Ursprungligen postat av wolfman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
10-hugg på lax !
Collapse
X
-
Sv: 10-hugg på lax !
Jo jag vet det där. Var bara min tanke när man pratar om att drilla fort för att kunna släppa tillbaka den med bästa möjliga kondition om det inte var bättre att stänga av motorn men det kan ju vara en piss i havet också..
-
Låter rimligt. Jag har ju som sagt aldrig fiskat så. Därav min undranUrsprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggAtt drilla mot motorn är väl inte värre än att drilla mot strömmen, eller ?
Lämna en kommentar:
-
kan berätta att bakom de flesta stora lastbåtar går ett antal laxar i propellerströmmen.
det är allmänt känt för yrkesfiskarna som fått sina drivlinor avkörda av lastbåtar, men väldigt ofta som plåster på såren får man lax vid avkörningen.
Dom gillar väl helt enkelt strömmande vatten.
Kanske det kan ha med födosök att göra i virvlarna??? hmmm
Lämna en kommentar:
-
Att drilla mot motorn är väl inte värre än att drilla mot strömmen, eller ?Ursprungligen postat av Cedde Visa inläggJag håller med. Stopp på fisket av vild lax och obligatorisk rapportering till hav i form av licenser eller något smartare. Det ska gälla oavsett yrkesfiske husbehovsfiske fiske med ett spö eller flera spön.
Eftersom jag aldrig trollingfiskat har jag en öppen fråga till er som kan. Jag såg bromans trolling efter lax i en stor sjö igår. Man drillar fisken mot motorn. Kan det påverka fiskens kondition vid återutsättning tror ni? För mig kändes det lite overkill och förlåt uttrycket latmaskigt. Jag kanske inte har koll ni får gärna berätta.
Patrick
Lämna en kommentar:
-
Jag håller med. Stopp på fisket av vild lax och obligatorisk rapportering till hav i form av licenser eller något smartare. Det ska gälla oavsett yrkesfiske husbehovsfiske fiske med ett spö eller flera spön.Ursprungligen postat av joj Visa inläggJa jag kanske har missuppfattat men har å andra sidan inte läst sidan på länge, jag tyckte ni skulle haft ett långt bra reportage om KST i Sandhamn där C&R uppmuntrades och högt minimimåttet var satt. Jättebra om ni skriver positivt, tyvärr har jag oftast bara sett era sågningar
Ett totalstopp på vild lax är väl kanske inte fel egentligen men då ska det gälla trollare, spinnfiskare, flugfiskare och alla fällor längs kusten. Nya regeln som är på gång är bara en avundsjuke/rättvisegrej, kommer inte göra någon verklig skillnad och är illa utrett enligt min mening.
Eftersom jag aldrig trollingfiskat har jag en öppen fråga till er som kan. Jag såg bromans trolling efter lax i en stor sjö igår. Man drillar fisken mot motorn. Kan det påverka fiskens kondition vid återutsättning tror ni? För mig kändes det lite overkill och förlåt uttrycket latmaskigt. Jag kanske inte har koll ni får gärna berätta.
Patrick
Lämna en kommentar:
-
Ja jag kanske har missuppfattat men har å andra sidan inte läst sidan på länge, jag tyckte ni skulle haft ett långt bra reportage om KST i Sandhamn där C&R uppmuntrades och högt minimimåttet var satt. Jättebra om ni skriver positivt, tyvärr har jag oftast bara sett era sågningarUrsprungligen postat av Jan O Visa inläggHej, har varit i full färd med filmning på Sportfiskemässan och tyvärr inte följt detta. Tamtam, bra skrivet, det gjorde du bra. Joj, det är tråkigt att du uppfattat att vi "drar alla trollare över en kam", det gör vi inte. Vi skriver om trolling både i nyhetsform och artikelmässigt, regelbundet både på +FE och i +Magazinet och flera av oss är aktiva trollare (dock inte jag, men skulle vilja trolla mer lax). Detta är alltså en total missuppfattning som du lätt kan korrigera genom att läsa det vi skriver.
