Ursprungligen postat av Thobbe.B
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertical jigging rapporter!
Collapse
X
-
Var ute i igår och körde vertikalt för första gången. Körde mest på branter m.m 4-15m djupt. Det gav inget men när vi åkte hem för dagen så såg vi mängder utav "bananer" mitt ute på sjön som stod på 15-25m djup där det var 30m djupt. Kan det ha vart fisk? Vilken sort? Är det någon ide att försöka sig på dom?
Kan berätta att vi var och fiskade på öresjö i trollhättan/lilla edets kommun.
Kommentera
-
Trevlig tråd. Se om man kan få igång den igen.
Själv började jag med VJ i år och dom första passen gav enbart nån liten gädda eller inget alls. Första gången jag fick Gös på VJ fick jag 5st och det var på en Skippy Fish färg Baby Bass. Det var riktigt roligt när det väl började hugga lite. Följande 2 försök gav enbart en gös per gång. För ett antal veckor sedan gav jag mig ut till samma ställe som jag fått 5 gösar på tidigare. Va uppe riktigt tidigt och det var extrem dimma men fiska skulle jag ändå. Utan kompass eller GPS kändes det lite märkligt när man inte kunde se land från båten när man bara var 20 meter ut från land. Vind existerade inte denna morgon så jag begav mig rakt över sjön till land på andra sidan och följde kanten. Första ön dök upp som en svag kontur i dimman så det blev till att åka från ö till ö för att kunna lokalisera stället som låg ganska nära den 4:e ön. Väl på plats tog det inte många minuter innan första gösen högg. Inget monster dock, runt kilot bara. Fisken fick simma tillbaka och ner igen med jiggen. Hann inte ens ner till botten innan nästa gös högg! Nu började det kännas som att det kunde bli en bra dag... och det blev det
Framåt 11 tiden började dimman lätta och vinden började fläkta lite. Det högg fortfarande väldigt bra och gränsen på 10 gösar upp hade jag klarat sedan länge och hoppades på att slå 20 gränsen som jag började närma mig. När jag va uppe på runt 25 gösar började man ju undra om dom inte borde ta slut på detta stället
Var ju ändå inget stort område som jag fiskade på. På vägen tillbaka till land stannade jag till vid ett par ställen där jag såg fisk på lodet och fick upp några till. Slutresultatet blev 33 gösar upp och några tappade. Kanske inte låter så jättemycket för vissa men för mig var det ett otroligt bra resultat
Sjukt roligt om inte annat! Lätt en av dom bästa fiskeupplevelser jag har haft och nu vill man ju inte fiska på något annat sätt! Försöker skjuta prick på pelagiska gösar men det är inte det lättaste.
Någon annan som vertikalat på senaste tiden? Börjar det kanske bli lite väl kallt nu för att ha ett bra gösfiske?
Kommentera
-
jag köpte ett vertikal utrustning i ren impuls (50% rabatt) och funderar om det funkar bra för och köra på gädda. jag har ingen tillgång till båt i sjö med gös men en fin gäddsjö istället och där har jag sett fina ekon på 12-17 meter och det är för djupt och nå med wobbler/drag och de borde väl funka med vertikalt där om det är gädda som står och lurar där.
Kommentera
-
Det ska nog funka fint å¨Gädda också. Första fisken jag fick på vertikal va en gädda. Gäddan brukar ju hugga på det mesta så får du bara ner jiggen vid gäddan så hugger dom nog. Inte helt lätt att pricka dock på 12-17m djup. Men står dom ovanför botten precis så kan man ju vertikala som vanligt.Ursprungligen postat av Kviete floppen Visa inläggjag köpte ett vertikal utrustning i ren impuls (50% rabatt) och funderar om det funkar bra för och köra på gädda. jag har ingen tillgång till båt i sjö med gös men en fin gäddsjö istället och där har jag sett fina ekon på 12-17 meter och det är för djupt och nå med wobbler/drag och de borde väl funka med vertikalt där om det är gädda som står och lurar där.
Va ute och vertikalade idag igen. Helt underbar dag med knappt någon vind alls. Nytt PB på gös också, 2,6kg
Då blir det 3-kilos gränsen man ska slå nästa gång :P
Det blev totalt 12 gösar idag, 3st på 2kg, en på 2,6kg, en på 1 kg och resten under kilot. Helt såld på detta fiske nu ju
Hur ska man klara en hel vinter!?
Kommentera
-
Vertikaltur på ringsjön imorgon.... Dags att nöta lite i hemmavattnet och prova sina nya spö å rullar... Abu Fantasista Suisho med Abu Ambassadeur Revo Premier laddade med Strikewire vertical 0,10
Blir mums det...
Kommentera
-
Måste varit ett brutalt hugg!Ursprungligen postat av amazonic Visa inläggfick en gädda i 10kg klassen här om dagen på vertikal,så visst funkar det på gädda=)
Väntar bara på att få känna på nåt så tungt. Om en stor Gös hugger lär man ju tappa spöt i sjön! Riktigt hårda hugg ibland 
Låter inte dumt alls! Ringsjön fick jag tips om att prova av en snubbe som jobbar på fiskeaffären i Lund. Jobbar där nere på veckorna men skit att det nästan är mörk när man slutar jobbet!Ursprungligen postat av Gimmy Visa inläggVertikaltur på ringsjön imorgon.... Dags att nöta lite i hemmavattnet och prova sina nya spö å rullar... Abu Fantasista Suisho med Abu Ambassadeur Revo Premier laddade med Strikewire vertical 0,10
Blir mums det...
Annars hade det varit kanon att prova på den sjön när man ändå är i närheten.
Gösen du håller i ser ut att vara helt ok storlek. Vikt på den? Är den från Ringsjön?
Skitfiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
|
2 svar
435 visningar