Det går ut på att man (oftast) i en båt sitter och fiskar med jiggen rakt nedanför båten. Man börjar med att leta upp ställen där man ser fisk på lodet eller bottnar och djupkanter som ser intressanta ut. Sen så åker man sakta (oftast med elmotor) över det stället som ser hett ut. Man jiggar helt enkelt där fisken är vilket ofta kan resultera i mycket fisk. Sen kan man också vertikalfiska med deadbait och annat =) Hoppas du förstod vad jag menade.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertical jigging rapporter!
Collapse
X
-
Såhär gick det på mitt första vetikalfiskepass: Hade tänkt att vara ute i båten vid 4 men kom ut vid halv 7 på grund av pväder och annat. Fiskade bara i ca 2,5 timma. Hittade knappt ingen fisk alls på grunden, dock visade ekolodet på att det fanns en massa fisk på ett ställe där det var 12-14 meter djupt. Kan det vara gös eller är gösen endast på de grunda partierna nu? Fiskade i alla fall där ekolodet visade på fisk men fick dock ingenting =(
Någon som har några tips eller liknande på vart jag har störst chans på att få gös? Eller har ni något annat tips som kan förbättra mina chanser tills nästa gång?
--AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY--
IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!
Kommentera
-
V-jigg Fegen 24/5
Tjena !!
Var ute med Piscatus Eric på sjön Fegen i söndags och jagade gös..det gick trögt att leta upp dem nu efter leken . Dom stod inte på dom vanliga platserna i sjön ,utan vi fick leta"bananer" på djup mellan 8-12 meter. Men massa tappade hugg på djupen och 2 st godkända gösar upp + en abborre.
Nytt pb till mig på v-jigg ...5 kg jakten går vidare i veckan .
Vill tacka eric för dom fina bilderna,och en trevlig dag på sjön.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AxlRose Visa inläggGrattis till lyckat vertikalfiske. Så dom fiskar vi såg på ca 11-14meter kan ha varit gös? Det verkade som hård botten också ...
Någon som vet?
Hej !
Det är inte säkert dom är på hård botten nu efter leken ...dom står utspridda över sjön ,,så även mjuk botten. Men testa att droppa jiggen på ekona på det djupet ,så skall du se att det släpper. Driftfiske är en metod om vinden är kraftig,och samtidigt ser man ju hur botten ser ut på en längre sträcka.
Mvh Thomas/ TeamHellhound
Kommentera
-
Tog 4 gösar igår på fireball med strömming och 3 idag med samma grejor. Då låg vi helt stilla utom att båten drev lite fram och tillbaka. Alla under kilot dock, men vi fick bättre på kast-mete med strömming, 6st igår och 2-3st idag. Där var dom största på 2,5kg och 2,7kg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mathias 70, 2025-09-24, 15:35
|
2 svar
435 visningar