//J
Ett totalstopp på vild lax är väl kanske inte fel egentligen men då ska det gälla trollare, spinnfiskare, flugfiskare och alla fällor längs kusten. Nya regeln som är på gång är bara en avundsjuke/rättvisegrej, kommer inte göra någon verklig skillnad och är illa utrett enligt min mening.
Lämna en kommentar:
-
Men det ser ju ljust ut nu när det är rekordmycket c&r nu hoppas vi på rekordnivåer även maj juni... Kanske inga underverk men dubblar de till 18 på ett år vore det magiskt. Då finns det God chans att nå respektabla nivåer inom några årUrsprungligen postat av Jan O Visa inlägg...Mörrum är på väg åt rätt håll, dock bär det gäller besor borde c&r vara 99%, Full förståelse för att man kanske vill behålla en blänkare som mat. DOCK! Nu återstår det tidiga fisket efter stor lax, ofta för beståndet mycket viktiga honor. Det är här det stora problemet ligger, dvi fisket i maj och juni. Tidigare års siffror ser ut så här
" En titt i Mörrums databas för fångststatistik säger att av 128 fångade laxar under maj och juni så återutsattes 11. Uttryckt i procent blir siffran 9% (motsvarande siffra för 2011 var 36 laxar och 1 återutsatt dvs knappt 3% återutsatt). Vi pratar här om de för reproduktionen så viktiga första och stora laxarna på året, övervägande stora romstinna honor. Ja, vad säger det om oss sk. Sportfiskare"
se mer här http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=2717
Lämna en kommentar:
-
...Mörrum är på väg åt rätt håll, dock bär det gäller besor borde c&r vara 99%, Full förståelse för att man kanske vill behålla en blänkare som mat. DOCK! Nu återstår det tidiga fisket efter stor lax, ofta för beståndet mycket viktiga honor. Det är här det stora problemet ligger, dvi fisket i maj och juni. Tidigare års siffror ser ut så här
" En titt i Mörrums databas för fångststatistik säger att av 128 fångade laxar under maj och juni så återutsattes 11. Uttryckt i procent blir siffran 9% (motsvarande siffra för 2011 var 36 laxar och 1 återutsatt dvs knappt 3% återutsatt). Vi pratar här om de för reproduktionen så viktiga första och stora laxarna på året, övervägande stora romstinna honor. Ja, vad säger det om oss sk. Sportfiskare"
se mer här http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=2717
Lämna en kommentar:
-
Hej, har varit i full färd med filmning på Sportfiskemässan och tyvärr inte följt detta. Tamtam, bra skrivet, det gjorde du bra. Joj, det är tråkigt att du uppfattat att vi "drar alla trollare över en kam", det gör vi inte. Vi skriver om trolling både i nyhetsform och artikelmässigt, regelbundet både på +FE och i +Magazinet och flera av oss är aktiva trollare (dock inte jag, men skulle vilja trolla mer lax). Detta är alltså en total missuppfattning som du lätt kan korrigera genom att läsa det vi skriver.
//J
Ursprungligen postat av joj Visa inläggTamTam kanske blir lite hetsig i diskussionerna men är en av dom trevligaste fiskeherrarna du kan träffa på en brygga, han är dessutom skicklig på C/R fast kör helt enkelt tricket att köra slalom mellan laxarna och dete måste ju vara det bästa för vildlaxen.
Nu ska jag sluta retas med den gode TamTam och fortsätta veva på lina på mina Daiwa rullar så jagar redo när laxen kommer till Blekinge, kanske är den redan här men det lär jag märka nästa helg. Hoppar nog över Skånefisket i år och kör bara Blekinge, svårare men roligare när det lyckas, ska göra mitt bästa för att släppa tillbax dom vilda laxarna i år.
Sen kan jag hålla med TamTam att fisheco har en ton där man drar alla trollare över en kam och har bestämt att vi klubbar allt vi ser men där kan ni säkert bättra er med lite ny kunskap!
Lämna en kommentar:
-
Dessutom med glädjande uppgiften att Sportfiskarna och Kronolaxfisket köpt upp de sista rättigheterna för fasta redskap utanför mörrum gör ju en väldigt förhoppningsfull
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
603 visningar