Drevviken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drevviken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Håller med. Spännande att läsa gamla fångstjournaler från hemmavattnet.
    Inspirerande att du tagit så stora gäddor i Långsjön o Drevan.
    Alltid intressanta inlägg från dig Old Firehand.

    Kommentera


    • Man tackar för dom fina rapporterna. Väldigt uppskattat!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jimpa08 Visa inlägg
        Hej kära fiskevänner!

        Är rätt ny i "drevan" och skulle uppskatta lite tips på bra ställen och fiska gädda på där?
        Alla tips är välkomna
        Hej Jimpa 88;

        Långsjön och Gammelsströmmen samt Nyfors nedanför Drevviken kastade jag bara från land med haspel- eller spinnspö efter Abborre, Gädda och Gös då jag bodde på Tyresö..

        Eftersom tråden och ditt önskemål handlar om Drevviken, dvs den insjö som jag fångat flest riktigt Stora Gäddor i kommer här utdrag ur min fiskejournal från mina två bästa Gäddfiskedagar i Drevviken de åren jag bodde på Tyresö:

        Fiskejournalen är uppdelad i spalter med datum, fiskeplats, antal fiskar, fiskart, månstånd, bete, vattenstånd, högsta vikt, lägsta vikt, fisketid, vindriktning/vindstyrka, diverse anteckningar...

        År 1969, 3 augusti, plats: Trångsundssundet i Drevviken, antal: 3 st Gäddor, månstånd: dag 22 (nymåne är dag 1), bete: Musky Cisco Kid 613, färg Red Head. vattentemperatur: +20,5 gr.C., vattenstånd: lågt - 2 dm, antal Gäddor: 3 st, största Gäddans vikt: 15,2 kilo, huggtid: kl. 18.10 - 19.30. Diverse anteckningar: Trollingfiske med Alfonso Romo i min gamla, tjärade träroddbåt med Evinrude-motor. Fart 1,5 - 3,0 knop. Den båten som du ser min svåger Nick Hammari stå i på bilden här och visa några monstergäddor.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. var med vid många fisketurer på både 1960- och 1970-talet... Mellangäddan vägde 5,1 kilo. Strålande solsken och klarblå himmel. Alla Gäddorna högg mitt ute i sundet och inte nära land. Alfonso fick en Gädda på 12,6 kilo samt tappade en stor Gädda på drygt 10 kilo. Alfonso tog in den Gäddan så hårt att den gick upp i ett högt luftsprång, skakade på huvudet och lossnade. Alfonso fiskade med 40 grams ABU HiLo Lys och Red Head.

        .................................................. ..................................

        År 1969, 16 augusti, platser: Trångsundssundet samt Skrubbafjärden , antal: 7 st Gäddor, månstånd: dag 4, bete: Musky Cisco Kid 624, färg Red Gold, vattentemperatur: +19 gr.C., vattenstånd: lågt - 3 dm, största Gäddans vikt 16,8 kilo, minsta Gäddans vikt 3,5 kilo. Mina fångade gäddor vägde 16,8 kilo, 15,0 kilo, 9,8 kilo, 8,9 kilo, 8,8 kilo, 3,6 och 3,5 kilo. Alfonso Romo fick 9 st Gäddor mellan 13,9 kilo och 4,2 kilo på Musky Cisco Kid 613 Red Head och hemmålad 607 Fire Tiger. Huggtid: kl. 16.30- 19.20. Diverse anteckningar: En jättestor Gädda lossnade efter närmare en halvtimmes fight på Alfonsos Cisco Kid 613 Red Head under kraftledningen i Trångsundssundet. Gäddan hade rätat ut tre krokspetsar på Alfonsos CK613. Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är grågult och ganska grumligt jämfört med Långsjöns betydligt klarare vatten nedanför..

        . .................................................. ..............................

        Memories!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Old Firehand



        www.trumman.com

        Ps. "Snurra-Gurra", dvs Drevvikens fisketillsyningsman Gunnar "Elanen" Jansson och hans kompis Plutten Lundh kan nog berätta om var du ska fiska och fånga stora Gäddor och Gösar i Drevviken idag...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-24, 19:03.

        Kommentera


        • Väcker drevvan tråden till liv igen!
          Nån som har någon rapport? Va ute idag på drevviken och såg att det va 4-5 båtar också som va ute. Segt fiske men vi fick upp en 104cm på ~7 kg.

          Kommentera


          • Jo vi var också ute, jag fick en på 2-3 kilo och polaren fick på en som såg riktigt bra ut. Tyvärr klev den av.

            Kommentera


            • Vi sparkar liv i den här tråden igen. Är det någon som fiskat gädda i Drevan den här säsongen? Tänkte skicka i takbåten och ta en tur inom ett par dagar.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
                Vi sparkar liv i den här tråden igen. Är det någon som fiskat gädda i Drevan den här säsongen? Tänkte skicka i takbåten och ta en tur inom ett par dagar.
                Hej Gäddfisk;n...

                Med ditt namn begriper jag att du är en otroligt skicklig Gäddfiskare....
                Skulle jag själv fiska Gädda i Drevviken idag skulle jag trolla i Trångsundssundet med en grön Cisco Kid 607 "Fire Tiger" som den här..http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ...

                Förr var vattnet i Drevviken mycket grumligt. Därför fungerade starkt färgade wobbler i gult, orange och rött.. Idag har vattnet blivit klarare och naturfärger som gröna kan locka Gäddan till hugg...

                Jag vet inte hur reglerna är idag, men förr lyckades jag med hjälp av styrelsen för Drevvikens Fiskevårdsförening få specialtillstånd att trolla, men "Nothing is forever!" ...

                Go for the Big Ones...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm


                https://www.fiskejournalen.se/gaddpr...addtips-del-1/

                Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-13, 17:40.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                171 svar
                39 418 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Hepper2
                av Hepper2
                 
                Startad av BERRA BOCK, 2022-03-09, 13:58
                23 svar
                5 536 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av BERRA BOCK, 2022-12-30, 11:15
                7 svar
                944 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av Fiskefuralles, 2023-02-04, 18:19
                1 svar
                487 visningar
                7 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av RUSTY HOOK, 2023-03-31, 22:50
                48 svar
                3 289 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Arbetar...
                X