Poppers är ju underbara... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Poppers är ju underbara...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Poppers är ju underbara...

Har länge dragit mig för att använda poppers, har haft en ensam stackare ligga i fiskelådan ett bra tag utan att ens fått en andra blick av mig, har bara inte kännts som om de skulle funka, jag har ju fått så bra på spinnare och jiggar där jag brukar hålla till, så de har inte blivit av, fattade inte ens varför jag köpte den.

Men förra veckan så fick jag för mig att sätta på den på änden av linan och körde ett par kast, testade tekniken en kompis lärde mig, 2 snabba ryck, vänta... 2 snabab ryck vänta... upprepa. Och på första kastet med den kommer en mindre gädda 1-1.5kg med en j***a fart undeifrån, hoppar upp men missar poppern och jag överdriver inte när jag säger att den var nog nära metern upp i luften, bara några meter från båten. Är själv inte så jätteerfaren fikare, så dedär var ett spektakulärt hugg för mina ögon. Ett andra kast, han slänger sig upp igen, denna gång bara ett par decimeter, men ändå en riktigt rolig syn, och han sitter. jag får 4 sådana hugg denna kväll, varav en landas en tappas (sambon var sen med håven) och 2 st missar. Men fler poppers ska inhandlas i andra färger, för roligare gäddfiske har jag inte haft sen jag fick min första gädda tror jag =)

Nytt favoritbete, helt klart..

Kul att du har upptäckt fiske med poppers! Det är verkligen ett eget fiske i sig. Ett råd: om du har mycket näckrosor och glesvass i sjöarna du fiskar kan jag råda dig att köpa en jigg som heter "bladedancer", tror att det är av fabrikatet storm. Den går på ytan som en skadad men flyende fisk. Skadade hugg! Man får hålla i prylarna hårt för ibland är det inte långt ifrån att dom åker i vattnet av chocken.

Jag och en kompis kom fyra (av 32) i en parfisketävling med bara det draget för att vi kunde kasta på ställen som ingen annan kunde (i och ovanför vegetation). Det genererade 17 gäddor i storlekar från 1 kg till fyra på lite drygt 4 timmar.

God fiskelycka!
    sigpic

Kommentera

Tænker du mon ikke på denne fra Berkley?

//Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
        Kul att du har upptäckt fiske med poppers! Det är verkligen ett eget fiske i sig. Ett råd: om du har mycket näckrosor och glesvass i sjöarna du fiskar kan jag råda dig att köpa en jigg som heter "bladedancer", tror att det är av fabrikatet storm. Den går på ytan som en skadad men flyende fisk. Skadade hugg! Man får hålla i prylarna hårt för ibland är det inte långt ifrån att dom åker i vattnet av chocken.

Jag och en kompis kom fyra (av 32) i en parfisketävling med bara det draget för att vi kunde kasta på ställen som ingen annan kunde (i och ovanför vegetation). Det genererade 17 gäddor i storlekar från 1 kg till fyra på lite drygt 4 timmar.

God fiskelycka!

Jo, en hel del näckrosor är de iaf, så den verkar inte helt fel, så den kan man i princip studsa runt på bladen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Infuscatus Visa inlägg
          Och på första kastet med den kommer en mindre gädda 1-1.5kg med en j***a fart undeifrån, hoppar upp men missar poppern och jag överdriver inte när jag säger att den var nog nära metern upp i luften, bara några meter från båten.
          Välkommen!!!

Vill du kunna styra dina beten tipsar jag gärna om de så trevliga spookarna från Heddon. Lite mer matnyttigt kan du hitta i min artickel om ytfisket bland articklarna på startsidan!
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
            Välkommen!!!

Vill du kunna styra dina beten tipsar jag gärna om de så trevliga spookarna från Heddon. Lite mer matnyttigt kan du hitta i min artickel om ytfisket bland articklarna på startsidan!
            http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=10258
            Intressant artikel, därför inte aborrarna går på poppern för att jag kör den riktigt långsamt kanske, för de finns borre i de område jag har kört dessa senaste gånger, blir att testa lite snabbare nästa gång. Ska även kolla in spookarna om jag hittar dom i lokala fiskeaffären. Men än så länge funkar poppers jättebra iaf.
            Tack för tipsen =)

Kommentera

Låter spännande det där.

Vilken popper är det du använde?

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                Låter spännande det där.

Vilken popper är det du använde?

Faktiskt ingen aning om vad de e för tillverkare, jag köpte den för ett bra tag sen, packade upp och lade i fiskelådan, där har han legat oanvänd. En mindre variant är det iaf.

Kommentera

Använder man stel jerktafs till poppers "walk the dog"?

Kommentera

Själv använder jag mig av en mjuk knytbar tafs eftersom den är mycket lättare än en stel. Vissa poppers är lite känsliga. speciellt de mindre, vissa sjunker om du har en för grov tafs vilket jag inte rekommenderar.

När jag gör egna tafsar så knyter jag ena änden av tafsen i ett lekande och andra änden direkt i ett beteslås, detta förhindrar många gånger att den främre kroken (bukkroken) hänger upp sig i lekandet.

Det är ingen speciellt signifikativ gång på en popper, alltså ingen walk-the-dog utan den hoppar/skvätter/pumpar vatten när du fiskar hem den.
                    Du knycker lite med handleden, korta dragningar och dylikt!
                    Det är då actionfisket visar sitt rätta jag!

Mvh Danne
                    Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Hornswoggle, 2024-06-22, 11:38
                    2 svar
                    804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marryjoy63  
                    Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
                    2 svar
                    452 visningar
                    3 gillar