Kom gärna med feedback på dagens fiskehändelse. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kom gärna med feedback på dagens fiskehändelse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kom gärna med feedback på dagens fiskehändelse.

    När jag åkte ner så kunde jag inte drömma om att det skulle bli totalbom - men så är det ibland och skall så vara ( inte för ofta bara ).
    Men det som gjorde mig brydd och irriterad var följande :
    vid 14 tiden kom jag till Hittarpsrevet. 2 flugfiskare stod på ytan jag brukar börja på , inga problem . Jag gick uppe på land och klev i 150-200 m längre ut. Efter ett tag kommer de vadandes och jag utgick från att de skulle gå i land och
    " runda" " mig . Men de fortsätter bara o gå igenom min kastsektor , ganska långt ut men jag kunde inte kasta rakt ut , utan fick börja anpassa längden o riktningen på mina kast.
    Blev förvånad och irriterad över denna brist på fiskeetik.
    Ok jag kunde börjat tjafsa men man vet aldrig hur folk beter sig , jag va ensam de var två.
    Tappade sugen och åkte därifrån. Trist - dålig magkänsla.
    Peter b

  • #2
    Har mer än en gång haft båtar som kommit planande mellan min båt och land när jag fiskat öring och kastat inåt, mest förvånande är att det varit andra fiskare och inte vattenskoterjönsar ur begåvningsreserven.

    Kommentera


    • #3
      Tycker det händer var och varannan gång man är ute och fiskar, spec från land eller om man ligger ensam med båt och fiskar.
      Ofta när man fiskar tex i öresund och ligger och jagar runt är det ju full kalabalik med båtar överallt. Det gör mig inget för då är det lika för alla. Men tyvker ofta om man fiskar främst från land efter öring eller horngädda.. Ja nog kommer nån knatande med vadare rakt in där man kastar. Eller så kommer det någon landvägen och ställer sig sidan om en och öser ut sina grejer precis på ytan man själv fiskar..
      Stör mig nått jävulskt.
      En gång, en jävla gång har någon frågat om det va ok att han ställde sig väldigt nära och fiska.
      Med tanke på vind och andra omständigheter sa jag självklart ja. Inte en gång la han ett kast i " min " kastzon. Fiska snällt sidan om och innåt. Trevlig att snacka med var han också. Tyvär är det ju bara en gång detta hänt.
      Har inga problem o dela " min " plats med någon annan förutsatt att de gör som killen jag skrev om.
      Folk som bara stövlar in hejdlöst önskar jag otaliga benbrott, snedsteg som resulterar i kalla bad och dålig fiskelycka..

      Kommentera


      • #4
        Det är inte riktigt ok, fiskeetiskt så bryter de mot en oskriven regel Kan ju ha varit ett missförstånd, tex att du kastar väldigt långt med bombarda och de tänkte att de var utom kasthåll. Jag har själv av oaktsamhet och iver råkat närma mig andra fiskande när jag varit nyfiken på vad andra gör och helt glömt bort att hålla mig inom "kastavstånd". Kan ju vara missförstånd eller så sket de helt enkelt i det. Trist hursomhelst.
        Jag var under göstrolling i 1.5knop med om att båtar som fiskade aningen snabbare och låg vid sidan om mig genade in framför båten och fiskade i samma stråk. Allra oftast fungerade det bra med andra fiskande båtar, tyvärr var segelbåtar och sidoparavaner den värsta kombon. En gång jagade jag ikapp en motorseglare som hade klippt två paravaner och tömt rullarna på lina för att fråga vad de höll på med. Vet de vad de håller på med så förvänta dig inga intelligenta svar.

        Kommentera


        • #5
          Hittarpsrevet är rena vilda västern ! Hade 2 galningar som följde oss sist och flugfiskade i 5 km/h springandes med vadare i vattnet för att komma framför när vi fiskade oss norråt. Vi skrattade, gick snällt in till kanten gick 300 m förbi för att fortsätta men nejdåå samma process igen.

          Kommentera


          • #6
            Låter som det kan vara en bra idé att lägga något tungt och hårt i fiskeväskan nästa gång Peter.
            För tycker absolut man vänligt ska försöka prata med någon som gör på detta sättet.
            Kanske är dom inte medvetna om vad dom gjort, blir dom däremot stökiga så har du reservplanen i fiskeväskan ;-)
            ​​​​​​

            Kommentera


            • #7
              Jobbigt läge, man vill inte att turen skall bli förstörd men samtidigt så vill jag inte att vissa ska få bete hur som helst. Att få en tillrättavisning 2020 oavsett vad det handlar om verkar va en personlig skymf.
              Hur löser vi detta? Om vi accepterar så blir nån sorts djungelns lag o de känns åt h- vete.
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Lösningen torde vara ett 30g päronbly i linändan och ett kast lika välkalkylerat som ett skott från en sniper. Helst insiktat på ej väluppfostrad persons hand... Gärna träff på handryggen..
                Sen kan man lugnt fiska vidare till tonerna av en lätt ylande ouppfostrad fiskare. Som dessutom kommer gå med handen i gips x antal veckor framöver.
                Blir det liv, ja såklart blir det liv. Ja då skyller man på att man hade solen i ögonen och inte såg att personen knata rakt ut där man kasta..

                Nu ska man ju såklart inte göra såhär som en väluppfostrad fiskare. Men ibland hade det varit så gött att få göra det. Ist för att man själv ska knata iväg surmulen och småsvärande för att någon knatat rätt ut i " ens kastzon ". Som just den dagen såklart hade gett en drömfisken om man fått fiska av den ifred..

                Kommentera


                • #9
                  Det kan ju vara så att dessa personer hänger på fiskesnack, och då är det ju en bra grej att skriva om det här.
                  För som jag sa tidigare, många känner kanske inte till dessa oskrivna regler.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har var varit med om mycket idioter i båtar... Det vanligaste är att de kör ca 2meter ifrån båten när man ligger ankrad och fiskar... fast det är 400 meter fritt åt båda hållen, det bara måste köra precis där man ligger.. Några gånger har jag legat på toppen av en grynna... Dom har fan noll koll KABRAK så sitter dom fast där uppe på grynnan utan propeller och undrar vad som hände=) Fast jag har försökt varna, dom har bara tittat på mig när jag viftar och skriker och bara fortsatt köra. Några har varit trevliga insett att dom inte har någon koll och dom har jag faktist hjälpt....

                    Andra stöddiga rövhål med sina dyra daycruisers är ofta för coola för att be om hjälp, dom har fått sitta kvar och vänta på hjälp och kalkykera på vad ett nytt växelhus, proppellrar mm kostar på 200 hästaren=)

                    Jag tror att det är samma typ av vidriga människor som tränger sig och visar nollhänsyn i trafiken,

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    171 svar
                    39 417 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Hepper2
                    av Hepper2
                     
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                    23 svar
                    5 536 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                    7 svar
                    944 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                    1 svar
                    487 visningar
                    7 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                    48 svar
                    3 289 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Arbetar...
                    X