Ismete och pimpel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete och pimpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismete och pimpel

    Click image for larger version  Name:	394A0738-991A-4C0F-A0EC-19F413310929.jpeg Views:	5 Size:	216,6 KB ID:	2592631Tog sovmorgon men var ändå sugen att åka ut på isen. Har en mörtstuga som jag först åkte till. Bara en mört idag, säkert för jag inte fyllde den med havregryns bollarna förra veckan. Fyllde på med nya idag i alla fall.

    Ismete är nytt för mig. Köpte på mig 6 spön, haft 2 blank pass hittills så inget självförtroende…

    Tog en ganska djup klar sjö där jag brukar fiska med kajaken. Finns en udde där det året runt står fisk, även tagit 2 enkilos borrar från land precis där. Ut med mitt enda ismetespö idag då jag som sagt bara hade en mört. Borra några hål för att pimpla borre. Såg på ekolodet att de stod och tryckte på botten. Vid lunchen fällde såklart ismetet. Upp kom en typ 3 kilos gädda min första någonsin på ismete. Den hade en dk5 i munnen som jag kunde befria den ifrån. Ändå lite märkligt att jag fick den, noll fisketryck i denna sjö. Nu hade jag ingen mört längre, men lyckade pimpla upp en lagom stor borre, som fick bli nytt bete. Fick faktiskt en hyfsad abborre till, men solen gick ner så det blev dags att plocka ihop. På väg fram mot spöt fällde det igen. Denna gång en liten bättre fisk. Upp kom en typ plus 5 kilo 90 fisk.

    Kul att jag fick fisk idag på ismetet. Ismete känns ändå rätt kul och troligen går det att få rätt stora fiskar om jag åker till rätt sjöar. Går ju inte upp mot spinnfiske men ändå rätt härligt att sitta på isen när det är fint väder!
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Fiskefuralles; 2021-12-26, 17:29.

  • #2
    Kul , är lite sugen på det själv också då det går att kombinera med vanlig pimpel .
    ska bara lista ut vart mörtstugan ska placeras för att mörten ska finna dit

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Kul , är lite sugen på det själv också då det går att kombinera med vanlig pimpel .
      ska bara lista ut vart mörtstugan ska placeras för att mörten ska finna dit
      Ja min ligger på 3-4 meters djup nu när det är december. Förra veckan hade jag fullt som sagt och kunde frysa in lite. Största var då en stilig mört på 28 cm.

      Ja kombon med pimpel är riktigt bra!

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker definitivt att man generellt får större fisk på ismete än någon annan metod egentligen. Iallafall i Stockholm, där jag fiskar. Snittet skiljer något avsevärt. Det beror troligtvis på att man fiskar med ett naturligt bete som färre stora gäddor skyggar för. Det i kombination med att man når fler och större ytor i sjöar man kanske inte har tillgång till båt i är en given kombo för bättre fisk. Sen är det hur trevligt som helst att sitta och snacka med polarna, med en brasa på isen och en öl i handen, för att sedan flyga upp och springa med ikea-kassen (tången i kassen givetvis) mot ett spö som har fällt. Det är förbaskat roligt och ett mycket annorlunda fiske.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
        171 svar
        39 477 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Hepper2
        av Hepper2
         
        Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
        7 svar
        970 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
        48 svar
        3 310 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av Fiskefuralles, 2023-08-02, 22:17
        1 svar
        328 visningar
        6 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Xerup, 2024-03-04, 11:54
        15 svar
        1 354 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Arbetar...
        X