vi sätter alltid tillbaka 99 % av all fisk ,men tyvärr har vi sett flera båtar som kör rent slakt fiske på gösen.
Så tänk efter nu allihop som vill fiska gös i framtiden ! Det är helt ok enligt min mening att ta hem en till två gösar per vecka ! Men man måste inte fylla hela släktens frysar bara för att man kan.
Kommentera
-
Det finns sjukt gott om gös i mälaren, problemet är att storleken är katastrofalt dålig med tanke på vilken stor och fin sjö det är. Tyvärr så ligger det intensiva nätfisket bakom mycket tror jag. Bakom varje holme eller udde så ligger det nät. Vill man fånga mycket smågös så är mälaren en bra sjö. Förra året lyckades jag dra 114 st på en heldag själv. Hör av er ifall ni vill ha positioner på vart, har slutat fiska helt i mälaren även fast jag bor precis intill just på grund av storleken.
Vad jag förstått så fås det en hel del större gös bort åt sthlm på trolling dock...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
600 visningar