10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cedde
    replied
    Sv: 10-hugg på lax !

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Ja, man får hoppas ni växer upp någon gång, äta gör ni om jag förstått det rätt, alltså stryker grisar, kor, hästar, kycklingar, yrkesfångad fisk you name it med för er mathållning men fisk man fångar själv ska pussas och gå tillbaka i alla lägen, dock notera jag vill fiska för det är roligt då får dessvärre oxå fisken lida men så lite som möjligt, jag har ett samvete men det är inte så långt så jag avstår från att fiska alls, väx upp ur John Bauer världen.......
    Om man inte äter fisk och notera Tumlaren ikke har några medicinska skäl till att avstå, va fan fiskar man för?????
    En i mitt tycke helt relevant fråga oavsett vad andra tycker
    Du moraliserar lite över andra människors liv och leverne. Onödigt.
    I den här diskussionen tycker jag diskussionen ska handla om etiken i att fiska på hotade vildlaxar.

Vad folk äter och inte äter hör inte hit. Den vilda laxen är lika död om den bonkas och äts eller bonkas och slängs.

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Ja, man får hoppas ni växer upp någon gång, äta gör ni om jag förstått det rätt, alltså stryker grisar, kor, hästar, kycklingar, yrkesfångad fisk you name it med för er mathållning men fisk man fångar själv ska pussas och gå tillbaka i alla lägen, dock notera jag vill fiska för det är roligt då får dessvärre oxå fisken lida men så lite som möjligt, jag har ett samvete men det är inte så långt så jag avstår från att fiska alls, väx upp ur John Bauer världen.......
    Om man inte äter fisk och notera Tumlaren ikke har några medicinska skäl till att avstå, va fan fiskar man för?????
    Först. Har du hört talas om att äta v-e-g-e-t-e-r-i-s-k-t? Det innebär att man inte äter just "grisar, kor, hästar, kycklingar" och ibland inte heller fisk, vare sig odlad eller vildfångad. Själv har jag en väldigt klok 8-årig son som för en månad sen övertalade hela familjen att bli vegeterianer. För miljön, klimatet och samvetet. Just fisk äter vi fortfarande faktiskt. Om inte självfångad så iaf MSC märkt.

Ärligt talat TAMTAM, vad är det som är så svårt att förstå med att inte nödvändigtvis vilja döda sin fångst? För min del är det roliga över när väl fisken är vid båten, stranden eller bryggan. Det har aldrig handlat om dödandet eller ätandet för min del och jag tror nog att många håller med mig. Jag kan respektera att folk fiskar för sin hushållnings skull för att slippa köpa yrkesfångad fisk. Men återigen, är det då en sport? Möjligen en hobby och ett intresse, men sport? Det låter mer i mina ögon som du bedriver ett husbehovsfiske med väldigt dyr utrustning. Gör vad du vill men kalla det för sitt rätta namn. För att citera Shakespeare:

What's in a name? that which we call a rose
    By any other name would smell as sweet;
    Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2013-03-26, 07:29.

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Ursprungligen postat av Kattsta Visa inlägg
    Håller med att hugget är magiskt men inte med spö i en spöhållare
    Tomas
    Men det är ju en personlig åsikt. Så länge uttaget och fisket inte sker urskiljningslöst på blandbestånd tycker jag inte man kan säga att ett fiske är mer rätt än annat (inom vissa rimliga ramar naturligtvis)

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Alltså tamtam, det blir väldigt svårt att diskutera hur vi ska värna den sista spillran av i vissa älvar nästan utrotade laxbestånd när man accepterar någon form av fiske och uttag på blandbestånd. Fiske på put and take lax enbart spelar det väl ingen roll. Men att bonka lax i blandbestånd är inte rätt.

Jag personligen äter fisk, gärna egenfångad men inte av svaga vildlaxbestånd.

När du börjar argumentera kring äta eller inte äta är vi långt från frågan hur vi räddar östersjölaxen.
    Min bestämda åsikt är att man förbjuder yrkesmässigt som sportfiske på blandbestånd och i och omkring de mest hotade älvarna.

I de andra följer vi forskarnas råd och delar på det överskottet som eventuellt finns men oavsett fiskesort krav på dokumentation och rapporter.

Alltså inget fiske i blandbestånd och på hotade bestånd.

Vad gäller stödutsättningslaxen gör vi som vi vill

Jag vill också passa på att säga att flugfiskare är mycket köttfiskare också. Uttryck som den tyngsta kassen är den tomma säger en del

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied

Lämna en kommentar:

• Kattsta
    replied
    Ursprungligen postat av Cedde Visa inlägg
    Hej! Har följt tråden här ett tag och inte hittat min gamla användare.
    Jag bloggar med diedose ibland, fiskar lax i älv med spinnspö, med flugspö. Jag fiskar öring och harr i fjällen. Det blir gädda ibland, både spinn och fluga. Kan även tänka mig meta ibland. Det har också hänt att jag rott drag eller släpat någonting efter en båt.

I alla varianter så är hugget magiskt. Man har väntat, förberett, planerat och genomfört.

Ni avslutade tråden vackert. Inte ofta internet klarar av att se gråskalan.

Egentligen har jag inte så mycket att tillägga. Förutom att en bankad vild lax är en stor förlust vem som än gör det. Jag förespråkar ett no kill på all vild lax.

När det kommer till tävlingar hoppas jag att vi aldrig mer får se en enda tävling där det är tillåtet att bonka. Det är ingen tävling om man bonkar. Sportfiskarna borde ta det som policy.

Skitfiske
    Håller med att hugget är magiskt men inte med spö i en spöhållare
    Tomas

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Hej! Har följt tråden här ett tag och inte hittat min gamla användare.
    Jag bloggar med diedose ibland, fiskar lax i älv med spinnspö, med flugspö. Jag fiskar öring och harr i fjällen. Det blir gädda ibland, både spinn och fluga. Kan även tänka mig meta ibland. Det har också hänt att jag rott drag eller släpat någonting efter en båt.

I alla varianter så är hugget magiskt. Man har väntat, förberett, planerat och genomfört.

Ni avslutade tråden vackert. Inte ofta internet klarar av att se gråskalan.

Egentligen har jag inte så mycket att tillägga. Förutom att en bankad vild lax är en stor förlust vem som än gör det. Jag förespråkar ett no kill på all vild lax.

När det kommer till tävlingar hoppas jag att vi aldrig mer får se en enda tävling där det är tillåtet att bonka. Det är ingen tävling om man bonkar. Sportfiskarna borde ta det som policy.

Skitfiske

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Det hade känts fint om den här tråden hade kunnat tystna av sig själv efter Wolfmans senaste inlägg. Efter många arga och upprörda känslor men med lite hopp och medmänsklighet i slutet.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Frågan är, skriver FJ, hur man klassar tiohugg? Enkelt. Inte som sportfiske.

Lämna en kommentar:

• wolfman
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Ingen orsak! Tack själv! Vi har samlat ihop drygt 13000 klick på denna länk så jag hoppas många följt det från början till slut. Det är kul att diskutera, och jag går garanterat ur denna "fight" med vidare syn.

AMEN!
    Amen brother!!!

Även jag tar med mej en vidare syn både på mej själv andra och även vårt fiske.

Önskar att alla diskussioner kunde avslutas på detta vis...ingen som förlorare men heller ingen vinnare
    men vi har visat att det går att diskutera det mesta och dessutom avsluta det vettigt.

Thanks for a good fight and this is Wolfman ``signing off``

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
606 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman