Havsöring 2012 Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring 2012 Skåne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöring 2012 Skåne

    Hej,

    Ny medlem här.

    Har tagit upp fiske igen efter snart 15 år i malpåse och är intresserad av höra hur det går för er som fiskar havsöring i Sydvästra Skåne framförallt.

    För egen del går det trögt. Hade två på för två veckor sen. Den ena var en fin bit. Sen har det varit stendött. För kallt kanske? Tar även gärna emot tips på beten och teknik (invevning av betet m.m.). Ser det hänt mycket de senaste åren med framförallt beten. Många nya drag man inte sett förut. Någon ni kan rekommendera speciellt när fisken är trög och det är kallt?

    Har ni några bra "Hotspots" ni kan rekommendera?

    Tack på förhand /Uffe
    Senast ändrad av Silverfisk; 2012-04-15, 08:51. Anledning: tillägg text

  • #2
    Hej!
    Jag fiskar uteslutande med hemmagjorda drag men min fiskekompis tar rätt mycket fisk på Salty 12g.
    Exakt denna färgen
    Fisket i år har varit ganska trögt tycker jag oxå men det kommer väl igång igen efter förre köldknäppen.
    Runt Malmö finns det bla pisseviken vid brofästet.
    Annars så kan du ju försöka längs hela Skånes kust för dom är ju lite överallt

    Mvh Linus
    Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

    Kommentera


    • #3
      Fiska med strömmen/Vågorna och välj ett drag/vikt som passar djupet, om grunt och/eller skitigt har kustwobblers högre bärighet och är därför lättare att fiska, om klart djupt vatten kan du köra med vanliga metalldrag, vevstop brukar va ett bra trick om dom är tröga, följer dom får dom ju betet rakt i ansiktet, annars kan det hjälpa att variera hastigheten, ofta hugger dom när du ökar farten på betena.

      själv har jag inget att klaga på detta året, 9 godkända och några under måttet, väntar bara på den stora, men som vanligt kommer den väl inte detta året heller

      Kommentera


      • #4
        Tack för tips. Har faktiskt ett Salty drag i den färgen. Får testa det!

        Kommentera


        • #5
          Tack. Fick just det tipset att fiska med vågorna. Och att Sydöstlig vind är bra i tex Klagshamn (söder om hamnen). Vilket det skall bli i helgen så jag får ge mig ut och prova igen. Han sa också att fisken oftast hugger på de första 7-8 kasten. Nån som känner igen det?

          Kör mycket Snaps draget och blanka eller koppar drag. Fast jag tror att när väl fisken står där och är på hugget smäller det. Provar variera invevningen med både olika hastigheter och stop.

          I slutänden tror jag på fiska av streckor och ha draget mycket i vattnet ger resultat.

          Tack för alla bra inlägg. Märks ni fiskar havsöring!

          Kommentera


          • #6
            Funderar på att ta en tidig fiske tur å testa i Halmstad i morgon. Hoppas på öring

            Kommentera


            • #7
              Han sa också att fisken oftast hugger på de första 7-8 kasten. Nån som känner igen det?
              Nej men däremot brukar morgon och eftermiddag ge lite mer en mitt på dagen när solen står som högst.

              Kommentera


              • #8
                Hej igen!

                Otroligt fiske i morse! Tog min första öring igen på nästan 15 år.


                Två öringar och tre tappade. Tyvärr dock småfisk på halvkilot. tappade en som var fin. 3-4 kg kanske. Högg knappt 10 meter ut. Fick inte riktigt krokat han.

                Sen en mini-öring. Så liten har jag aldrig fått på krok. :=)

                Fyra, fem känn som var fisk utöver det.

                Tyvärr en aning för liten. Men otroligt fin färg och skick. Vacker!



                Minsta öringa jag nånsin fått. Nästan lika liten som draget. Hahaha. Snacka om de var på hugget idag!



                Tid: 10:00
                Plats: Klagsham syd om hamnen motsatt sida hoddorna.
                Vind: Sydost (lär vara bäst vind där)
                Drag: Salty gul/rött 18 gram. Bytt krok till mindre vassare trekrok. (Fick en bättre gång i vattnet med mindre krok. Rumpan svängde mer på draget).

                Har nu även beväpnat mig med Gladsax i samma färger olika vikter.
                Senast ändrad av Silverfisk; 2012-04-22, 05:59.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Drutten Visa inlägg
                  Hej!
                  Jag fiskar uteslutande med hemmagjorda drag men min fiskekompis tar rätt mycket fisk på Salty 12g.
                  Exakt denna färgen
                  Fisket i år har varit ganska trögt tycker jag oxå men det kommer väl igång igen efter förre köldknäppen.
                  Runt Malmö finns det bla pisseviken vid brofästet.
                  Annars så kan du ju försöka längs hela Skånes kust för dom är ju lite överallt

                  Mvh Linus
                  Tack Linus. Hade kanonfiske idag med Salty draget i den färgen. Inget annat funkade. Bara det draget och färgen.

                  Senast ändrad av Silverfisk; 2012-04-21, 17:48.

                  Kommentera


                  • #10
                    Gott om Öring i Gislöv idag men bara smått, tog 2 under måttet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    973 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 310 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                    1 svar
                    328 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Arbetar...
                    X