Ursprungligen postat av jns
Visa inlägg
Det är lätt att krokna och tappa intresset när 90 % av Gösarna som hugger är under dagens minimimått 45 cm i Mälaren. Speciellt under vår och försommar när de mörka, små Göshannarna attackerar och försöker jaga bort allt som kommer in mot lekgrynnorna blir det svårt att jigga efter lite större Gös. Bäst är att vänta till efter lektiden om man vill fånga Gösar i Mälaren mellan 4 och 8 kilos vikt och ännu större Drömgösar.
För massor av år sedan (1961 - 1979) när jag hade fiskekompisar som bodde i Täby och Vallentuna brukade vi ganska framgångsrikt trolla efter riktigt Stor Gös i Vallentunasjön med 15 - 20 cm långa rödvita, orange/guld och gröngula wobbler.
Nere i Trosa skärgård runt Mörkö och Eriksö under samma tidsperiod och ända fram till 1984 hade vi också extremt bra Gösfiske efter Stor Gös. Den största Gösen jag såg där nere söder om Trosa var fångad på nät hösten 1990 väster om Ramsö. Det var yrkesfiskaren Lasse Öhman som i ett av sina nät fångade en Gös som på besman vägde 14 kilo och ett dygn senare vägde Gösen 13,540 kilo på en krönt våg. Gösen var 98 cm lång och hade en imponerande omkrets på 70 cm. Gösen finns beskriven med bild och text i tidningen Sportfiske Nr 1, 1991 av min personlige vän fiskejournalisten Lasse Söderberg.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2012.htm
förutom till mig på msn såklart
Kommentera