Gäddfiske i 0,5 gradigt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske i 0,5 gradigt vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Zil Visa inlägg
    Vi var ute en sväng i Lördags (14/3 -09) för att fiska lite gädda mellan ljusterö och fastlandet... Kammad hem hela 0 stycken Står de i frivattnet då det är så där kallt i vattnet eller vart hittar man dem? Tidigare år har vi alltid lyckats fånga en del fisk vid de stränder där solen lyser... mmm varmt å skönt tänker gäddan ... men vart hittar man dem när det är mulet men bara 0,5 grader?

Var själv ute i helgen och testade efter gädda. Ca: 12-13 timmar fiske generade följande, 1 hugg, 1 landad och en efterföljare på 3 man. Efterföljaren var runt 4-5kg och följde betet ca: 12-13 kast .. Men vägrade hugga förutom första kastet då den nafsade lite retligt precis inne vid bryggan. Jag testade att byta drag till tailar mm men det den verkade vara intresserad av var buster " furusund färgen". Den verkade även vara lite intresserad av Lakegroves hemmagjorda bete.

Dem få gäddor vi hittade stod väl på ca: 2-3 m djup i nära anslutning till lite strömmande vatten.

Otroligt seg helg, men bara och ta nya tag nästa helg
    Senast ändrad av karki; 2009-03-16, 19:17.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
      Var själv ute i helgen och testade efter gädda. Ca: 12-13 timmar fiske generade följande, 1 hugg, 1 landad och en efterföljare på 3 man. Efterföljaren var runt 4-5kg och följde betet ca: 12-13 kast .. Men vägrade hugga förutom första kasten då den nafsade lite retligt precis inne vid bryggan. Jag testade att byta drag till tailar mm men det den verkade vara intresserad av var buster " furusund färgen". Den verkade även vara lite intresserad av Lakegroves hemmagjorda bete.

Dem få gäddor vi hittade stod väl på ca: 2-3 m djup i nära anslutning till lite strömmande vatten.

Otroligt seg helg, men bara och ta nya tag nästa helg
      Jaså, kul att gäddorna var lite intresserade av den då.. Kör hårt nästa helg!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Tack för ett kanonsvar!

Appropå ljusterö... Vi brukar diskutera om finlandsbåtarna påverkar fisket eller inte... jag menar, det är ju en ganska så lång sträcka som inte har så mycket öar och som råkar ut för båtarnas svall. Detta gör ju att det är ganska så begränsat vart man kan fiska, eller?
        OF kan svara på den frågan bättre än mig men mina egna erfarenheter från just de områdena, trälhavet och saxarfjärden är att det inte varit någon nackdel för fisket, tvärtom låg mina bästa gädd och borreställen utsatta för svallen. Snackar nu inte vårfiske....Alltså lite OT egentligen..Ursäkta mig för det...

Själv räknar jag som så generellt. ..ju mer båtar, ju mer fisk. Där båtarna trängs ihop där trängs fisken ihop. Där händer det grejor. Tex.. ett av mina bästa borreställen ligger i ett mycket trafikerat område, ständigt utsatt för svall från NÄRA passerande båtar, kilosborrarna hugger likt förbannat..Varje gång..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-03-16, 20:20.

Kommentera

Tack för ett kanonsvar!

Appropå ljusterö... Vi brukar diskutera om finlandsbåtarna påverkar fisket eller inte... jag menar, det är ju en ganska så lång sträcka som inte har så mycket öar och som råkar ut för båtarnas svall. Detta gör ju att det är ganska så begränsat vart man kan fiska, eller?
          Hej igen Hej Pontus "Zil"; Vid Ljusteröfärjans båda färjelägen rörs vattnet om djupt ner i bottensedimenten varje gång färjan lägger till och pumpar runt vattnet.Färjan skapar kraftiga virvlar och för upp en massa "godsaker" närmare ytan. Vintertid attraherar detta framförallt hungrig Havsöring och kanske annan köldtålig fisk som exempelvis Lake. Däremot flyr både Abborren och Gäddan dessa köldhål, när vattnet är som allra kallast. Det kostar alldeles för mycket energi för värmeälskande fiskarter att kämpa mot strömmar och vågor i iskallt vatten. Omvänt, när vattnet är lite varmare under vår, sommar och höst är färjan och färjelägena rena "supermagneter" för både Abborre, Gädda och Gös. De, liksom andra fiskarter, gillar att komma till dukat bord!

