Ful snipa =APfiske +några funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ful snipa =APfiske +några funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Hej Lasse!

    Ja jag hoppas att det kommer bli måååånga tillfällen.

    Du själv då?

    Jag hade hoppats på att komma ut idag eller imorgon, men tyvärr måste jag vara klar med budgetarbete denna vecka.

    Vi får försöka synka oss för ett gemensamt fiske framöver. Vi kan alltid ta min båt.

    Kommentera


    • #22
      Mats; Mailade just dig, känns enklare (Har du kvar samma adress som förr?)

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av BeBest
        Lager på lager principen.
        Man bygger innifrån och ut på med luftigt men värmande isolerlager typ ylle, fleece eller fiberpäls allt efter värmebehov och pågående aktivitet. Ytterst har man ett tätare skal. Typ tunnt Goretex eller annat vindtätt/vattentätt andasmaterial. Ett så kallat skalställ.
        Nu är det problemet löst
        Skaffat nya varma kläder (skalställ) som bör palla det mesta

        Kommentera


        • #24
          Skalet kan vara skillnaden! Sen ska det vara mycket gosigt under och något rart på händerna.

          Var ute idag och kände att kylan började leta sig upp under fotsulorna. Blir till att ta stort på fossingarna och lägga i tjocksulan, sen klarar jag mig ett tag till.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #25
            Jahaja..Men chokladdoftande papper oavsett Droppen-inuti, räcker gott..Fast egentligen räcker ett "Snälla..Häng med", så säger jag "voff" och följer..
            Man är ju en fin hund..Men vill gärna ha ett halsband med nitar på..

            Men vad är då min starka sida?? Ja därom tvista di lärde..Eftersom mina vägar äro outgrundliga, och få vet..

            Fy tusan vad jag svamlar på..Riktigt stolt över mig själv..Cath..När vill du? När jag är tebaks från varma Asien?? Har några långspön och blänken som behöver luftas..Vi får diskutera saken över en läskeblask kanske?!.. ;o)

            För övrigt hittade jag just detta:

            Kökkenmödding
            Danskt ord som betyder köksavfallshög. Används i arkeologiska sammanhang för de avfallshögar från den senare delen av äldre stenålder. En kökkenmödding innehåller vanligen hushållsavfall som ostron-,snäck- och musselskal, kol och avfall från redskapstillverkning. Storleken varierar från små tunna skalansamlingar till 350 m långa och 30-40 m breda och upp till 2 m tjocka avfallssamlingar. Kökkenmöddingar finns i södra och västra Sverige, vid Danmarks kuster, i Bretagne och längs Portugals kust. De äldsta kökkenmöddingarna i Skandinavien förknippas med Kongemosekulturen (ca 5400 f Kr). De flesta och största kökkenmöddingar förknippas med Erteböllekulturen.

            Så nu vet vi det.. :o)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av P A
              För övrigt hittade jag just detta:

              Kökkenmödding
              Danskt ord som betyder köksavfallshög. Används i arkeologiska sammanhang för de avfallshögar från den senare delen av äldre stenålder. En kökkenmödding innehåller vanligen hushållsavfall som ostron-,snäck- och musselskal, kol och avfall från redskapstillverkning. Storleken varierar från små tunna skalansamlingar till 350 m långa och 30-40 m breda och upp till 2 m tjocka avfallssamlingar. Kökkenmöddingar finns i södra och västra Sverige, vid Danmarks kuster, i Bretagne och längs Portugals kust. De äldsta kökkenmöddingarna i Skandinavien förknippas med Kongemosekulturen (ca 5400 f Kr). De flesta och största kökkenmöddingar förknippas med Erteböllekulturen.

              Så nu vet vi det.. :o)
              Har de varit hem till mig och kollat?
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #27
                Gurkfiske blir med ens mycket svårare ifrån land, jag provade själv i lördags,
                jag, min bror, Krokko och hans fru var med i blåsten i norra skärgården, där
                vi fiskat en del ifrån båt, med 9 pannor´s gurka som topp. Efter en lång marsch genom skogen så kom vi fram
                till vår tänkta "bas", Krokko´s fru hade gått åt ett annat håll för att leta svamp och bär, när stod det en äldre herre och en junior.
                Junioren förbereder ett kast och snapp linan går av och den flytande bomber wobbler´n
                flyger iväg.-Faen, jag skall simma ut och hämta den, säger junioren, på fullt
                allvar.-Nä, det är för kallt sa, den äldre herren.
                Han knyter på en ny tafs och sätter på ett Atom, snapp, linan går av
                igen och draget flyger ut i vattnet.-Nä, nu lägger jag av, sa junioren, jag
                har inga tafsar kvar. Den äldre herren ger junioren en tafs och sen börjar
                han prata med oss, han har fått 2 gurkor på 2-3kilo som han bonkat,
                båda på papegoj färgad jigg, vi byter lite tips om området.
                Min bror plockar fram en relax-jigg i samma färg och försvinner bort i en lä-vik,
                Krokko går ut emot blåsten och sätter på en BJ. Själv stannar jag kvar vid
                basen och börjar köra med en BD, har ett hugg under nått timmas fiskande,
                flytoverallen värmer skönt i blåsten. Efter nån timma så startar vi grillen i
                lä och lägger på revbensspjäll och majskolvar som vi köpt på Texas Long
                Horn under vår pubrunda kvällen innan. Finns inget godare än grillad mat ute
                i det fria i lä, när solen skiner och det är 10-15 grader varmt. Min bror är
                på bra humör, enda som fått nån fisk, en 2-3pannors på relax-jiggen.
                Efter en stund dyker Krokko´s fru upp, hon har hittat blåbär, blå om läpparna och händerna. Efter en lång skön paus, så börjar vi fiska igen, jag sätter på
                en relax-jigg och har 3 hugg ganska omgående, missar allihopa. Blåsten gör
                att jag får böj på linan och inte kan kroka bra, Krokko får en 3pannors gurka
                på BJ och min bror en liknande på sin relax-jigg inne i läviken. Sen pausar
                vi igen och jag dricker en red bull och gör ett sista försök, men inget mer.
                Sen går vi genom skogen och kollar efter svamp, en murkla och en maskäten
                Karl-Johan är allt vi hittar.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                171 svar
                39 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Hepper2
                av Hepper2
                 
                Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                7 svar
                976 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                48 svar
                3 310 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                1 svar
                328 visningar
                6 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                15 svar
                1 363 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Arbetar...
                X