Ute idag från 18 till beckmörker och vertikalade på Lambarn. Många fiskar att släppa på men tröga och försiktiga, med endast nafs. En grov 2 kgs klev på under första timmen på en 10 tums Fin-s. Nu är man blöt in på kalsongerna och ser fram emot en nattmacka. Skitfiske!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösrapporter Mälaren 2015
Collapse
X
-
Har folk slutat fiska gös nu, eller nappar det dåligt?
Kom ut en sväng på ett vertikalplans i morse, skulle handlas presenter till barnkalas så hade lovat att vara hemma innan 10. Åkte från klubben in mot stan i beckmörker 05 ca vilket var riktigt häftigt! Fiskeoverallen fick åka på idag vilket var riktigt skönt under dem friska morgontimmarna. Testade en sväng vid Alvik/Fredhäll, men inget napp där. Åkte vidare och testade djupare vatten framför Hägersten och här verkade det finnas en del gös. Så många starkare utslag på SIt. Fick 2 mindre på en silver/glittrig Ismo 19cm, och tappade en i mothugget innan det var dags att packa ihop.
Kommentera
-
Lövsta, kl 19.30-22.15 gav inte en enda gös, hade inte ens kontakt. Trollade på allt från 10m upp till 2m djup. Lodet visade massa fisk men ingen verkade sugen på att hugga.
Detta året har nog varit det sämsta gösfisket på länge, nästa år får man testa vertikalt prickskytte, för såhär kan det fan inte hålla på!
Kommentera
-
Hej Emil;Ursprungligen postat av Thechef Visa inläggVertikalfiske på lövsta och lambarn igår. 22 gös upp,topparna för dagen 3.9 och 4.5 kg. Hittade flera riktigt bra ekon men de gick bara upp och kollade.. Skitfiske!
Om Gösen bara går upp och kollar din stora jig kan en betydligt mindre jig som upphängare några dm ovanför din stora jig både locka, fresta och vara en bra "käftöppnare" ...
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Kul tanke Leif, har varken läst eller sett andra ha upphängare vid vertikalfiske. Min far använde det ofta vid jiggfiske efter de randiga. Men jag tror på idén, ska rigga reservspöt med en DS krok typ denna http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...ot-jig-90.html nästa gång och prova!Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Emil;
Om Gösen bara går upp och kollar din stora jig kan en betydligt mindre jig som upphängare några dm ovanför din stora jig både locka, fresta och vara en bra "käftöppnare" ...
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
En utav killarna på FlyFisherman i jakan kom med detta tips till mig för länge sedan.Ursprungligen postat av johasp20 Visa inläggKul tanke Leif, har varken läst eller sett andra ha upphängare vid vertikalfiske. Min far använde det ofta vid jiggfiske efter de randiga. Men jag tror på idén, ska rigga reservspöt med en DS krok typ denna http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...ot-jig-90.html nästa gång och prova!
Han brukade binda dropshot flugor och använda som upphängare till abborrfisket när det va trögfiskat.
Fick ett par stycken 5-10cm för att testa men kom aldrig till skott då jag trollade istället, men de ser riktigt häftiga ut i vattnet och tvekar inte en sekund på att det funkar.
Kommentera
-
Hej Johan;Ursprungligen postat av johasp20 Visa inläggKul tanke Leif, har varken läst eller sett andra ha upphängare vid vertikalfiske. Min far använde det ofta vid jiggfiske efter de randiga. Men jag tror på idén, ska rigga reservspöt med en DS krok typ denna http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...ot-jig-90.html nästa gång och prova!
Vid jigfiske efter Abborre använder jag ofta 3 st 7 grams Crapppie Buster Marabou jiggar, varav två som upphängare och en som bottenjig. Då får jag ofta tre Abborrar vid varje kast, speciellt sommartid och så länge som vattnet är varmare än + 7 grader, speciellt då Abborren jagar i stim.
Tillbaka till Gösen: Mindre Gösar jagar i stim. Större Gösar jagar i grupper på 4 - 8 individer eller i par. Så länge som det är flera Gösar brukar avundsjukan råda bland individerna precis som bland Abborrar och annan stimfisk. Ingen Gös vill låta någon annan Gös komma före och hugga för sig godsaken...jiggen.
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-11, 05:31.
Kommentera
-
Intressant, måste prova men skulle vara riktigt tacksam om man fick en bild på denna lösning för att förstå och kunna testa.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Emil;
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com
Är man inte 100% säker på att man förstått metoden blir det lätt att man tvivlar och ger det mindre tid i vattnet då osäkerheten växer och man byter till en metod/bete som funkat tidigare.
Kommentera
-
Brorsan var ute idag med en annan polare i en annan del av mälaren och fiskade precis som vi brukar göra.....och det märkliga är att han plötsligt fick riktigt bra fisk med en hel del gösar upp i båten med en topp på 3,5kg.
Kanske har gösarna på Lövsta blivit "krokvana" eller så var det bara en jäkligt bra fiskedag med massa gösar på hugget.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
607 visningar