Vill du fiska Gädda vintertid runt Ljusterö bör du söka lugnare vatten i alla långt inskurna vikar på östra sidan av Ljusterö. Här finns många superställen för Stora Gäddor. Bäst är att kunna åka runt med egen båt och fiska relativt långt in i alla vikar "som luktar Gädda". Gå gärna, som jag skrev tidigare, efter högsta temperaturen och pålandsvind. Lyser solen är vattnet varmast sent på eftermiddagen så här års.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Bör man fiska med gumibeten och vobblers som rör en hel del på sig eller bör man fiska med beten som är lite mindre livliga i sina rörelser?

Kommentera

Bör man fiska med gumibeten och vobblers som rör en hel del på sig eller bör man fiska med beten som är lite mindre livliga i sina rörelser?
              Jag skulle nog först och främst prova med inte allt för mycket rörelse.. Men varför inte väcka dom med nån stor spinnare eller annat bete med mkt rörelse?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Skönt att se att det har börjat snöa igen

Kommentera

Känns som midvinter igen! I alla fall på längst ut på Värmdö i sthlms skärg.
                  - grader, hel del snö och ganska så rejäll is i vikarna, känns inte som läge för spinnfiske efter gädda i vikarna, här i alla fall, än på ett tag!

Om gäddan söker efter skillnader på vattentemp så borde man väl då, såhär års, rimmligtvis söka den på djupare vatten som håller en högre temp än ytvattnet. Även om det av solen aningen uppvärmda ytvattnet "drivs in" mot stränder och vikar med hjälp av vinden kan väl knappast det vattnet ännu ha hunnit bli varmare än vattnet på säg 7-8m djup? Dessutom är vattnet generellt "lugnare" och mer "stillastende" på det djupare vattnet.
                  Känns det inte lite för tidigt på säsongen för att fiska grunt utmed sol och lovart stränderna!?
                  Om ett par tre veckor är situationen förmodligen annorlunda med en allt starkare och vävrmande sol som verkligen värmer upp ytvattnet mot solstränder och vikar och får ytvattnet att hålla högre temp än på djupet men än så länge hade i alla fall jag fiskat djupt men med anknytning till lekvik.
                  Vad säger du OF!?

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
                    Känns som midvinter igen! I alla fall på längst ut på Värmdö i sthlms skärg.
                    - grader, hel del snö och ganska så rejäll is i vikarna, känns inte som läge för spinnfiske efter gädda i vikarna, här i alla fall, än på ett tag!

Om gäddan söker efter skillnader på vattentemp så borde man väl då, såhär års, rimmligtvis söka den på djupare vatten som håller en högre temp än ytvattnet. Även om det av solen aningen uppvärmda ytvattnet "drivs in" mot stränder och vikar med hjälp av vinden kan väl knappast det vattnet ännu ha hunnit bli varmare än vattnet på säg 7-8m djup? Dessutom är vattnet generellt "lugnare" och mer "stillastende" på det djupare vattnet.
                    Känns det inte lite för tidigt på säsongen för att fiska grunt utmed sol och lovart stränderna!?
                    Om ett par tre veckor är situationen förmodligen annorlunda med en allt starkare och vävrmande sol som verkligen värmer upp ytvattnet mot solstränder och vikar och får ytvattnet att hålla högre temp än på djupet men än så länge hade i alla fall jag fiskat djupt men med anknytning till lekvik.
                    Vad säger du OF!?
                    Hej Fredrik; Kung Bore är extra oberäknelig i år och förlänger vintern med nordliga vindar! För varje vecka som går blir trots allt soltimmarna fler och vattentemperaturen stiger sakta men säkert. Nordliga vindar tidigt på våren brukar lägga sordin på både Gäddans och Havsöringens aktivitet. Använd en termometer och jämför vattentemperaturen i de vikar du fiskar i. Troligtvis hittar du både Gädda och Havsöring där ytvattnet är varmast, även om det bara skiljer några tiondels grader.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Vilken metod skulle ni tippa på är bäst för både HÖ och gädda just nu? Hugger HÖ på jigg t.ex.?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                      174 svar
                      40 233 visningar