Gäddfiske i 0,5 gradigt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske i 0,5 gradigt vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske i 0,5 gradigt vatten

Vi var ute en sväng i Lördags (14/3 -09) för att fiska lite gädda mellan ljusterö och fastlandet... Kammad hem hela 0 stycken Står de i frivattnet då det är så där kallt i vattnet eller vart hittar man dem? Tidigare år har vi alltid lyckats fånga en del fisk vid de stränder där solen lyser... mmm varmt å skönt tänker gäddan ... men vart hittar man dem när det är mulet men bara 0,5 grader?

Det är tjurigt att fiska gädda vid så låga vatten temperaturer. Nöta nöta nöta, med lååååååååångsam inspinning / vevstopp. Fluga tenderar att funka bättre vid så kallt vatten.

Ge dem ett par veckor till så ska du se att det släpper.

Söt rottis du har, på pricken lik min lilla rottis tik på 14 månader!
    En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
    http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wiz Visa inlägg
      Det är tjurigt att fiska gädda vid så låga vatten temperaturer. Nöta nöta nöta, med lååååååååångsam inspinning / vevstopp. Fluga tenderar att funka bättre vid så kallt vatten.

Ge dem ett par veckor till så ska du se att det släpper.

Söt rottis du har, på pricken lik min lilla rottis tik på 14 månader!

Det svåra är att veta vart man skall söka dem... Utan för vassen? Utanför grynnorna? Grunt? Djupt? osv...

Vet inte om min rottis kille på 8 år är lik din TIK

Kommentera

Hej
        Var ute i helgen i södra skärgården. 3 st upp med topp på 5 kg. Alla stod grunt men med nära anslutning till djupare vatten.Solen hade värmt på en aning så temp var ca 3 grader. Mer liv i dem nu en för bara några veckor sen.
        Mvh Marcus

Kommentera

Just nu ska du söka dem i anslutning till lekvikar, dvs prova både inne i viken samt utanför vid djupkanter. Vass och stenstränder brukar vara heta.

Angående hunden så menade jag lite mer på stilen, Min tittar alltid upp på mig med samma förväntansfulla och vakna blick
          En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
          http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

sök de i branterna till lekvikarna och fiska långsamt. det tar på psyket att fiska så långsamt som det krävs såhär års.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wiz Visa inlägg
              Angående hunden så menade jag lite mer på stilen, Min tittar alltid upp på mig med samma förväntansfulla och vakna blick
              förstod det

Det sämsta tips man kan få som fiskare måste väll ändå vara... Man får prova sig fram, jag menar det kan man ju själv räkna ut med

Men det känns så jäkla skönt att isen har försvunnit så man kan få komma ut å fiska lite... vi höll iofs på att ramma iskanten till en vik i 25 knop.

Kommentera

Är ju ytvattnet som håller låg temp ! sök på minst 2 meter och mer !
                Solen kommer göra sitt i helgen! såg en fet sol över hela sverige ! blir gäddrace ! :-)
                RODDAN

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil Visa inlägg
                  Vi var ute en sväng i Lördags (14/3 -09) för att fiska lite gädda mellan ljusterö och fastlandet... Kammad hem hela 0 stycken Står de i frivattnet då det är så där kallt i vattnet eller vart hittar man dem? Tidigare år har vi alltid lyckats fånga en del fisk vid de stränder där solen lyser... mmm varmt å skönt tänker gäddan ... men vart hittar man dem när det är mulet men bara 0,5 grader?
                  Hej Pontus "Zil"; Ljusterö har tillhört mina favoritvatten sedan Gustav Wasas tid när det gäller att fiska efter Gädda och Havsöring.

Är det Gädda du är ute efter och vattentemperaturen är nära 0, då gäller det att hitta små områden, platser där vattentemperaturen är några tiondelar högre. Det är vårsolen som värmer upp ytvattnet. Vinden för det varnare ytvattnet mot lovartstränderna. Här kan därför vattnet bli 0,5 till 1,5 grader varmare än på läsidan. Med en termometer kan du undersöka var ytvattnet är varmast och där finns det också största chanserna att få Gäddan att försiktigt gapa över ditt bete.

Själv spinner jag in min wobbler otroligt lååångsamt när vattnet är nära 0-gradigt. Jag väljer gärna platser som inte är så oroliga men ändå ligger på lovartsidan. Tänk dig en vik där vinden har legat på några dagar och blåst in det lite varmare ytvattnet. Här inne kan Gäddan stå och småtrivas utan att behöva gunga och jobba mot vågorna längre ut. Mina riktiga specialare vid tidigt vårvinterfiske är låångsamt sjunkande, nästan svävande wobbler. Jag vevar in wobblern så sakta att den nästan står helt stilla ovanför botten. Det kan bli flera spinnstopp med 5-10 sekunder långa pauser vid varje inspinning. Jag är mycket noga med att wobblern rör sig på eller bara några cm ovanför botten. Under inspinningen pekar jag hela tiden med spöspetsen mot wobblern för att se minsta slackning och känna minsta lilla skrap eller nafs mot wobblern. En kort, hård handledskrokning betyder fast Gädda....
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-16, 16:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Pontus "Zil"; Ljusterö har tillhört mina favoritvatten sedan Gustav Wasas tid när det gäller att fiska efter Gädda och Havsöring.

Är det Gädda du är ute efter och vattentemperaturen är nära 0, då gäller det att hitta små områden, platser där vattentemperaturen är några tiondelar högre. Det är vårsolen som värmer upp ytvattnet. Vinden för det varnare ytvattnet mot lovartstränderna. Här kan därför vattnet bli 0,5 till 1,5 grader varmare än på läsidan. Med en termometer kan du undersöka var ytvattnet är varmast och där finns det också största chanserna att få Gäddan att försiktigt gapa över ditt bete.

Själv spinner jag in min wobbler otroligt lååångsamt när vattnet är nära 0-gradigt. Jag väljer gärna platser som inte är så oroliga men ändå ligger på lovartsidan. Tänk dig en vik där vinden har legat på några dagar och blåst in det lite varmare ytvattnet. Här inne kan Gäddan stå och småtrivas utan att behöva gunga och jobba mot vågorna längre ut. Mina riktiga specialare vid tidigt vårvinterfiske är låångsamt sjunkande, nästan svävande wobbler. Jag vevar in wobblern så sakta att den nästan står helt stilla ovanför botten. Det kan bli flera spinnstopp med 5-10 sekunder långa pauser vid varje inspinning. Jag är mycket noga med att wobblern rör sig på eller bara några cm ovanför botten. Under inspinningen pekar jag hela tiden med spöspetsen mot wobblern för att se minsta slackning och känna minsta lilla skrap eller nafs mot wobblern. En kort, hård handledskrokning betyder fast Gädda....
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Tack för ett kanonsvar!

Appropå ljusterö... Vi brukar diskutera om finlandsbåtarna påverkar fisket eller inte... jag menar, det är ju en ganska så lång sträcka som inte har så mycket öar och som råkar ut för båtarnas svall. Detta gör ju att det är ganska så begränsat vart man kan fiska, eller?
                    Senast ändrad av Zil; 2009-03-16, 16:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 205 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 220 visningar