Det blev några öringar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det blev några öringar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det blev några öringar.

    Polarn hängde på en sväng söderöver. Va på plats vid 9 rycket
    Vattnet va tillbaka som väl va och vi var helt allena på platsen. Polarn fick en blank på cirka 45 , själv hade jag inga känn. Vi bytte lokal efter en dryg timma. Bra vatten fina vågor 1 grad i luften och en stygg nordväst - det gick åt obetydligt med solskyddsfaktor. Hittade en blank på knappa 40. Vadade ut på nytt ställe och skrämde upp en bättre fisk som virvlade iväg - väldigt orutinerat , borde kastat mig ut till spoten . Lärde jag mig ngt av det -jodå , kommer jag att göra om det - alldeles säkert.
    Lite senare lurade jag upp en fet besa på samma yta på cirka 52. Gick runt o kastade mot platsen jag stod på - då small det. En rehabbesa på knappa 60 - trevlig fajt blev det. En bra dag trots tuffa förhållanden , vem har sagt att det ska va lätt.
    Peter b


  • #2
    Härligt Peter. Själv sitter jag och väntar på våren. Blir ett besök till Halmstad då för att knäcka fjärsingen.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #3
      Roligt att höra att du haft bra fiske idag!
      Lite kul att i en annan tråd så noterade jag att vi ville ha helt olika väder eftersom jag velat komma ut på insjöisarna och fiska och du vill ha öring-väder, men idag så blev vi nöjda bägge två - jag satt och pimplade abborre på en liten sjö någon mil från Halmstad, och du kunde dra öringar, iofs. antar jag att du fått köra lite längre, men ändå!

      Kommentera


      • #4
        Bra om alla får sitt fiske. Nu se det väl dystert ut med isarna framöver i alla fall i vårt närområde. Rätt mycket på plussidan närmaste veckan. Hör av dig AB framåt försommaren om du har vägarna förbi så kan jag tipsa om några lokaler för fjärsing o bjussa på en kaffe.
        Sportlov v. 8 kan va läge o köpa några aktier i valfritt bensinbolag. Kan bli ett antal turer om det är fiskbart.
        Peter b

        Kommentera


        • #5
          Sånt här gör mig en aning avundsjuk på er som bor i Afrika(Söder om Umeälven=Övik. Söder om Ångermanälven=Stockholm. Söder om Stockholm=Afrika). I bästa fall är det isfritt på mina havsöringslokaler nån gång under senare delen av april. De senaste dagarna har det väl snittat på -15 här i Umeå och imorse fick jag skotta fram bilen innan jag åkte till jobbet. Nåväl, det är i alla fall myggfritt.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Hårt o va öringfiskare i norra distrikten lite som att va vasaloppsåkare från Österlen. Om det är nån tröst vet jag inte men mot slutet av april så dyker de första horngäddorna upp ett gissel för mig som jagar öring.
            Hoppas du får en bra säsong uppe i norr när den drar igång. Peter b

            Kommentera


            • #7
              Hur lång tid har man på sig att fiske HÖ under vintern? Är det fram till mars månad? Jag tycker att det är tok för kallt att fiska om temperaturen understiger 5 grader.

              Vilka flugor använder du och vilka färger är gångbara? Själv har jag haft framgång med sjunkande bombarda och booby fluga

              På vilket djup hittar man fisken? Strax ovanför botten?
              Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-04, 18:00.

              Kommentera


              • #8
                Hej , inte säker på vad du menar med hur lång tid man har på sig. Reglerna på Skånekusten gräns Kullens spets är : från 1/1 - 14/9 är den lovlig , max 2 fiskar över 50 cm ( blanka o välbyggda ) , norr om Kullen 1/4 - 30/9 över 45 cm.
                Du kan fiska hela tiden men enkelt uttryckt kallt vatten tidigt säsongen fiska grunt och gärna där vinden ligger på. När solen börjar värma på riktigt ( mars) så att vattnet värms upp på dagsbasis kan det va läge att fiska runt 12 och några timmar efter om solen ligger på och vinden för in lite varmare ytvatten. När vattnet värms upp så fiska ut mot mer strömsatta partier - lite djupare och mer morron o kvällsfiske maj o framåt beroende på vattentemp. Flugor o färger - det du tror på . Öringen tar det mesta när det är kallt i vattnet , den är hungrig och inte så nödbedd. Kallt vatten använder många lite mer färg. Jag kör sjunkande bombarda året runt , funkar för mig. Sen kan som väl är fisken nappa under helt andra tider förhållande.
                Bästa tipset : desto mer du fiskar desto mer lär du dig desto mer fisk får du. Det finns inget facit , om en stor fisk tagit på en speciell fluga så vet vi inget om vilka andra den skulle tagit på . Jag pratar utifrån mina erfarenheter i havet , ej strömmande vatten det är annan sak. Det är tufft o fiska vid låg temp men det går att klä sig så man pallar. Får jag sen en firre så värms jag- desto större desto varmare .
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Jag fiskar i Stockholms ström från land där förhållandena är en annan. Finns väldigt lite fisk men det är ingen möjlighet att få en kroken. Fiskarna finns där under större delen av året men blir aktiva först under årets kallaste månader. Området är svårfiskat. Det ligger mycket skräp och bråte i botten: därför kan man bara använda sjunkande på vissa stråk annars så fastnar man.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                    Bra om alla får sitt fiske. Nu se det väl dystert ut med isarna framöver i alla fall i vårt närområde. Rätt mycket på plussidan närmaste veckan. Hör av dig AB framåt försommaren om du har vägarna förbi så kan jag tipsa om några lokaler för fjärsing o bjussa på en kaffe.
                    Sportlov v. 8 kan va läge o köpa några aktier i valfritt bensinbolag. Kan bli ett antal turer om det är fiskbart.
                    Peter b
                    Uppskattas!
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 309 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
                    1 svar
                    327 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
                    14 svar
                    1 226 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X