Nu är jag less ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu är jag less ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Andreas: Har du fått bra på living dead än?

Kommentera

Vad är "living dead"?
      Ola

Kommentera

Living dead är ett bete från illex, japansk super kvalite säger dom som provat, funkar att köra lite på ytan, fast det har tydligen en väldigt sjuk och oregelbunden gång, så den går nog mest strax under ytan!

Det är ett JERKBETE.

Kommentera

Fisket här hemma har varit så kass i det superstabila högrtycket så jag har bara dragit ett par snipor på LD än. Däremot har jag under de få turerna gått loss på en massa andra Jerkar för att skapa en dödligt effektiv betesarsenal för alla situationer på grov abborre. Körde en del med lilla BJ och minsta Slidern, borren gillade dem som fan, men nu letar jag handgjorda härliga beten. En del på väg hem nu så fortsättning följer.....
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Bilder finns på www.illex.fr jag är övertygad att den går att köra efter HÖ också när det blir kallare i vattnet, LDS väger 20 gram och är lätt-kastad.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              5hg abborrarna är vad jag kallar matabborre.
              Stor abborre väger åtminstone det dubbla i min värld. Får man inte matabborre i Gisslaren nu när bestånden börjar öka i vikt igen är det ett underbetyg på fiskaren.

De stora har däremot alltid varit fåtaliga. Det går många somrar mellan de tillfällen då nätfiskaren får sådana. I det fallet har jag med mina ”små spinnare” och metmask nästan plus på honom åtminstone för de senaste tio åren.

Jag har nu fått tillräckligt med matabborre för att sommaren ska vara räddad så det fisket lämnar jag nu därhän till nästa sommar.
              Aha, uppfattade det som att det var matfisk du ville ha, och jämrade dig över enhektarna, nåja, är det kilosborre du ska ha måste jag rekommendera levande fisk(antagligen överlägset), eller mycket stora wobblers(inte).
              Dvs om du helt vill rensa 5hgborrar.

Men med typ maskmete blir det ju endel 6-8 hg vilket jag nöjer mig med(kan ju såklart slå på borrar över kilot på mask med, men det hör till ovanligheterna iallafall för mig), även fast man också får upp allt ifrån 1hg.

Riktar du dock in dig på fetborre måste jag väll säga att mete med levande bete måste vara överlägset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
                Fisket här hemma har varit så kass i det superstabila högrtycket så jag har bara dragit ett par snipor på LD än. Däremot har jag under de få turerna gått loss på en massa andra Jerkar för att skapa en dödligt effektiv betesarsenal för alla situationer på grov abborre. Körde en del med lilla BJ och minsta Slidern, borren gillade dem som fan, men nu letar jag handgjorda härliga beten. En del på väg hem nu så fortsättning följer.....

Jaha, okej, funderar på att beställa en bonnie och en living dead!

är minsta slidern 11cm som du kör med? jag har en sådan i färgen: Real roach.
                Hur stora krokar kör du på lilla slidern om du kör på abborre då?
                räcker det med 4or? och är det en sjunkande liten du kör med?
                ska fan testa lilla slidern ikväll:-)
                Senast ändrad av Flygfisken; 2005-07-10, 11:52.

Kommentera

Flygis, tror den är 9cm faktiskt. Kör på ett par fyror du! Det är sjunken jag vill ha, då den kan fiskas en bra bit under ytan, det är det jag vill åt lixom.
                  Bonnie är som spook typ, ingen större skillnad mer än att den går lite tyngre i vattnet och väger något gram till. LD kommer du gilla, helt klart och framför allt, det är inte som ngt annat bete!
                  Imorrn kommer lite annat kul från lunggrens som jag ska testa i veckan.....väntar spännt. Jag återkommer i ärendet!
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Andreas:Om du vill ha handgjoda beten så finns ju Toppie och Bulletjie(eller hur det stavas)
                    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Därför är jag less.

Jag har den senaste veckan ägnat mig åt abborren. Mitt bete har varit en spinnare, som i original heter Stripe men som jag försett med orange fluofärg och glitter. Spinnaren låter jag skrapa bottenstenarna. Det händer att jag får bottennapp men eftersom dunkroken inte är en kvalitetskrok är det lätt att räta ut den och få tillbaka spinnaren.

I genomsnitt vart tredje kast har jag haft hugg eller nafsande fisk. På varje matabborre har det nog gått 50 tusenbröder. Jag har blivit less på dessa tokpinnar men räknar med att det är ett övergående stadium i Gisslarens väg mot återhämtning efter förra syrebristen. Av uppgifter från min nätfiskande granne tycks det för närvarande inte finnas abborrar som når upp till kilot men den omständigheten att jag har fått matfiskar inom intervallet 4-7 hg tyder på att det finns hopp om att åter hitta fiskar som vill ha bättre föda än småmört.

Jag har nu fått alldeles tillräckligt med matfisk till att bjuda ungarna med respektive på en sommarmiddag bestående av rökt abborre stuvade kantareller och färsk potatis. Jag behöver alltså inga fler abborrar på ett tag och jag är så hjärtligt less på alla små. Jag låter därför eventuella återstående stora abborrar få fri lejd några veckor framöver men ser helst att de gallrar hårt bland de mindre borrarna under tiden. Det gör inget om de tar hjälp av smågäddorna heller.

Det är alltså otroligt gott om småabborrar just nu i Gisslaren. Under tre dagar några timmar varje gång på påsklovet drog min bror och hans son ca 60kg abborre. Endast ett 30-tal av dessa ansågs vara dugliga till människoföda. Resten använde de i ett försök att komma i skotthåll på något vildsvin men dessvärre snodde kråkor och korpar det mesta av åteln och svinen vägrade visa sig så länge det satt skyttar i jakttornen.

Med tanke på de klumpiga prylar min bror och brorson använde men ändå med så lyckat resultat, (Ekorr-Johans WM-spö och Delfin2 0.35lina med 5cm Krylbo-Olles Sm-pirk), tror jag att sjön kommande vinter skulle vara en bra träningsarena för den som vill slipa på sin tävlingspimpelteknik.

Nu ska jag för en tid framöver lägga Gisslaren i träda och ägna mig åt annat än sjöns predatorer. Har som sagt en del idéer om vad jag ska ta mig för fram till det börjar bli gäddtid. Jag är sugen på gös, ruda, sutare och ål för att nämna något men vad jag vet finns av dessa arter endast sutare i Gisslaren. Vill någon ha en tjurskallig amatör med sig på ett eller annat nattpass så är jag inte omöjlig.

Nästa sommar räknar jag med att sno åt mig en bronsabborre. På spinnare!
                      Senast ändrad av BeBest; 2005-07-11, 13:24.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                      2 svar
                      805 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg marryjoy63  
                      Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                      2 svar
                      452 visningar
                      3 gillar