Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring 2012 Skåne
Collapse
X
-
Diskret grönaktigt och grå/vitt gladsax,,,,, färgen påminner om Tobis.Bete?
Folk som körde skrikiga färgen fick inte ens nafs.
Vi såg Öringar hoppa, kanske smått skit som börjar komma ut från åarna här nere?Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-04-21, 19:41.
Kommentera
-
Fast jag tror mycket på gången i vattnet av draget. Fått till en bra gång på ett Salty med mindre trekrok vilket gör den "vickar" mer på rumpan. Provade byta till originalkroken och då gick Salty mer rakt och "dött". Med mindre krok fick den mer svängig gång.
Nackdel är att man inte krokar fisk som "sniffar" på draget. Bara fisk som verkligen hugger. Sen har mindre fisk lättare krokas. Vilket så klart egentligen inte är önskvärt.
Kommentera
-
Du fick i alla fall en bra start på ditt Öringfiske den saken är säker, det där med Hö blir lätt en dyr ovana så akta dig
Skall ge det en chans till imorgon fast lite senare på dagen, jag vill ha den tionde godkända denna helgen,
Horngäddan börjar närma sig och då brukar Öring-fisket bli lite sämre.
Visst kan man plocka Öring även när horngäddan kommer det brukar bara bli lite knepigare.
Kommentera
-
Kul att höra att mitt tips gav dig framgång
Jag fiskar med ibland nästan exakt likadana färger på mina egna drag som den saltyn har men jag har inte haft framgång med den färgen på mina drag men jag tar lika mycket fisk på mina i en annan färg så det är mest "besatthet" från min sida att jag vill ha den färgen XD
Färgen som jag tar flest fiskar på är guldglittrig med mörkgrön rygg samt vanligt tobisfärgat.
Hoppas att du får en riktigt bra Hö-säsong i år
Mvh LinusMed vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!
Kommentera
-
Ja min kompis nämnde oxå idag att han brukar byta kroken till mindre storlek då Saltyn går bättre då
Håller man sig från abbekås till kivik så brukar man slippa alla horndjävlar
Jag gör aldrig mothugg när jag fiskar havsöring utan höjer bara spöet då jag är väldigt noga med att alltid har fräscha krokar... minsta lilla slöhet i kroken så byter jag och jag har inte tappar inte mer än en på tio fiskar.
När fisken hugger så känner man direkt om det är en fisk man kommer tappa eller inte men oftast så hugger öringarna ganska brutalt enligt min uppfattning så mothugg känns onödigt och kan göra så fisken släpper istället.
Nä men tjenare Krokodiljägaren har du vaknat ur idet nu XD
Vi få se om vi kan dra ut någon dag och dra lite blänkare tycker jag
Mvh LinusMed vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!
Kommentera
-
Ja det var klockrent med Saltyn. Är nöjd jag fått mina första öringar även om de var för små. Men då vet jag där är större så det är bara att mala på tills de sitter. Och nu har värmen kommit i vattnet och de är lite mer aktiva.
Men jag skall testa en Gladsax och en Maxy Goby i ungefär samma färg. Bara för se om formen på betet har någon betydelse.
Inhandlat fler drag i samma färg och olika vikter. Märkte att Saltyn går bäst i lättare vind. Har en 27g Gladsax i beredskap om vinden tilltar.
På väg ut nu. Skall bara sätta i mig obligatoriska morgonkaffet (tjära) och rasta hundarna på vägen.
Lite nya drag med mig.
- Vänster Gladsax 20g och 27g.
- Höger Maxi Goby (måste testa den).
- Under Salty med originalkrok och sen det med bytt krok till mindre och vassar trekrok med bättre gång. Med flera bitmärken i den. Jag tror som sagt där var stor öring på igår.

Så, vi får se hur denna dags fiske blir. Lika bra och bättre hoppas vi!
Senast ändrad av Silverfisk; 2012-04-22, 06:41.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
602 visningar